NICEBOY_112021 NICEBOY_112021 NICEBOY_112021

Prečo dobíjať batérie v automobiloch a motocykloch?

1

Je chybou myslieť si, že alternátor automobilu modernú batériu vždy dokonale obslúži. Zložitejšia elektrická výbava vozidla a sofistikovanejšia batéria si vyžadujú aj sofistikovanejší nabíjací systém.

Okrem toho máme vo vozidlách systémy Štart/Stop, ktoré tiež dávajú batérii poriadne zabrať, a predpoklad, že vypnutím tohto systému sa batéria ušetrí, je mylný, pretože máme aj „inteligentný“ alternátor, ktorý batériu nabíja dosť náhodne. Batérie v telefónoch, notebookoch a fotoaparátoch treba pravidelne nabíjať. Prečo by to malo byť v prípade áut inak? Dobrá nabíjačka by preto mala byť súčasťou povinnej výbavy každého vodiča.

Kalciové, hybridné, AGM alebo EFB?

Keď hovoríme o batériách s voľným elektrolytom, máme na mysli buď Ca/Ca, inak aj vápnikové batérie, alebo starší typ, tzv. hybridné konštrukcie. Len vo vzťahu k spotrebe vody sa niekedy delia na bezúdržbové a údržbové. Batérie určené najmä pre najnovšie vozidlá so systémom Štart/Stop sú už plne uzavreté, tzv. AGM. V týchto batériách je elektrolyt nasiaknutý do skleného rúna, ktoré vypĺňa priestor medzi doskami. Alebo batérie typu EFB, ktoré sú zaplavené voľným elektrolytom, ale majú zosilnenú a zlepšenú konštrukciu, aby vydržali čo najdlhšie v nových vozidlách so všetkými novými technológiami.

Motocyklové batérie ako „jednoročné“

Nejeden motocyklista príde na jar k svojmu motocyklu a nenaštartuje ho. Dôvodom je, samozrejme, nedostatočná alebo žiadna údržba počas chladných mesiacov. Batérie pre motocykle potrebujú väčší výkon, ale menšie rozmery pre malý priestor v konštrukcii motocykla. Tradičné „mokré“ batérie s voľným elektrolytom majú často výkon, ktorý je na samej hranici potrieb motocykla. Preto bolo treba navrhnúť nové riešenie. Jedno z takýchto riešení sú gélové batérie a batérie AGM. O výhodách a nevýhodách oboch týchto typov sa vedú  dlhé diskusie. Faktom však zostáva, že neexistujú žiadne presné porovnávacie testy, a ak spočítate všetky výhody a nevýhody oboch typov, dospejete k záveru, že obe technológie sú veľmi vyrovnanými súpermi. Batérie vyrobené oboma technológiami sú bezúdržbové, riadené ventilom, hermeticky uzavreté a odolné proti otrasom. Ak porovnáme hlavné výhody oboch typov, batérie AGM sú menšie a ľahšie. Na druhej strane gélové sú menej citlivé na silné otrasy a v prípade nečinnosti pomalšie strácajú kapacitu.

Zima je spoločný nepriateľ

Teploty pod bodom mrazu majú vo všeobecnosti takmer rovnaký vplyv na všetky typy olovených akumulátorov. Kapacita batérie vyjadrená jej okamžitým výkonom klesá s každým stupňom približne o 1 %. Ak vezmeme do úvahy, že udávaná nominálna kapacita sa meria pri 20 °C, batéria má pri teplotách okolo -20 °C len 60 % udávanej kapacity, a to pri plne nabitom stave. Akumulátory v horšom stave, ktoré možno fungovali bez problémov celé leto a jeseň, v týchto podmienkach ani nenaštartujú. Maximálnu životnosť a spoľahlivosť oloveného akumulátora ovplyvníme, ak ho budeme udržiavať pokiaľ možno v úplne nabitom stave. Čím je chladnejšie, tým sú chemické reakcie pomalšie a presne naopak je to pri vysokých teplotách v lete. Aj v tomto prípade výrazne pomáha pravidelné dobíjanie batérie. Samovybíjanie, následná sulfatácia článkov alebo rozvrstvenie elektrolytu a korózia dosiek sú tichými zabijakmi batérií v letných mesiacoch. Pod kapotou je aj viac ako 50 °C, batéria trpí a chátra, ale na letné štarty to stále stačí. Používateľ často zistí, že niečo nie je v poriadku, až pri prvých mrazoch, ale vtedy je už zvyčajne neskoro a je potrebná výmena.

3 S, ktoré sa postarajú o zničenie batérie počas zimy:

1. STAGNÁCIA – dlhším nepoužívaním vozidla alebo používaním na krátke vzdialenosti sa úroveň nabitia veľmi rýchlo znižuje. Okrem toho batéria „vychladená“ pri teplotách pod bodom mrazu alebo pri teplotách blízkych nule prijíma z alternátora minimum energie. Treba mať na pamäti, že skutočné dobíjanie sa v zime začína až po dlhšej jazde (približne po 20 kilometroch), keď sa motor a jeho komponenty zahrejú prevádzkou.

2. STRATIFIKÁCIA - inak nazývaná aj vrstvenie elektrolytu, je proces, pri ktorom sa pri dlhších odstávkach vozidla v kombinácii so slabým nabíjaním usadzuje hustejší elektrolyt na dne článku a redšia časť (v extrémnych prípadoch čistá voda) zostáva pri povrchu. Stratifikácia výrazne znižuje výkon batérie. Ak sa tento stav nerieši špeciálnou nabíjačkou, dochádza k rýchlej korózii (rozpadu) spodnej časti dosiek a najhorším dôsledkom je zamrznutie. Voda alebo veľmi zriedená kyselina na povrchu článku v zime zamrzne a batéria zostane nenávratne poškodená.

3. SULFATÁCIA - je proces zrýchleného starnutia oloveného akumulátora. Keď napätie klesne pod 12,3 V, najmä pri nízkych teplotách, na platniach sa začnú tvoriť drobné kryštáliky, ktoré de facto zjedia ich aktívnu hmotu. Výkon a životnosť batérie sa tak opäť zníži. V dôsledku nedobíjania môže dôjsť k silnej sulfatácii už počas prvého mesiaca používania.

Správna starostlivosť sa bohato zúročí

Z uvedeného vyplýva, že pojem bezúdržbový je v prípade oloveného akumulátora značne zavádzajúci. Každá batéria si z času na čas vyžaduje náležitú starostlivosť v podobe dobíjania alebo priamej rekondície. Na tento účel treba vybrať vhodný typ prístroja (nabíjačky), ktorý bude spĺňať niekoľko základných požiadaviek:

1. Bezpečnosť - ak sa staráte o svoje vozidlo alebo vozidlo svojich zákazníkov, bezpečnosť by mala byť na prvom mieste. Zariadenie by malo mať ochranu proti prepólovaniu a skratu. Takéto nabíjačky potom možno bez obáv pripojiť priamo k batérii bez toho, aby ste ju museli odpojiť od systému vozidla.

2. Režim nabíjania - spája dve základné podmienky. Je to rýchlosť nabíjania aj šetrnosť k nabíjanej batérii. V súčasnosti sú najpredávanejšie takzvané inteligentné nabíjačky, ktoré sú vybavené mikroprocesorom. Celý proces je automaticky riadený v závislosti od reakcie batérie a špičkové zariadenia dokonca zohľadňujú teplotu, pri ktorej nabíjanie prebieha.

3. Doplnkové funkcie - kvalitné nabíjanie je, samozrejme, základ, ale existujú aj iné možnosti. Špičkové zariadenia majú režim rekondície a režim údržby batérie. Režim rekondície zabezpečuje premiešanie rozvrstveného elektrolytu v batérii a dokonca dokáže obnoviť aj čiastočne sulfatovanú batériu. Udržiavací režim je potom veľmi vhodný napríklad pre batérie motocyklov, kde stačí zariadenie pripojiť k batérii a nechať ho robiť svoju prácu počas niekoľkých mesiacov. Nabíjačka s minimálnymi nárokmi na energiu pravidelne kontroluje batériu a v prípade potreby ju dobije na 100 % kapacity.

Profesionálne nabíjačky môžu byť veľmi praktickým pomocníkom v každej autodielni. Niektorí výrobcovia ponúkajú ako súčasť výbavy nabíjačky režim náhradného zdroja, ktorý zásobuje elektroniku vozidla pri vykonávaní diagnostiky alebo v prípade potreby krátkodobého odpojenia od batérie.

Úvodné FOTO: shutterstock

1 komentár

Veľmi dobrý článok. Ďakujeme. reakcia na: Prečo dobíjať batérie v automobiloch a motocykloch?

13.11.2021 16:11
Batériu v zime pravidelne nabíjam inteligentnou nabíjačkou a meriam si napätie meračom do zapaľovača v aute. V zime je to katastrofa štartovať. Dokonca som nechala auto 2 hodiny bežať na motore, aby mi alternátor dobil baterku a nič, ešte ju vycicalo. Musela som dobiť nabíjačkou. Sledujem teplotu pod bodom mrazu a vždy si čeknem meračom do zapaľovača https://www.autoeshop.sk/Merac-napatia-autobaterie-do-zasuvky-zapalovaca-d111595.htm v aute, koľko má voltov batéria a keď už klesne zo zeleného poľa nižšie, tak okamžite nabíjam. Nabíjačku mám asi takúto automatickú: https://www.mall.sk/automaticky-nabijacky-autobaterii/gude-gab-12v-6v-10a-boost-automaticka-nabijacka-autobaterii-100067205448
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať