
Prieskum: Štvrtina zamestnancov bude v roku 2021 denne používať virtuálnych asistentov
Analytici spoločnosti Gartner predpovedajú nástup virtuálnych asistentov, ktorých dnes používajú len asi 2% zamestnancov, a to najmä v poisťovníctve, finančnej sfére a tiež v IT a zákazníckych službách. Pilotnou sférou, kde prebehlo testovanie a nasadzovanie prvých virtuálnych asistentov (VA), boli kontaktné centrá (v prvej vlne sa tak stalo najmä v anglicky hovoriacich krajinách).
S postupujúcou demokratizáciou AI a rozvojom presnejších a inteligentnejších konverzačných rozhraní sa postupne objavili rôzne nové typy VA: virtuálny osobný asistent (VPA - virtual personal assistant), virtuálny zákaznícky asistent (VCA - virtual customer assistant) a virtuálny podnikový asistent (VEA - virtual enterprise assistant).
Príkladom môže byť Alexa for Business spoločnosti Amazon, ktorá zamestnancom pomáha s úkonmi, ako je rozvrhnutie schôdzok alebo plánovanie ciest. MIKA spoločnosti Nokia potom napríklad pomáha špecialistom pri hľadaní odpovedí v rámci diagnostiky problémov či spracovaní komplexných úloh. Na trhu konverzačných platforiem - virtuálnych asistentov a chatbotov - sa dnes celosvetovo pohybuje viac ako tisícka dodávateľov. Počas niekoľkých nasledujúcich rokov možno očakávať preteky o to, kto dokáže ponúknuť nové užitočné funkcie a dodávatelia sa značne zmenia.
Hlasové rozhrania navrhnuté pre firmy čaká boom
Gartner predpovedá, že do roku 2023 bude prebiehať plná štvrtina interakcií zamestnancov s aplikáciami prostredníctvom hlasového rozhrania (oproti trom percentám v roku 2019). Hoci je väčšina chatbotov a VA stále postavená skôr na textovom rozhraní, prebieha rýchly rozvoj hostovaných služieb prevodu reči na text a textu na reč využívajúcich AI. Miera využívania hlasových riešení tak do budúcnosti porastie.
Analytici Gartneru predpovedajú, že výdavky koncových zákazníkov a firiem na inteligentné reproduktory s VPA dosiahnu v roku 2021 3,5 miliardy dolárov. Nedávnym príkladom integrácie VPA smart reproduktorov v podnikoch je partnerstvo Amazonu s reťazcom hotelov Marriott. Ten používa zariadenie Echo s virtuálnym asistentom Alexa pre urýchlenie odhlásenia hostí z hotela a ovládanie vybavenia izieb.
V odvetví zdravotnej starostlivosti budú inteligentné reproduktory s VPA pomáhať najmä pri vzdialenej diagnostike a starostlivosti o seniorov. Hlasové technológie sú tiež už dnes používané lekármi pri zápise dát pacientov do systémov elektronických zdravotných záznamov. Rozpoznávanie hlasu možno využiť aj pri vyplňovaní žiadostí o vyšetrenie či zadávaní liekových receptov a ušetriť tak čas lekára.
Je pravdepodobné, že aj ďalší dodávatelia zakomponujú hlasovú interakciu do aplikácií pre klinickú sféru a hlas sa tak stane v oblasti zdravotnej starostlivosti štandardom. Hlasové rozhranie uvoľní zamestnancom v digitálnej sfére ruky z myší a klávesníc a umožní nový spôsob interakcie s podnikovými aplikáciami. Je to niečo, čo ocenia najmä zamestnanci v teréne.
Zobrazit Galériu