
Nový rýchlovlak prepraví cestujúcich rýchlejšie ako lietadlo
Pri nedávnej testovacej jazde nový čínsky vysokorýchlostný vlak maglev dosiahol rekordnú rýchlosť 452 km za hodinu, čím sa stal najrýchlejším vlakom na svete. Inžinieri dúfajú, že po dokončení dosiahne rýchlosť 1000 km za hodinu (teda oveľa vyššiu ako komerčné lietadlá, ktoré sa pohybujú priemernou rýchlosťou 877 až 923 km za hodinu). Maglev využíva „magnetickú levitáciu“ na efektívne kĺzanie vo vzduchu, čím sa eliminuje trenie a hluk a zároveň umožňuje vlakom jazdiť vyššou rýchlosťou. Využívajú sa na to supravodivé magnety v potrubí, kde je takmer vákuum.
Supravodivé magnety sú elektromagnety, ktoré boli ochladené na extrémne teploty, čo posilňuje magnetické pole. Supravodivé magnety vo vlaku interagujú s kovom na stenách potrubia, aby vlak levitoval, tak že medzi vlakom a koľajnicou sa vytvorí vzduchový vankúš. V Číne už funguje jeden vlak maglev v Šanghaji, ktorý spája letisko Pudong so stanicou Longyang Road v centre mesta. Cesta dlhá 30 kilometrov trvá približne sedem minút.
Čína plánuje rozšíriť technológiu maglev na železniciach v celej krajine, aby uľahčila cestovanie medzi veľkými mestami a vidieckymi oblasťami. Tento cieľ je súčasťou projektu inovácie technológie China Railway 450, ktorý bol zahrnutý do štrnásteho päťročného plánu krajiny na roky 2021 až 2025. Projekt CR450 má minimalizovať čas a náklady na cestovanie pre obrovské množstvo obyvateľov Číny a zároveň znížiť znečistenie ovzdušia spôsobené dopravou.
Dekarbonizácia čínskeho dopravného sektora bude zohrávať kľúčovú úlohu v plánoch krajiny, aby jej emisie uhlíka dosiahli vrchol do roku 2030 a aby sa do roku 2060 stala uhlíkovo neutrálnou krajinou. Vlaky maglev neprodukujú žiadne priame emisie a ich ďalšou výhodou je, že nerozdeľujú krajinu. Na rozdiel od diaľnic a tradičných železničných tratí môžu zvieratá popod železnice maglev bezpečne prechádzať. Čínsky superrýchly vlak maglev by mohol byť v prevádzke do troch až desiatich rokov.
Zdroj: thecooldown.com.