Samsung_03 Samsung_03 Samsung_03 Advertisement

Mazda MX-30 / Mestský elegán

0
Mazda MX 30 je prvý elektromobil výrobcu a dizajnovo vychádza zo sesterského crossoveru CX-30, pričom je oproti nemu o 15 milimetrov vyššia pre zástavbu akumulátorov. Vozidlo prichádza s netradičnou koncepciou dverí, ktoré sú dvojité a otvárajú sa proti sebe. Pri Mazde tento koncept nie je novinka, bol použitý už na športovom RX8. Toto riešenie má uľahčovať nastupovanie na zadné sedadlá, ale vzhľadom na to, že pri nastupovaní alebo vystupovaní cestujúcich na zadných sedadlách musia byť vždy otvorené aj predné dvere, môže to spôsobovať problémy na úzkych parkoviskách obchodných centier. Ďalší sporný bod je otázka bezpečnosti v prípade nehody, keď cestujúci na zadných sedadlách nemajú šancu sa z auta dostať von bez toho, aby vystúpili prední cestujúci. Toto je však problém aj všetkých trojdverových konštrukcií, takže nejde o nič nové.

Na úvod zopár čísel:  Mazda MX-30

• Batéria celkom/využiteľná: 35,5 kWh/32 kWh
• Pohon: predná náprava
• Výkon motora: 107 kW
• Krútiaci moment: 265 Nm
• DC nabíjanie:  CCS/40 kW
• AC nabíjanie:  Typ 2/6,6 kW,1f
• Max. rýchlosť: 140 km/h
• Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,7 s
• Dojazd (WLTP): 200 km

   Ako vidno z technických údajov, vozidlo má predný pohon s elektromotorom s výkonom 107 kW, označovaný výrobcom ako e-Skyactiv. Aj keď dizajn pôvodne vychádza z modelu CX 30, je tu viacero zmien. Tá prvá je kompletne prepracovaná predná maska, ktorá má podstatne nižšiu mriežku chladiča a pôsobí tak o niečo športovejším dojmom. Ja som mal na test vozidlo v krásnej trojfarebnej kombinácii. Jej základom je špeciálna červená, ktorú používa iba Mazda, s čiernymi a sivými doplnkami. Spodná strana C stĺpika je zarovnaná s oknom ozdobnou chrómovanou lištou s vyfrézovaným nápisom Mazda. To, že ide o elektrickú verziu, poznáte iba podľa nápisov electric na nálepkách na zadných oknách. Tí znalejší aj podľa označenia e-Skyactiv na zadných dverách. Zatiaľ čo zástavba akumulátora sa podarila pomerne bezbolestne, trocha prekvapujúci je pohľad pod prednú kapotu, kde je pomerne prázdno. Napriek tomu by ste tu márne hľadali hoci úložný priestor na nabíjacie káble, ktorý by sa určite hodil. Na druhej strane sa pošeptáva, že Mazda pripravuje verziu MX-30 aj s range extenderom, ktorý by mal využívať jednovalcový Wankelov motor. Ten by do voľného miesta pekne zapasoval a treba povedať, že vzhľadom na aktuálne parametre pohonu by tým vozidlo získalo oveľa väčšiu úžitkovú hodnotu. Auto prichádza už v základnej verzii s pomerne slušnou výbavou, v ktorej nájdete adaptívny tempomat, systém predchádzania čelnému nárazu vrátane detekcie chodcov, rozpoznávanie dopravných značiek, systém stráženia mŕtvych uhlov, asistenčný systém na prejazd križovatkou a veľa ďalších. V základnej výbave je takisto systém G-vectoring control Plus, ktorý uľahčuje bezpečný prejazd zákrutou.

Rekuperáciu možno ovládať v piatich stupňoch pádlami pod volantom. Infotainment podporuje systémy Apple CarPlay aj Android Auto, ale iba s káblovým pripojením. Testovacie vozidlo bolo s najvyššou výbavou, takže nechýbali adaptívne svetlomety, projekčný head-up displej či zásuvka na 230 V s výkonom 150 W. Spracovanie interiéru je veľmi kvalitné, dominuje tu koža a na stredovej konzole nájdete obklady z korku, čo vyzerá veľmi dobre. Je tu aj dostatok odkladacích miest, aj keď to pod strednou konzolou je troška horšie prístupné za jazdy. Infotainment pracuje s kvalitným širokouhlým displejom, ktorý v tomto prípade nie je dotykový, čo hodnotím z hľadiska jeho umiestnenia skôr kladne. Ovládanie je zverené multimódovému ovládaču na stredovej konzole, vedľa ktorého je aj samostatný ovládač multimédií s multifunkčným otočným voličom, ktorý zabezpečuje posun skladieb aj ovládanie hlasitosti. Možno trochu nelogické je to,  že v režime rádia neprepínate stanice týmto ovládačom, ale musíte siahnuť po hlavnom ovládači systému. Grafika aj reakcie multimediálneho systému sú vcelku dobré, jediné, čo mi chýbalo, bola domovská obrazovka systému, po stlačení tlačidla Domov sa vám zobrazuje iba hlavné menu. Na druhej strane veľmi dobre hodnotím implementáciu služieb Apple CarPlay a Android Auto, pri ktorých sa hlavné okno aplikácie zobrazuje v dvoch tretinách displeja a na pravej strane v jednej tretine sa nad sebou zobrazuje aktuálny čas a dátum a pod tým okno multimédií. To vlastne veľmi dobre nahradí chýbajúcu domovskú stránku systému.

Mazda MX-30 je zaujímavý elektromobil, ale podľa mňa je na škodu, že ho výrobca profiluje ako elektromobil do mesta a pod touto zámienkou ho vybavil malou batériou a veľmi obmedzenými možnosťami nabíjania. Aj keď na prvý pohľad parametre elektrického systému nie sú zlé, počas testovania bolo najväčším problémom rýchle nabíjanie, ktoré ako na jedinom elektromobile, ktoré som zatiaľ testoval, nedokáže odhadnúť správny čas nabíjania. Viackrát sa mi tak stalo, že vozidlo po pripojení na nabíjačku zobrazovalo čas nabíjania okolo 40 minút, ale po 30 minútach nabíjania bol na displeji stále zostávajúci čas 30 minút. MX-30 je okrem Nissan Leaf jediný elektromobil so zobrazením teploty batérie. V zimných podmienkach, za ktorých som vozidlo testoval pri teplotách okolo 0 °C, sa však batéria nedokázala zohriať ani po 50 km jazde po okreskách a po pripojení na rýchlonabíjačku po začiatočnom náraste výkonu na plných 38 kW nabíjací výkon asi po dvoch minútach klesol na 9 kW a takto nabíjanie pokračovalo, takže pri potrebe plného nabíjania by ste na rýchlonabíjačke strávili viac ako tri hodiny. Ťažko povedať, či výrobca takto úzkostlivo chráni batériu alebo ide proste iba o nejakú chybu v softvéri, ale dúfam, že tento problém dorieši. Zaujímavé je, že v mobilnej aplikácii, pomocou ktorej sa môžete pripojiť k vozidlu diaľkovo, vidíte aj voľbu vyhrievania batérie, ktorá je predvolene nastavená na ­automatiku, ale aj napriek pomalému nabíjaniu som vyhrievanie ani raz nevidel v činnosti. AC nabíjanie prebiehalo v poriadku a vozidlo sa z 10 na 100 % nabije asi za päť a pol hodiny. Pohonný systém je naladený predovšetkým na mestské a prímestské jazdenie, čomu zodpovedá aj zrýchlenie z 0 na 100 km za 9,7 s a maximálna rýchlosť obmedzená na 140 km/h. Na rozdiel od iných elektromobilov tu nenájdete žiadne prídavné jazdné režimy ako Eco alebo Sport. Zaujímavé je, že vozidlo počas jazdy vydáva pri akcelerácii motorový zvuk, ktorý však nepočuť iba zvonka, ale je prehrávaný aj z reproduktorov vnútri. Táto funkcia sa, žiaľ, nedá vypnúť, no zvuk nie je príliš silný, takže sa dá na to zvyknúť. Počas testu som dosiahol v rámci zimných podmienok (-3 °C až +6 °C) celkovú priemernú spotrebu 19,5 kWh/100 km a dojazd na úrovni 145 km. To nie sú zlé hodnoty, ale najväčší problém je rýchlosť DC nabíjania.


PLUSY, MÍNUSY:

+ Spracovanie, dizajn, jazdné vlastnosti, technologická výbava, priestor na predných sedadlách
- Problematické DC nabíjanie, menej miesta vzadu

• Cena: od 33 900 EUR, testované vozidlo: 41 750 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať