PMI_092022 PMI_092022 PMI_092022

Prečo sú elektromobily energeticky účinnejšie ako spaľovacie autá

Technológie
0

Hoci výhody elektromobilov sú už celkom zrejmé (neprodukujú žiadne škodlivé emisie a jazdia na elektrinu, ktorá môže byť lacnejšia a čistejšia ako fosílne palivá), stále sa nájdu takí, ktorí radi zdôrazňujú, že elektrina používaná na ich pohon často pochádza zo spaľovania uhlia, čím sa akékoľvek vnímané výhody stávajú irelevantnými. Niektorí dokonca kladú otázku, či by elektromobily mohli zachrániť uhoľný priemysel. Hoci odpoveď je pravdepodobne nie, otvára to ďalšiu otázku, či je vplyv elektromobilov na životné prostredie horší, ako sa nám zdá.

Krátka odpoveď znie, že elektromobily sú oveľa efektívnejšie ako autá so spaľovacím motorom bez ohľadu na to, či sa na výrobu elektriny potrebnej na ich prevádzku používa uhlie. Je tu totiž prekvapujúci fakt o fosílnych palivách, o ktorom možno neviete: len približne 15 až 40 % paliva sa použije na to, aby skutočne poháňalo kolesá a posúvalo auto dopredu, zatiaľ čo zvyšok sa úplne premrhá v dôsledku tepelných strát a napájania pomocných zariadení.

Navyše autá so spaľovacím motorom spaľujú palivo aj pri voľnobehu, čo je problém, ktorý je oveľa horší v hustejšie obývaných oblastiach s hustou premávkou. Dôsledky sú tri: vyhodené peniaze za palivo, ktoré vás nikam neposunie, menej efektívne auto a viac CO2 vypúšťaného do atmosféry. Pri použití 63 kWh batérie (čo je priemerná veľkosť) majú elektrické vozidlá energetickú stratu 31 až 35 %, a to ešte pred zohľadnením potenciálnej rekuperácie energie napr. pri brzdení.

Predplatné NEXTECH 2021

Tieto energetické straty v elektromobile možno rozdeliť na 18 % stratených v dôsledku komponentov motora, 10 % energie stratenej v dôsledku procesu nabíjania, 4 % stratené v dôsledku napájania pomocných komponentov a 3 % stratené v dôsledku chladenia pohonnej jednotky a iných systémov vozidla. Podľa nedávnej správy Yale Climate Connections, aj keby bola energetická sieť úplne poháňaná uhlím, elektrické vozidlá by stále potrebovali o 31 percent menej energie v porovnaní so spaľovacími vozidlami.

Aj keď spaľovacie autá plytvajú množstvom energie, ktorú čerpajú z fosílnych palív, elektrárne, ktoré využívajú fosílne palivá, sú oveľa efektívnejšie, najmä vďaka tomu, že sú navrhnuté tak, aby maximalizovali termodynamickú účinnosť, čo vedie k energetickej účinnosti medzi 40 až 55 percentami. Štúdie ukázali, že aj keby sa elektrárne prevádzkovali výlučne na fosílne palivá, elektrifikovaný vozidlový park pre cestujúcich by stále znížil emisie o 5 až 29 percent.

No ešte lepší scenár je, ak elektromobil využíva elektrickú energiu vyrobenú z obnoviteľných zdrojov energie, ako je slnečná, veterná alebo vodná energia, čím sa ešte viac zníži uhlíková stopa automobilu. Navyše elektromobily nie sú len energetickými upírmi snažiacimi sa vyčerpať elektrickú sieť, v skutočnosti môžu aj vrátiť energiu do rozvodnej siete, keď je to potrebné. Novým trendom v oblasti elektrických vozidiel je technológia Vehicle To Grid (V2G). Umožňuje elektrickému vozidlu dodávať prebytočnú energiu do siete v období špičkového dopytu, a to vďaka obojsmernému nabíjaniu.

Zatiaľ ide o novú technológiu – v súčasnosti sú V2G vybavené len modely Nissan Leaf, Mitsubishi Outlander PHEV a Mitsubishi Eclipse Cross PHEV. Kým sa povolí jej verejné používanie, treba prekonať niektoré regulačné prekážky. No elektromobil sa vďaka technológii V2G správa ako obrovská batéria na kolesách, dokonca dokáže napájať vašu domácnosť. Len si predstavte svet, kde sú masovo rozšírené elektromobily fungujúce ako batéria, ktorá podľa potreby dáva alebo odoberá energiu zo siete, čím ju udržuje stabilizovanú a bezpečnú.

Zdroj: carsguide.com.au.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať