ACER_082021 ACER_082021 ACER_082021 Advertisement

Škoda ENYAQ iV 80 / Ako sa žije s elektrickým SUV

0

So Škodou ENYAQ iV ste sa na našich stránkach mohli stretnúť už pri našej reportáži z prvých jázd. Vtedy sme sa podrobne venovali opisu auta a prvým dojmom. Tentoraz sme ENYAQ iV 80 mali na redakčný test, a tak sa môžeme viac venovať praktickým skúsenostiam a jazdným výkonom. Na pripomenutie iba zopár základných technických špecifikácií na úvod.

ENYAQ iV je veľké rodinné SUV s čisto elektrickým pohonom. Využíva novú modulárnu koncernovú platformu MQB pre elektrické vozidlá, ktorá umožňuje pomerne veľkú variabilitu v kapacite batérie, usporiadaní pohonu aj v možnostiach nabíjania.

Na test sme dostali ENYAQ iV 80, verziu s najväčšou batériou s kapacitou 82 kWh, z ktorej sa využíva 77 kWh, a pohonom zadnej nápravy. Motor s výkonom 150 kW má krútiaci moment 310 Nm a poskytuje vozidlu zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,6 s. S touto výbavou ENYAQ dosiahne dojazd viac ako 520 km podľa WLTP. Ešte v priebehu tohto roka majú prísť do predaja aj verzie iV 80X a iV 80RS s pohonom 4×4, ako aj verzia iV 60 s menším akumulátorom. Auto má vynikajúce možnosti nabíjania. DC nabíjanie je možné výkonom až 125 kW a batériu ním nabijete z 10 na 80 % za 37 minút. Vstavaná trojfázová nabíjačka poskytuje výkon 11 kW a batériu ňou nabijete z 10 na 100 % asi za 8 hodín.


V spodnej častI Head - up displeja sa trvale zobrazujú všetky základné informácie. Vrchná časť s AR sa využíva iba pri zmene režimov

Ako spomínam v úvode, ENYAQ iV je veľké elektrické SUV, priestorovo porovnateľné s firemným kolegom KODIAQ. Poteší veľkorysým priestorom pre posádku aj batožinu. Elektromotor s trvalým výkonom 70 kW a špičkovým 150 kW zabezpečí pohodlnú a svižnú jazdu. ENYAQ sa v tejto verzii nehrá na žiadny športiak, ide v prvom rade o pohodlné rodinné auto a túto úlohu plní do bodky. Podvozok je dobre odhlučnený a bez problémov si poradí aj s nástrahami našich okresiek. Napriek vysokej karosérii je vďaka batérii ťažisko pomerne nízko, čo sa priaznivo odzrkadľuje na jazdných vlastnostiach. Veľmi príjemne prekvapí spotreba vozidla, ktorú sme tentoraz dôsledne preverili na diaľnici aj na okreskách. Diaľničnú jazdu sme vyskúšali na trasách s dĺžkou 950 km a s 5 % podielom ostatných ciest. Jazdili sme v čase júnových horúčav pri teplotách 30 – 34 °C s klimatizáciou nastavenou na 22 °C a rýchlosťami na úrovni limitu 135 km/h podľa tachometra. Spotreba sa v tomto prípade ustálila na 21,5 kWh/100 km, čo je na dané podmienky výborná hodnota. Pri teste v rámci okresiek a mesta sme najazdili spolu 1173 km so spotrebou 15,6 kWh/100 km za rovnakých podmienok. S vypnutou klimatizáciou spotreba na 100-kilometrovom úseku klesla na 14,6 kWh. To sú na takéto veľké auto naozaj vynikajúce hodnoty. Pripomínam, že sme po celý čas jazdili bežným spôsobom s maximálnym využívaním rekuperácie alebo plachtenia a bez snahy o ekonomickú jazdu. Dojazd pri čisto diaľničnej jazde sme dosiahli 360 km, pri jazde okreskami 490 km. Za ideálnych podmienok po okreskách bez klimatizácie nie je problém dosiahnuť 540 km.

Výbornej spotrebe účinne pomáha systém riadenia rekuperácie, ktorá je ovládaná automaticky, stlačením niektorého z pádiel prejdete na ručné ovládanie v 4 úrovniach. Po stlačení plynového pedála sa ovládanie zase vráti na automatiku. Tá preberá pri ovládaní rovnaké údaje ako adaptívny tempomat – podľa dopravného značenia, údajov z databázy či senzorov. Je to veľmi efektívne a účinné. Na zvýšenú rekuperáciu možno zaradiť ešte stupeň B, keď je rekuperácia najvýkonnejšia, a ovládať rýchlosť jedným pedálom. Do zastavenia však musíte dobrzdiť. 

Kvalita spracovania a dizajn interiéru s čalúnenou palubnou doskou a obrovským 13" displejom v strede si vás ihneď získajú. Je to aj hlavný rozdiel oproti koncernovému kolegovi VW ID4. Ten stavil viac na jednoduchosť a tvrdé plasty. Displej má vysoké rozlíšenie a vynikajúci obraz a je najväčší, aký v škodovkách nájdete. Ovládanie je čisto dotykové a pod displejom je dotykový žliabok, kde ovládate posunom prsta hlasitosť a dvoma prstami zoomovanie mapy v režime navigácie. Oproti spomínanému modelu Volkswagen sa mi páči, že výrobca nešiel cestou dotykového ovládania za každú cenu a pod výduchmi klimatizácie nájdete rad mechanických tlačidiel na prepínanie základných režimov a vyhrievania. Mechanické tlačidlá a otočné valčeky sú aj na volante a toto ovládanie je jedno z najlepších, aké v autách nájdete. Jediné, čo mi tu chýbalo, je priame ovládanie telefónu. Na volante je iba tlačidlo hlasového ovládania, ktoré nie vždy pochopí, čo vlastne chcete, a tak vám nezostane nič iné ako hrabať sa v menu. Na ovládaní a funkciách telefónu budú musieť vývojári ešte popracovať, hoci treba povedať, že jadro softvéru je prevzaté z koncernu a práve na ENYAQu vidieť, že vývojári Škody tu spravili už veľa dobrej práce.

Čo sa týka infotainmentu, ide o veľmi komplexný systém s množstvom funkcií a nastavení. V testovanom vozidle sme mali aj nový head-up displej s rozšírenou realitou. Ten okrem bežných jazdných a navigačných údajov zobrazuje vo virtuálnej vzdialenosti asi 10 m pred vozidlom navigačné pokyny a údaje asistenčných systémov o udržiavaní v jazdnom pruhu, o odstupe od vozidla vpredu a veľa ďalšieho. Head-up displej je v tomto prípade založený na dvoch nezávislých projekčných systémoch. Prvý zobrazuje v spodnej časti plochy základné jazdné a navigačné údaje a pracuje rovnako ako na iných vozidlách. Druhý zobrazuje rozšírenú realitu, a keďže zobrazované symboly majú sedieť s prvkami v reál­nom svete (jazdné pruhy, symboly vzdialenosti vozidiel), je vybavený optickou stabilizáciou obrazu, ktorá zabezpečuje správne zobrazenie aj pri jazde po nerovnostiach. Zatiaľ čo informácie v spodnej časti plochy sú zobrazené trvale, v časti rozšírenej reality sa zobrazujú iba v prípade potreby, teda pred odbočením podľa navigácie, po zapnutí udržiavania v jazdnom pruhu, keď systém deteguje jazdné pruhy alebo zaznamená hoci prudšiu zákrutu a podobne. Ak sa pred vás zaradí auto alebo ho dobiehate, zobrazí systém pod ním značku, ktorá indikuje jeho polohu a vzdialenosť od vás. Systém navyše deteguje, či ide o motocykel, osobné alebo nákladné auto, a zobrazí príslušnú ikonku. Vďaka tomu viete, že adaptívny tempomat registruje vozidlo pred vami a bude na jeho manévre reagovať. Na head-up displej sa prenášajú aj navigačné symboly. Zo vstavanej navigácie sa zobrazujú navigačné povely aj v rozšírenej realite. Výborná je však aj integrácia Android Auto a Apple CarPlay, ktoré fungujú v bezdrôtovom režime. Ak na nich používate nejakú navigáciu, jej pokyny sa ­zobrazujú aj na head-up displeji. Centrálny displej multimediálneho systému je pritom rozdelený a na pravej časti, zhruba tretine, sa zobrazuje okno prehrávača multimédií. Okná navyše možno medzi sebou vymeniť. Vstavaná navigácia pri plánovaní trasy automaticky ponúkne nabíjacie prestávky a zobrazí aj časy nabíjania, ktoré sa zohľadňujú aj pri výpočte trvania cesty.

Systém podporuje aj telematiické služby, vďaka čomu sa k vozidlu môžete pripojiť pomocou aplikácie MyŠkoda. Ponuka funkcií je síce zatiaľ oproti konkurencii menšia, to najdôležitejšie, ako stav batérie, dojazd, nabíjanie či ovládanie klimatizácie, tu však už nájdete. Oceňujem, že klimatizáciu možno zapnúť, aj keď vozidlo nie je pripojené k nabíjačke, to veľa elektromobilov neumožňuje.

Po týždni života s ENYAQom musím konštatovať, že nadšenie z neho ma neopustilo a skôr sa zmenilo na závislosť. Jazdiť v ňom je veľmi pohodlné a zábavné. Tak ako pri iných autách aj tu sa nájdu chybičky. Jediná, ktorá mi naozaj liezla na nervy, je, že použité kožené sedadlá nemajú odvetrávanie. Myslím, že táto funkcia by sa pri cenovke auta do výbavy zmestila a takto zbytočne kazí dojem. Ináč je ENYAQ iV z môjho pohľadu jeden z najlepších elektromobilov, aké si dnes môžete kúpiť.

Technické údaje:

Kapacita batérie 82 kWh (využiteľná 77 kWh), poháňaná náprava zadná, výkon motora 150 kW, 310 Nm, nabíjanie DC max. 125 kW, AC 11 kW 3f, zásuvka CCS, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 8,6 s, max. rýchlosť 160 km/h, súčiniteľ odporu Cx = 0,257, dojazd WLTP 537 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Priestorná kabína, spracovanie, technologická výbava, dojazd, možnosti nabíjania
- V testovanej výbave bez odvetrávania sedačiek

• Cena modelu (EUR s DPH):  47 490 EUR,  testované vozidlo: 62 130 EUR

TESTY:

• Spotreba v teste (kWh/100 km): 18,4
• Dojazd v teste (km): 360-490
• Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 11
• Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 11*
• Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW): 50
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 55
• Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 126
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 35

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský, foto: Martin Do

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať