
Predaj smartfónov klesol pod vplyvom COVID-19 o 20 %
Samsung, Huawei aj OPPO zaznamenali celosvetovo dvojciferné prepady. Celosvetové predaje smartfónov koncovým zákazníkom poklesli v prvom štvrťroku 2020 o 20,2 %. Nástup karanténnych opatrení v mnohých krajinách v kombinácii s ekonomickou neistotou spôsobenou pandémiou COVID-19 viedol ku kolapsu dopytu po inteligentných telefónoch, keďže veľa zákazníkov obmedzila v prvom štvrťroku nutné výdavky.
"Pandémia koronavírusu spôsobila vôbec najväčší prepad svetového trhu inteligentných telefónov v histórii," hovorí výskumný analytik Gartneru, Anshul Gupta. "Väčšina veľkých čínskych výrobcov aj spoločnosť Apple boli vážne zasiahnutí dočasnými odstávkami tovární v Číne a poklesom dopytu spôsobeným karanténnymi opatreniami, ktoré postupne zasiahli prakticky celý svet."
Vôbec najhoršie si medzi piatimi najväčšími výrobcami viedli spoločnosti Samsung, Huawei a OPPO. Všetci veľkí výrobcovia inteligentných telefónov zaznamenali v prvom štvrťroku pokles s jedinou výnimkou - Xiao.
Predajný úspech zariadení značky Redmi na medzinárodných trhoch a agresívne zameranie na online predajné kanály pomohli Xiaomi na dosiahnutie lepších výsledkov, než sa očakávalo. Samsung si napriek poklesu predaja o 22,7% v prvom štvrťroku udržal prvú pozíciu v počte dodaných prístrojov s trhovým podielom 18,5%.
Celosvetové predaje smartfónov koncovým užívateľom podľa výrobcu 1Q20 (tisíce kusov)
Výrobca |
1Q20 kusy |
1Q20 trhový podiel (%) |
1Q19 kusy |
1Q19 trhový podiel (%) |
1Q20-1Q19 zmena (%) |
Samsung |
55 333 |
18,5 |
71 621 |
19,1 |
-22,7 |
Huawei |
42 499 |
14,2 |
58 436 |
15,6 |
-27,3 |
Apple |
40 920 |
13,7 |
44 569 |
11,9 |
-8,2 |
Xiaomi |
27 817 |
9,3 |
27 424 |
7,3 |
1,4 |
OPPO |
23 949 |
8,0 |
29 589 |
7,9 |
-19,1 |
Ostatní |
108 621 |
36,3 |
143 279 |
38,2 |
-24,2 |
Celkem |
299 138 |
100,0 |
374 917 |
100,0 |
-20,2 |
S ohľadom na zaokrúhlenia nemusia niektoré súčty presne zodpovedať. Zdroj: Gartner (jún 2020)
Samsungu sa síce podarilo pripraviť väčšie zásoby prístrojov v distribučných kanáloch v rámci prípravy na uvedenie nových modelov, avšak jeho neefektívne online predajné kanály v kombinácii s karanténou viedli k oveľa slabším predajom koncovým zákazníkom. "COVID-19 mal na predaje Samsungu vo štvrťroku negatívny dopad, mohlo to byť však oveľa horšie," vysvetľuje Anshul Gupta. "Obmedzená prítomnosť značky na čínskom trhu a umiestnenie radu výrobných závodov mimo Číny zabránili ešte väčšiemu prepadu."
Vôbec najväčší prepad medzi veľkými výrobcami zaznamenala v prvom kvartáli tohto roka spoločnosť Huawei - predaje poklesli medziročne o 27,3%, aj tak sa ale spoločnosti podarilo udržať si druhú priečku. "Huawei čaká náročný rok," hovorí Anshul Gupta, "spoločnosť síce vyvinula vlastný ekosystém HMS, však bez populárnych aplikácií a obchodu Google bude len ťažko oslovovať zákazníkov na medzinárodných trhoch."
Pandémia v prvom štvrťroku nedopadla tak vážne na niektorých ďalších veľkých výrobcov - predaja Apple klesli medziročne o 8,2%. "Spoločnosť mala veľmi dobrý začiatok roka vďaka novým modelom, o ktoré bol vo svete záujem. Ak by neprišla pandémia, v Apple by pravdepodobne zaznamenali rekordný prvý štvrťrok, výpadky dodávateľských reťazcov a pokles dopytu však tento pozitívny trend počas februára zastavili," dodáva Annette Zimmermannová, viceprezidentka výskumu Gartneru. "Schopnosť Apple obslúžiť svojich zákazníkov cestou online predaja a návrat jeho výrobných kapacít k normálu pomohli na konci marca na dobrý začiatok roka aspoň sčasti nadviazať."
Prepad predajov spoločnosti OPPO o 19,1% počas prvého štvrťroka súvisí najmä s jeho offline predajným modelom, ktorý patrí k tradičným pilierom značky, rad zákazníkov i firiem však musel v prvom štvrťroku nakupovať online. OPPO tak do budúcnosti pravdepodobne bude musieť posilniť svoje online predajné kanály.