SAMSUNG_022024A Advertisement SAMSUNG_022024A Advertisement SAMSUNG_022024A Advertisement

Mercedes Benz B250e / „Béčko“, ktoré dospelo

0

Mercedes B250e prešiel faceliftom a dnes sa dá povedať, že je z neho dô­stojný zástupca vo svete plug-in hybridov tejto značky. Áno, plug-in hybridné modely Mercedes už skutočne žijú vo svojom svete a konkurencia iba ticho závidí. Novinka totiž kráča v stopách väčších súrodencov a ponúka vo svojej kategórii najvyspelejšiu plug-in hybridnú technológiu na trhu.

SAMSUNG 042024 Advertisement

Pohonný systém totiž tiež prešiel modernizáciou, pričom elektromotor s 80 kW má teraz oproti predchodcovi o 5 kW vyšší výkon s krútiacim momentom 300 Nm. S 15,6 kWh akumulátorom výrobca udáva čisto elektrický dojazd 76 km. Ako sme však počas testovania zistili, po okreskách nebol problém dosiahnuť až 86 km a pri troche snahy by sa dalo aj viac. Pri dlhých cestách mimo elektrického dojazdu však systém na základe naplánovanej trasy dokáže veľmi efektívne hospodáriť s energiou a podľa jazdného profilu využíva elektrický pohon tam, kde je to najefektívnejšie, a dokáže takisto vopred počítať aj s rekuperovanou energiou. Výsledkom je rapídne znížená spotreba paliva. Predovšetkým na dlhé trasy má potom ešte jedno eso v rukáve, je ním DC rýchle nabíjanie. To je síce dostupné iba ako opcia a so zdanlivo malým výkonom iba 24 kW, lenže ak si to zhrnieme, pri kapacite akumulátora ho vďaka tomu dokážete nabiť z 10 na 80 % už za 25 minút. Počas testu nám nabitie z 0 na 100 % trvalo 32 minút. To sú časy, za ktoré si ledva dáte kávičku a trocha odpočiniete, potom môžete pokračovať v ceste. Aby toho nebolo málo, Mercedes exceluje aj vo výkone AC nabíjačky, ktorá je štandardne trojfázová s výkonom 11 kW. To je výkon, ktorý ostatní výrobcovia používajú iba na elektromobiloch a svojich používateľov plug-in hybridov trápia jednofázovými nabíjačkami s výkonom 3,6 alebo 7,4 kW. Mercedes B250e s touto AC nabíjačkou nabijete z 0 na 100 % za 1 hodinu 15 minút, čo je zhruba čas, za ktorý zväčša vybavíte návštevu obchodného centra. Takže jasne vidno, že tu sa pri návrhu pohonného systému rozmýšľalo a nejde iba o plug-in hybrid za každú cenu na splnenie emisných limitov.

Pre úplnosť, pohonný systém pozostáva z benzínového motora s objemom 1332 cm3, s výkonom 120 kW pri 5500 ot./min a krútiacim momentom 270 Nm. Už spomínaný elektromotor má výkon 80 kW s krútiacim momentom 300 Nm. Systémový výkon tak dosahuje 160 kW a krútiaci moment 450 Nm. Výkon sa pomocou 8-stupňovej dvojspojkovej prevodovky 8G-DCT prenáša na prednú nápravu. Vozidlo vďaka tomu zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,6 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 223 km/h. V elektrickom režime môže jazdiť do rýchlosti 140 km/h, pričom kick-downom možno aktivovať spaľovací motor. Elektrický režim je vhodný na miestne jazdenie, keď viete, že vám batéria vystačí aj na dva dni. Na dlhšie trasy je lepšie jazdiť v hybridnom režime nastavenom podľa trasy.

Ak porovnáme nový B250e so staršími generáciami, na prvý pohľad vidieť obrovský skok, ktorý tento model zaznamenal, a dnes máte pred sebou o kategóriu vyššie auto. Nesúvisí to, samozrejme, iba so zmenou dizajnu, hlavné rozdiely sa udiali už v spomínanom pohonnom systéme, ktorý sa svojimi vlastnosťami blíži k vyšším modelom, ale aj vo výbave. Interiér s čalúnením z imitácie kože ARTICO a mikrovlákien DINAMICA pôsobí hodnotným dojmom, ktorý umocňujú kruhové výduchy klimatizácie s ambientným podsvietením. Predné sedadlá môžu byť elektricky nastaviteľné a vyhrievané, tie naše však boli iba vyhrievané s nastaviteľnou bedrovou opierkou. Palubná doska patrí dvojici displejov systému MBUX. Aj keď ide o predchádzajúcu generáciu tohto systému, je pre B250e veľkým prínosom. Systém podporuje bezdrôtové Android Auto aj Apple CarPlay a vo výbave sme mali navigáciu MBUX Premium vrátane rozšírenej reality MBUX. Napriek tomu, že sa všetko odohráva na menších displejoch, než sme zvyknutí vo vyšších triedach, zážitok a funkčnosť systému je rovnaká, čo veľmi oceňujem. Samozrejmosť je aj diaľkový prístup k vozidlu cez mobilnú aplikáciu služby Mercedes Me. Vozidlo má nezávislé elektrické kúrenie a klimatizáciu, takže si teplotu interiéru môžete nastaviť na diaľku ešte pred príchodom do auta. Túto funkciu rovnako dobre oceníte v letných horúčavách, ako aj po mrazivej noci v zime. Súčasťou výbavy je systém adaptívneho tempomatu DISTRONIC a automatický parkovací asistent PARKTRONIC. Ten však na rozdiel od najnovších systémov vo vyšších modeloch je pomerne vyberavý pri vyhľadávaní parkovacieho miesta. No ak ho nájde, funguje spoľahlivo a rýchlo. V testovanej výbave boli aj vynikajúce LED svetlomety s technológiou Multibeam, s ktorými je radosť jazdiť v noci. Svetelné pole je homogénne a dobre svietia aj do diaľky. Funkcia vykrývania funguje rýchlo a spoľahlivo, a len čo je to možné, svetlá obnovia kompletné pokrytie priestoru. V noci navyše poteší aj pekné nastaviteľné ambientné podsvietenie interiéru.

Ja som auto tentoraz testoval na okruhu cez južnú Moravu a Rakúsko, pričom väčšina trasy viedla kľukatými okreskami. Dovedna som po okreskách najazdil 702 km a batériu som nabíjal štyrikrát. Obrovská výhoda je, že B250e preberá koncepciu plug-in hybridu z vyšších modelov výrobcu, čo znamená kombináciu veľkého elektrického dojazdu a rýchleho DC nabíjania. To značí, že tento plug-in hybrid nie je úsporný iba pri každodennom dochádzaní do zamestnania na elektrinu, a ak sa vydáte niekde ďalej, ste odkázaní iba na prácu hybridného systému. Tu si môžete akumulátor nabiť aj pri dlhších cestách na rýchlej DC nabíjačke a výrazne tak ušetriť palivo. Rekuperáciu pritom môžete ovládať ručne alebo, čo je lepšie, nechať jej ovládanie na automatiku systému ECO Assist, ktorý je dostupný vo všetkých jazdných režimoch. Analyzuje dopravnú situáciu a pomocou grafiky na prístrojovom displeji odporúča zložiť nohu z plynového pedála, keď sa zistí blížiaca sa dopravná udalosť ako obmedzenie rýchlosti, obec, zákruta a podobne. V závislosti od situácie systém ECO Assist automaticky vyberie ideálnu silu rekuperácie alebo zaradí režim plachtenia, aby bola jazda čo najefektívnejšia. Počas testu som po okreskách najazdil 705 km so spotrebou 2,9 l/100 km.

Autom sa vcelku veľmi príjemne jazdí. Rozjazdy sú plynulé a tiché a jazda je veľmi pokojná pri dobrom odhlučnení kabíny. Treba si však zvyknúť na niektoré špecifiká a počítať s nimi. V elektrickom režime vozidlo až do rýchlosti 140 km/h jazdí iba na elektrinu a spaľovací motor sa zapína len pri prudkom zošliapnutí pedála. Na toto treba myslieť hlavne pri kritickom predbiehaní. Auto sa totiž aj pri prudšom zošliapnutí snaží utiahnuť všetko na elektrinu, a až keď to nestačí, spustí spaľovací motor. To však nejakú chvíľu trvá a treba o tom vedieť. Je pravda, že elektromotor má výkonu dosť a v mnohých situáciách si vystačí aj pri predbiehaní, ale lepšie je, ak si pred predbiehaním prepnete pohon na hybrid, prípadne nastavíte režim Sport. Vtedy systém reaguje podstatne rýchlejšie a razantnejšie a z vášho „Béčka“ sa na chvíľu stane dravec. Podvozok je ladený skôr komfortne, čo vyhovuje pri bežnej jazde, pri väčšom šantení však cítiť vyššiu karosériu. V testovanom modeli bol volant s dvojitými ramenami a dotykovými ovládacími prvkami, ako poznáme z vyšších tried. Napriek tomu, že som ho mal už vo viacerých testovacích autách, nezvykol som si naň a jeho ovládacie prvky patria podľa môjho názoru k najhoršiemu, čo Mercedes dosiaľ na volanty dával. Samozrejme, nevylučujem, že sa to niekomu môže páčiť. Okrem ovládania na volante ma počas testu iritovalo nastavenie bŕzd. Niežeby brzdili zle, ale podľa všetkého je tu nezvládnutý plynulý prechod medzi rekuperáciou a mechanickými brzdami. Najviac to poznať pri nastavenom tempomate, keď vozidlo napríklad zastavuje za vozidlom vpredu na križovatke. Brzdy pri nízkych rýchlostiach podivne drhnú. Rovnako to cítite aj pri normálnom manuálnom brzdení. Dúfajme, že Mercedes tento nedostatok ešte doladí.

Tieto malé nedostatky však vysoko prekonáva výborná efektivita jazdy, bohatá technologická výbava a komfort cestovania.

TESTY:

• Spotreba – test, prvých 100 km (l/100 km) 1,6
• Spotreba v hybridnom režime (l/100 km) 4,5           
• Celková spotreba kombinovaná (l/100 km) 2,9
• Elektrický dojazd v teste (km) 86
• Výkon AC nabíjania na 11kW 3f nabíjačke (kW) 11

Technické údaje:

• Motor radový benzínový štvorvalec, zdvi­hový objem v cm³: 1332, výko: 120 kW, prevodovka: 8G tronic automatická, výkon elektromotora: 80 kW, systémový výkon: 160 kW, systémový krútiaci moment: 450 Nm, poháňaná náprava: predná, max. rýchlosť: 223 km/h, max. rýchlosť v elektrickom režime: 140 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,6 s, kapacita akumulátora: 15,6 kWh, max. elektrický dojazd (WLTP): 67 – 77 km, nabíjanie: DC 22 kW, AC 11 kW/3f

PLUSY, MÍNUSY:

+ Elektrický dojazd, DC nabíjanie, technologická výbava, podvozok, spracovanie, multibeam svetlomety
- Horšie nastavený prechod rekuperácie a bŕzd

• Cena modelu od (s DPH): 45 490 EUR
• Testované vozidlo (s DPH): 59 844 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať