SAMSUNG_052022 Advertisement SAMSUNG_052022 Advertisement SAMSUNG_052022 Advertisement

Nové Li-ion batérie umožnia rozbehnúť biznis lietajúcich taxíkov

5

Zostrojiť fungujúce lietajúce auto je výzva, ale elektrické lietajúce auto je ešte tvrdší oriešok, a to pre hmotnosť potrebných batérií, ktoré navyše musia byť schopné rýchlo vydať energiu. Nový zvrat vo vývoji lítiovo-iónových batérií však môže pomôcť. Služby mestskej leteckej mobility využívajúce elektrické lietadlá s kolmým vzletom a pristátím (eVTOL) priťahujú čoraz viac pozornosti. Mníchovská spoločnosť Roland Berger vo svojej správe za rok 2020 identifikovala vo svete 95 prebiehajúcich projektov eVTOL.

Elektrické lietajúce autá však musia dodávať veľmi vysoký výkon, keď sa počas vzletu a pristávania pohybujú vertikálne. Potrebujú aj vysoké hustoty energie, aby zostali vo vzduchu dostatočne dlho. A keďže spočiatku sa budú využívať hlavne v leteckých taxislužbách, ich batérie sa budú musieť rýchlo a často nabíjať. Rýchle nabíjanie však zvyčajne znižuje počet možných nabíjacích cyklov a vysoké hustoty energie zasa znižujú rýchlosť nabíjania.

Chao-Yang Wang a jeho kolegovia z Pensylvánskej štátnej univerzity vyvinuli prototypy batérií s hustotou energie 271 watthodín na kilogram, ktoré podľa nich umožnia 80-kilometrové lety eVTOL. Tieto Li-ion batérie vydržia viac ako 2000 rýchlych nabíjacích cyklov a nabijú sa iba za päť až desať minút.

Vedci sa spoliehali na technológiu, ktorú vyvinuli pre štandardné elektrické vozidlá. Do batérií začleňujú niklové fólie s hrúbkou 10 mikrónov, ktoré im pomáhajú rýchlo sa zahriať na 60 °C. To im pomôže rýchlo sa nabiť bez vytvorenia lítiových hrotov, ktoré môžu poškodiť vnútro batérie a spôsobiť skrat. Zahrievanie umožní elektrickým lietajúcim autám vyrovnať sa s problémom súvisiacim s tým, že ich batérie sa nikdy nemôžu úplne vybiť, keď sú v prevádzke.

Musí v nich vždy zostať toľko energie, aby sa udržali vo vzduchu a bezpečne pristáli. Keď je batéria prázdna, jej odpor proti nabíjaniu je nízky, ale čím vyššia je zostávajúca kapacita, tým pomalšie sa nabíja. Zahrievanie prototypových batérií pre eVTOL pomôže rýchlo vybiť zvyškovú energiu, aby sa potom mohli rýchlo nabíjať. Technológia samoohrevu batérie má rýchlosť ohrevu 1 až 5 °C za sekundu a na každý nárast teploty o 10 °C spotrebuje iba 0,8 % energie batérie.

Vstavaná niklová fólia spôsobí nárast hmotnosti batérie iba o menej ako 1,5 % a náklady zvyšuje o menej ako 0,3 %. Pri ďalšej generácii batérií, ktorú vedci vyvíjajú, sa zameriavajú na dosiahnutie energetickej hustoty 350 až 400 watthodín na kilogram a zníženie nákladov na 50 dolárov za kilowatthodinu pri zachovaní doby nabíjania 5 až 10 minút. Tím podrobne opísal svoje zistenia v časopise Joule.

Zdroj: spectrum.ieee.org.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

5 komentárov

letisko reakcia na: Nové Li-ion batérie umožnia rozbehnúť biznis lietajúcich taxíkov

24.6.2021 10:06
ale iba z letiska na letisko koli hluku pokial sa nezmeni pohon ziadne masove zavadzanie sa nekona
Reagovať

Lacko reakcia na: Nové Li-ion batérie umožnia rozbehnúť biznis lietajúcich taxíkov

23.6.2021 03:06
Lacko ty si na drogach? Lietajuce taxiky nikto nechce ani tu nebudu. Opisovana bateria nezmeni nic.
Reagovať

RE: Lacko reakcia na: Lacko

23.6.2021 20:06
Haha, poznam Lacka. Pokial viem tak maximalne si da rum do caju.
Reagovať

RE: RE: Lacko reakcia na: RE: Lacko

23.6.2021 20:06
Potom pije asi toho caju vela predtym ako preklada bulvar.
Reagovať

RE: Pán Lacko len píšte ďalej, ja mám Vaše články rada reakcia na: Lacko

23.6.2021 20:06
Pán Lacko ste super, niekedy by som Vás pozvala na rande, ak ste ešte voľný. Také dobré články píšete.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať