
Nekŕmte internetových trollov
Špeciálny projekt
Každý mesiac Vám prinášame aktuálnu tému z portálu bezpecnenanete.sk.
Pojem kŕmenie trollov sme si požičali zo seriálu Blacklist. Internetových trollov čiže ľudí, ktorí na internete šíria rôzne nepravdivé, hanlivé a nenávistné komentáre, organizujú a financujú rôzne subjekty v snahe podporiť dosiahnutie svojich mocenských, politických, ekonomických či iných cieľov a ambícií. Trollovia majú za úlohu provokovať a obťažovať iných používateľov. Využívajú na to sociálne siete, ktoré umožňujú v priebehu niekoľkých sekúnd komunikovať rôzne informácie medzi tisíce ľudí a v podstate takmer zadarmo. Najčastejšie to robia v online diskusiách alebo v komentároch pod príspevkami sociálnych sietí. Komentármi chcú vyvolať spory v online diskusiách alebo sa snažia odkloniť diskusiu od pôvodnej témy. Niektorí to robia z frustrácie, iní z nudy, niektorí za peniaze. Troll nemá primárne potrebu vytvárať vlastný obsah. Priživuje sa na populárnych príspevkoch iných stránok alebo používateľov.
Trollom môže byť skutočná osoba, ľudia skrytí za falošnými identitami či dokonca roboty. Na prvý pohľad sa trolling môže zdať relatívne neškodný, veď sú to „len“ komentáre. No šírenie nenávisti na internete sa môže stupňovať a stať sa nástrojom kyberšikanovania, prípadne takto šírené poplašné správy a dezinformácie môžu ohroziť ľudí na životoch. Príkladom je šírenie príspevkov zameraných proti očkovaniu či spochybňovanie odborníkov a vedcov. Žiaľ, techniky trollingu niektoré firmy využívajú aj vo svojich marketingových aktivitách a platia trollov za to, aby v online diskusiách o nich šírili to, čo vyhovuje ich obchodným zámerom. Takéto nekalé praktiky, ktoré sa nazývajú „astroturfing“, sa dajú ľahko odlíšiť od legálneho marketingu, ktorého cieľom je dosiahnutie podpory produktu v rôznych komunitách.
Pohnútky trollov sú rôzne. Niektorí majú psychopatické sklony a vyžívajú sa v trápení iných, prípadne si šírením nenávisti a dezinformácií ventilujú frustráciu, napríklad z vlastných neúspechov. Iní zas cítia potrebu provokovať. Medzi trollmi môžeme nájsť napríklad aj tínedžerov, ktorí si upozorňovaním na seba kompenzujú vlastné problémy. S internetovými trollmi sa spája takzvaný efekt dezinhibície. Ten nastáva vtedy, keď ľudia v online priestore hovoria a robia veci, ktoré by osobne nepovedali alebo neurobili, pričom necítia ľútosť nad svojimi činmi, pretože ich dôsledky nevidia na vlastné oči. U takzvaných profesionálnych konšpirátorov je motiváciou finančná či iná odmena. S rozmachom sociálnych platforiem sa rozšírili aj takzvané farmy trollov. Je to obrazné pomenovanie pre firmy, ktorých zamestnanci sa živia trollovaním. Ide o koordinovanú činnosť s presne stanoveným cieľom, za ktorú sú ľudia platení.
Mohli by ste namietať, že zadávateľom dezinformácií a konšpirácií by namiesto platenia trollov stačilo vytvárať sponzorované príspevky na sociálnych sieťach. Áno, robia aj to, príkladom sú príspevky niektorých politických subjektov nepriamo zamerané proti očkovaniu. Nevýhodou je, že v prípade príliš radikálnych názorov sú ľahko identifikovateľní a navyše ľudia plateným príspevkom nedôverujú, no (akože) nezávislým názorom nezainteresovaných ľudí majú tendenciu dôverovať a zohľadniť ich pri svojom rozhodovaní. Cieľom trollov je navodiť falošný dojem, že veľa ľudí má ten „správny“ názor, a pocit, ako keby tento názor vznikol prirodzenou virálnou aktivitou ľudí. Zvedavosť a iné pohnútky spôsobujú, že informácie, ktoré idú proti oficiálnym názorom, sa šíria doslova ako lavína.
Samozrejme, nie každý, kto nemá rovnaký názor ako vy, je automaticky troll. Ľudia sú rôzni a to treba rešpektovať. Trolla na sociálnej sieti, ktorého úlohou je obťažovať iných používateľov, spoznáte hlavne podľa provokatívnych komentárov a snahy šíriť informácie netýkajúce sa témy. Trollom je jedno, o čom je daný príspevok alebo článok, v diskusiách sa držia svojej témy. Akákoľvek vaša reakcia ho len prinúti na ďalšiu akciu, ktorou bude môcť ďalej hlásať svoje nezmysly. Veľa trollov využíva rafinované metódy, napríklad začne diskutovať k pôvodnej téme, ale po krátkom čase sa diskusia akože spontánne prenesie na požadovanú tému. Príspevky trollov často obsahujú slová alebo celé vety VEĽKÝMI PÍSMENAMI, veľa výkričníkov a výzvy na urýchlené zdieľanie informácie (Zdieľajte, kým nezmažú!!!). Ak natrafíte na bota, je pravdepodobné, že vetná skladba komentára bude nepresná, bez skloňovania, prípadne s gramatickými a štylistickými chybami. Trollovia často skrývajú svoju tvár a ich účet na sociálnej sieti má profilový obrázok z fotobanky alebo je tvár rôznym spôsobom zamaskovaná. Je to väčšinou cudzí človek, s ktorým nemáte žiadnych spoločných priateľov. Troll môže mať veľa priateľov, aby vzbudil dojem, že profil je autentický. Väčšinou sú však bez profilových fotografií alebo majú zahraničné mená. Rovnako ak účet nemá žiadnych priateľov, je vysoko pravdepodobné, že profil je falošný a vznikol len na šírenie nenávisti na internete. Troll väčšinou nevytvára vlastné príspevky, no denne dokáže zdieľať niekoľko desiatok príspevkov iných ľudí alebo stránok.
Hlavným krokom v boji proti trollom je zbytočne ich „nekŕmiť“. Jednoducho povedané, nedajte im príležitosť na diskusiu a šírenie ich nezmyslov. Majte na pamäti, že ak sa pustíte do diskusie s trollom, nikdy nebudete mať posledné slovo. To však neznamená, že by ste ich akcie mali ignorovať.
Sociálne siete, blogové platformy či služby na streamovanie videa dnes ponúkajú viacero nástrojov, ktoré síce nezabránia trollovaniu, ale pomôžu pri odstraňovaní tohto obsahu. Môžete nahlásiť používateľa, príspevok alebo škodlivý komentár. Pokiaľ je trollom niekto, koho máte medzi priateľmi, odstráňte ho zo zoznamu kontaktov a profil zablokujte. Ak obťažovanie trollom pokračuje cez iné „kanály“ a troll vás kontaktuje napríklad prostredníctvom súkromnej správy, nereagujte, nahláste profil a zablokujte používateľa. Ak toto správanie prerástlo do kyberšikanovania, internetovej nenávisti či dokonca do vyhrážok a ublíženia na zdraví, zverte sa niekomu, komu dôverujete, a nahláste osobu na polícii. Odporúčame vytvárať printscreeny správ, ktoré neskôr môžu slúžiť ako dôkaz.
Trolling nie je nič nové, už v starovekom Ríme si politické frakcie platili ľudí, ktorí ohovárali ich konkurentov, písali hanlivé nápisy po stenách a podobne. Je to len nové pomenovanie pre skupinu ľudí pomáhajúcich dosiahnuť nejaký cieľ, v tomto prípade nekalý. Organizátori aktivít trollov či fariem trollov sú marketingoví a virálni profesionáli, takže nie vždy je ľahké tieto aktivity identifikovať a účinne proti nim bojovať. Ak sa nejaký na prvý pohľad masový názorový prúd líši od iných zdrojov informácií, ktoré pochádzajú z dôveryhodných zdrojov, od autorít či vašich priateľov, treba si informáciu, na základe ktorej chcete urobiť dôležité rozhodnutie, najskôr dôkladne overiť z viacerých zdrojov.
Úvodné foto: senivpetro / www.freepik.com
Viac zaujímavých informácií o IT bezpečnosti sa dočítate na webe bezpecnenanete.sk,
kde sa nielen tejto téme venujú podrobnejšie odborníci z ESETu.
Zdroj: www.bezpecnenanete.sk