SAMSUNG_022024 Advertisement SAMSUNG_022024 Advertisement SAMSUNG_022024 Advertisement

Mercedes-Benz GLE 350 de 4MATIC (2023) / Vynovený kráľ plug-in hybridov

0

Mercedes-Benz GLE 350 de 4MATIC sme testovali už v roku 2020 a už táto pôvodná verzia bola v tom čase unikátna. Išlo vtedy o jeden z mála plug-in hybridov vybavených DC nabíjaním s výkonom 60 kW a jediný plug-in hybrid, pri ktorom ste si mohli vybrať kombináciu benzín – elektrina alebo diesel – elektrina. Vo výbave mal vtedy dvojfázovú AC nabíjačku s výkonom 7,4 kW. To všetko v časoch, keď veľa automobiliek ešte s plug-in hybridmi nemalo žiadnu skúsenosť, pričom tie existujúce mali dojazd 30 – 40 km a iba pomalé AC nabíjanie. Perličkou je, že 60 kW nabíjanie sme vtedy ani nevedeli vyskúšať, pretože všetky nabíjačky boli s výkonom maximálne 50 kW.

SAMSUNG 022024 Advertisement

Testovaná novinka je faceliftom pôvodnej verzie, takže základné tvary a vlastnosti zostali zachované, je tu však aj pomerne veľa zlepšení a noviniek. Rovnako ako v minulosti sme aj teraz mali k dispozícii verziu 350 de 4MATIC, teda kombináciu dieselového a elektrického pohonu. Hybridný systém sa skladá z dvojlitrového dieselového motora s výkonom 145 kW a elektromotora s výkonom 100 kW a krútiacim momentom 440 Nm. Ten sám osebe vo väčšine režimov stačí na to, aby vozidlo poháňal až do rýchlosti 140 km/h. Systémový výkon pohonu sa zvýšil z 235 kW na 245 kW a krútiaci moment zo 700 Nm na 750 Nm, vďaka čomu sa vozidlom dostanete z 0 na 100 km/h za 6,9 sekundy. To je naozaj impozantné. Maximálna rýchlosť je 210 km/h. Použitá batéria má rovnakú kapacitu 31,2 kWh a zabezpečuje elektrický dojazd až 100 km. DC nabíjanie pracuje s výkonom 60 kW, vstavaná nabíjačka je teraz trojfázová s výkonom 11 kW.

Vozidlu zostal špičkový pneumatický podvozok, ktorý vám dáva pocit, ako keby ste boli na lodi, a nie v aute. Najviac ho oceníte na kľukatých okreskách, kde krásne vyhladí všetky nerovnosti a kompenzuje nakláňanie v zákrutách. Napriek vysokému výkonu tak nemáte v tomto aute nutkanie pretekať. Chcete si ho skôr užívať, kochať sa krajinou, nechať sa viesť a vychutnávať si pohodlie jazdy. Prispievajú k tomu aj najmodernejšie asistenčné systémy, ktoré boli teraz ešte zlepšené o rozšírenú funkcionalitu. Základom je inteligentný prediktívny adaptívny tempomat DISTRONIC, ktorý preberá dáta z databázy aj z dopravného značenia a sám ­automaticky upravuje rýchlosť jazdy podľa povolených limitov. Ak prichádzate k prudkej zákrute alebo do križovatky, auto automaticky spomaľuje, aby ste dokázali prejsť križovatkou bez toho, aby ste museli brzdiť alebo pridávať plyn. Ak aj nemáte naplánovanú žiadnu trasu, ale idete do križovatky a vyhodíte smerovku, auto automaticky začne pribrzďovať, aby ste mohli bezpečne odbočiť. V tomto prípade však vozidlo iba pribrzdí, aby vás upozornilo na križovatku, a predpokladá, že preberiete riadenie, aby ste dali prípadne prednosť. Adaptívny tempomat funguje veľmi spoľahlivo spoločne s udržiavaním v jazdných pruhoch, tie dokáže udržiavať aj tam, kde nie sú namaľované. Ak vidieť výraznú krajnicu, dokáže sa chytiť aj tej, no nie je to už také spoľahlivé.

Naša legislatíva stále neumožňuje, aby ste jazdili celkom bez držania volantu, takže auto vás na to po 30 – 50 sekundách upozorní. Ak volant nechytíte, bude vás upozorňovať ešte párkrát, potom sa rozsvieti upozornenie, že auto bude zastavené, rozsvieti všetky bezpečnostné smerovky a zastaví. To je dôležité, pretože vodičovi môže prísť za jazdy nevoľno a systém mu pomôže túto situáciu bezpečne zvládnuť a zastaviť vozidlo. Zlepšený bol aj automatický systém parkovania, ktorý teraz lepšie zvláda vyhľadávanie parkovacích miest, aj keď okolité nie sú obsadené. „Terénny režim“ v aktuálnej generácii systému MBUX prináša vizuálny zážitok vďaka špeciálnym obrazovkám, ktoré si môžete navoliť na centrálnom displeji, prístrojovom štíte aj na head-up displeji. Displeje potom zobrazujú veľmi pekne graficky spracované ukazovatele zo špeciálneho obsahu, ako napríklad sklon stúpania, bočný náklon, kompas a uhol natočenia kolies. S voliteľne dodávaným parkovacím balíkom s 360-stupňovou kamerou ponúka aj funkciu transparentnej kapoty motora. Po vstupe do terénneho režimu sa na displeji zobrazí virtuálny pohľad pod prednú časť vozidla vrátane predných kolies a ich aktuálneho natočenia. Zobrazenie sa skladá zo snímok 360-stupňovej kamery. Transparentná kapota umožňuje lepší prehľad o prekážkach, ako sú veľké kamene alebo hlboké výtlky v jazdnej dráhe. Využijete ju aj pri prejazde rámp alebo vrcholov stúpania.

Pohon všetkých kolies a vysoký krútiaci moment umožňujú vozidlu ťahať príves s hmotnosťou až do 2,7 tony. Elektricky výsuvné ťažné zariadenie môžete využiť aj na zavesenie nosiča so zaťažením až 100 kg, na ktorom tak môžete prevážať aj elektrobicykle. Novinkou je aj plánovač trasy pre jazdné súpravy, ktorý je súčasťou navigačného systému. Na displeji si zvolíte typ prívesu a navigačný systém pri plánovaní trasy zohľadňuje aj šírku a výšku priechodu, ako aj obmedzenia hmotnosti. Ponuka na zadefinovanie prívesu sa zobrazí automaticky po elektrickom pripojení prívesu k autu. V menu si možno vybrať medzi nosičom bicyklov a dvoma veľkosťami prívesu, prípadne nastaviť aj maximálnu rýchlosť na jazdu s ním. Asistent sledovania dopravných značiek potom bude zobrazovať len rýchlosti povolené pre jazdné súpravy. S prívesom vie teraz pracovať aj systém automatického parkovania, ktorý umožňuje poloautomatické manévrovanie s prívesom.

Po usadnutí do auta je jasné, že nastupujete do prémiového SUV. Vlastne skôr sa tam musíte vyštverať, pretože auto je veľké aj dosť vysoké. Materiály aj spracovanie interiéru sú na špičkovej úrovni. Sedadlá sú veľmi dobre tvarované, odvetrávané a vyhrievané a predné vybavené masážou. Zadní cestujúci ocenia elektricky nastaviteľné sedadlá aj veľký priestor a mohutnú lakťovú opierku so vstavaným stolíkom. Samozrejmosť je nastaviteľné ambientné osvetlenie. Predné svetlá s výbornou svietivosťou sú adaptívne, využívajú firemnú technológiu MULTIBEAM LED, čo znamená, že pri stretávaní auta alebo pri jazde za nejakým ďalším autom robia výrez okolo neho tak, aby ho neoslňovali.

Infotainment je najnovšou variáciou systému MBUX, ktorý na komunikáciu s vodičom využíva dvojicu veľkoplošných displejov s uhlopriečkou 12,3" a s vysokým rozlíšením, ktoré sú vstavané pod jedným sklom. Ovládanie zabezpečuje multifunkčný ovládač na stredovej konzole, dotykové plôšky na volante, ale aj stredný dotykový displej. Keby to bolo málo, je tu aj hlasové ovládanie, ktoré síce slovenčinu nepozná, ale bez problémov ho možno používať v češtine. Samozrejmá je podpora bezdrôtového Apple CarPlay aj Android Auto, aj keď tu som veľmi nepociťoval potrebu ich používať. Dizajn aj usporiadanie palubnej dosky vychádza zo svojho predchodcu. Výraznou zmenou je volant, ktorý je tu so zdvojenými horizontálnymi ramenami s plne dotykovým ovládaním. Dá sa na to zvyknúť, ale pôvodný volant s mechanickými ovládačmi mi sedel viac. Head-up displej je veľkoplošný, s vysokým rozlíšením a umožňuje nastavenie viacerých režimov vrátane offroadu.

Už tradične je k dispozícii diaľkový monitoring auta pomocou aplikácie Mercedes me, vďaka ktorej máte prehľad o stave vášho vozidla, stave nabíjania, naplnení paliva, dojazde a môžete si takisto na diaľku zapnúť kúrenie alebo klimatizáciu. Používateľom je k dispozícii aj platená komfortná služba Mercedes me Charge pre zjednodušenie nabíjania batérie.

Najväčšou konkurenčnou výhodou GLE 350 de 4MATIC zostáva aj po niekoľkých rokoch plug-in hybridný systém so svojimi bezkonkurenčnými možnosťami nabíjania, na ktoré sa ostatní výrobcovia začínajú doťahovať až v aktuálne predstavovaných modeloch. To, ako Mercedes postupuje vo vývoji technológií, dobre ukazuje dojazd auta, ktoré teraz s rovnakou batériou aj výkonmi pohonného systému zvládne elektrický dojazd až 100 km oproti 60-80 km, ktoré sme dosiahli s predchodcom. S priemernou spotrebou 4,3 l/100 km, ktorú sme namerali po 1130 km, sa ukazuje vysoká efektivita pohonu. Pri troche snahy sa však dá jazdiť aj s podstatne nižšou hodnotou.

Novinka tak u mňa zostáva plug-in hybridom, aký by som si predstavoval. Pohodlný, priestranný, s rýchlym nabíjaním a veľkým elektrickým dojazdom. Cena v tomto prípade zodpovedá kvalite, takže ľudové vozidlo to rozhodne nebude.

TESTY:

• Spotreba – test, prvých 100 km (l/100 km): 0,8
• Spotreba v hybridnom režime (l/100 km): 7,2
• Celková spotreba kombinovaná (l/100 km): 4,3
• Elektrický dojazd v teste (km): 88 -103
• Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 11
• Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 150 kW (kW): 59
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 20

Technické údaje:

Motor radový dieselový štvorvalec, zdvihový objem v cm³: 1950, výkon v kW: 145, max. krútiaci moment v Nm: 440, prevodovka: 9G-TRONIC automatická, výkon elektromotora v kW: 100, max. krútiaci moment elektromotora v Nm: 440, systémový výkon v kW: 245, systémový krútiaci moment v  Nm: 750, poháňaná náprava: 4×4, max. rýchlosť v km/h: 210, max. rýchlosť v elektrickom režime v km/h: 140, zrýchlenie z 0 na 100 km/h v s: 6,8, kapacita batérií v kWh: 31,2, max. elektrický dojazd (WLTP) v km: 89-105

PLUSY, MÍNUSY:

+ Elektrický dojazd, výbava, rýchlosť AC aj DC nabíjania, vzduchový podvozok, dizajn, spracovanie, komfort
- Nič podstatné

Cena modelu od (s DPH): 92 160 EUR
Testované vozidlo (s DPH): 120 786 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať