SAMSUNG_07 SAMSUNG_07 SAMSUNG_07 Advertisement

Mercedes-Benz EQV 300 Long / Elektromobil s kráľovským priestorom

0

Za pa posledné dva roky sa na trh dostalo pomerne veľké množstvo elektromobilov v rôznych kategóriách, no stále chýbala kategória veľkopriestorových vozidiel pre viac ako 5 osôb. V prémiovej triede to teraz doháňa Mercedes EQ so svojím novým elektrickým MPV EQV 300.

My sme ho mali na test v 7-miestnej konfigurácii, podľa požiadaviek však možno zvoliť 6 miest so štvoricou komfortných sedadiel vzadu alebo aj v 8-miestnej verzii s dvojicou 3-miestnych lavíc. Ako už názov napovedá, EQV 300 je najvyšší a najluxusnejší model v triede V a zdieľa spoločnú platformu s modelom eVito. Dizajn prednej časti sa hlási do rodiny elektrických modelov s označením EQ. Typickú prednú masku s rebrovaním a veľkým znakom výrobcu dotvára grafika predných LED svetlometov s adaptívnou technológiou Highbeam Assist Plus so selektívnym vykrývaním ostatných účastníkov premávky. V ľavom prednom rohu karosérie sú umiestnené dvierka nabíjacieho konektora. No asi to najzaujímavejšie na celom vozidle je systém pohonu. Ten pozostáva zo 100 kWh akumulátora, umiestneného pod podlahou. Využiteľná kapacita je 90 kWh a v súčasnosti ide o jeden z najväčších akumulátorov umiestnených v elektromobiloch. Na prednej náprave sa nachádza elektrické hnacie ústrojenstvo (eATS). To pracuje so stálym výkonom 70 kW, v špičke však dosiahne až 150 kW. Blok eATS integruje menič energie, prevodovku s pevným prevodovým pomerom, chladiacu sústavu, ako aj výkonovú elektroniku v kompaktnom vyhotovení. V sériovej výbave nájdete vodou chladenú trojfázovú AC nabíjačku s výkonom 11 kW a DC nabíjanie s výkonom až 110 kW. Trojfázová nabíjačka má veľkú výhodu hlavne pri domácom nabíjaní, na jej plné využitie vám stačí 16 A trojfázový prívod, takže nemusíte zbytočne platiť za vyššiu rezervovanú kapacitu. Batériu z vybitého stavu na 100 % tak dokážete nabiť za necelých 10 hodín. Na výkonnej ultrarýchlej nabíjačke zvládnete nabitie z 10 na 80 % za 45 minút, na 50 kW nabíjačke to bude trvať takmer 100 minút. Výrobca však udáva kombinovaný dojazd podľa WLTP   355 km, čo zaručuje, že na nabíjačkách nebudete tráviť čas tak často. Pri našom testovaní sme dosiahli pri jazde okreskami + mestom dojazd 416 km, po diaľnici môžete počítať s 250 – 340 km podľa počasia a vonkajšej teploty. Pri jazdení v rámci mesta a po okreskách s ľahkou nohou však nie je problém dosiahnuť viac ako 450 km. V tomto ohľade Mercedes ukazuje, že aj takýto veľký elektromobil môže byť efektívny. 

V základe je maximálna rýchlosť obmedzená na 140 km/h, v testovanej verzii však bola v rámci opcie rozšírená na 160 km/h. Samozrejme, pri takomto veľkom aute nemožno predpokladať, že sa ním budete preháňať po cestách ako so športiakom, so zrýchlením z 0 na 100 km/h za 12,1 s však auto jazdí dostatočne dynamicky a ani pri plnom zaťažení nie je väčší problém s obiehaním. V tomto prípade sa však celková hmotnosť môže dostať až na 3,5 t a rozhodne s tým treba počítať. Zaťaženie má vplyv aj na spotrebu, ale vzhľadom na to, že auto má v tom prípade aj väčšiu zotrvačnosť, viac energie aj rekuperuje.

Digitálny kokpit vychádza z osobných vozidiel a vďaka modernizovanému systému MBUX poskytuje širokú paletu možností. Prístrojový panel kombinuje mechanické ukazovatele výkonu a rýchlosti a stredný farebný displej so zobrazením ďalších parametrov. Stredný 10,5" displej multime­diálneho systému je dotykový, k dispozícii je však aj ovládanie touchpadom. Systém MBUX zahŕňa aj navigáciu s takzvanou elektrickou inteligenciou, o ktorej ste sa mohli dočítať už v recenzii modelu EQA 250. Tá umožňuje inteligentné plánovanie trasy zohľadňujúce doby nabíjania a na základe nepretržitých simulácií dosahu s prihliadnutím na topografiu, počasie, hustotu premávky a jazdný štýl priebežne vypočítava prestávky na nabíjanie vrátane času potrebného na nabíjanie. V skratke ide o to, že po zadaní trasy navigácia okrem vzdialenosti a času dojazdu zobrazí aj predpokladaný zvyšok kapacity batérie v % SOC. Pri plánovaní trasy s viacerými bodmi sa zobrazí úroveň batérie v každom z nich. Do dlhšej cesty systém auto­maticky zahrnie aj prestávku na nabíjanie na konkrétnej nabíjačke po trase a zobrazí aj potrebný čas nabíjania. Uprednostňuje pritom nabíjačky s vyšším výkonom. Po teste už druhého modelu s týmto systémom musím uznať, že určite nejde iba o marketingový trik, ale o výborne a spoľahlivo pracujúci systém. Pochopiteľne, ak sa počas cesty zmenia podmienky jazdy (počet osôb, štýl jazdy, počasie...), systém v reálnom čase upraví predpokladaný zostatok batérie. EQV 300 sme mali v podstate v úplnej výbave, takže v nej nechýbal aktívny systém udržiavania rýchlosti Distronic, aj keď na rozdiel od EQA tu nemá automatické preberanie rýchlosti. To však v tomto prípade neprekáža. Systém pracoval veľmi spoľahlivo, hoci pri úplnom zastavení občas pri dobrzdení do nuly bolo cítiť, keď sa zapojili mechanické brzdy. Rekuperáciu možno ovládať ručne, pádlami pod volantom v 4 úrovniach od plachtenia po výraznú rekuperáciu, po podržaní niektorého z nich sa zapne automatická rekuperácia, ktorá reaguje na vozidlo pred vami, zjazd z kopca, ale aj približovanie sa k prudkej zákrute. V bohatej výbave poteší aj 360° kamerový systém s výborným obrazom aj v noci.

EQV 300 vie splniť aj najvyššie nároky na funkčnosť a variabilitu a pokrýva množstvo účelov použitia. V testovanej 7-miestnej konfigurácii sme mali prednú dvojicu elektricky nastaviteľných sedadiel s tromi pamäťami, dve samostatné sedadlá v druhom rade, ktoré možno nainštalovať aj proti smeru jazdy, a trojicu sedadiel v treťom rade. Vo výbave bol aj posuvný rozkladací stolík, ktorý dobre poslúži práve pri konferenčnom usporiadaní. Stredová konzola bola vybavená integrovanou chladničkou, do ktorej sa zmestia tri úzke plechovky alebo dve 0,33 l fľaše s nápojmi. Pravda, brali by sme aj väčšiu, ale aj táto dobre poslúži. V zadnej časti konzoly navrchu sú navyše dva držiaky s možnosťou chladenia alebo zohrievania pre cestujúcich. Zadná časť má v strope ovládací panel klimatizácie, možno ju však ovládať aj od vodiča. Veľmi sa mi páčila dvojica posuvných dverí s elektrickým ovládaním. Dajú sa ovládať z miesta vodiča, ale aj z miesta cestujúcich, jedny z nich (podľa výberu) možno ovládať aj diaľkovým ovládačom, rovnako aj veľké, hore výklopné zadné dvere. Tie majú navyše možnosť aj samostatného otvorenia vrchnej časti so sklom. Časť na batožinu má objem 1310 l, čo v prípade plného obsadenia je skôr na hranici, pri potrebe väčšieho priestoru je k dispozícii aj o 230 mm dlhšia verzia EQV 300 Extra Long s objemom kufra 1410 l.

Ako som sa zmienil na začiatku, EQV 300 je prvé prémiové veľkopriestorové vozidlo na trhu a treba povedať, že latka bola nastavená vysoko. Uvidíme, či v danej kategórii nájde konkurenciu. Napriek svojej veľkosti a hmotnosti vozidlo príjemne prekvapilo efekti­vitou pohonu, vďaka ktorej sme po najazdení 1450 km zaznamenali kombinovanú spotrebu 24 kWh/100 km, a to vrátane jázd po diaľnici a využívania klimatizácie. To si zaslúži naozaj pochvalu. Vozidlo si viem predstaviť okrem úlohy rodinného MPV hlavne ako luxusný automobil pre hotelové či letiskové transfery, ale aj na prepravu dôležitých osôb či ako VIP taxi.   


Špecifikácie:

Kapacita batérie 100 kWh (využiteľná 90 kWh), poháňaná náprava predná, výkon motora trvalý/max.: 70 kW/ 150 kW, 375 Nm, nabíjanie DC max. 110 kW, AC 11 kW 3f, zásuvka CCS, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 12,1 s, max. rýchlosť 160 km/h, kombinovaný dojazd WLTP 355 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Dojazd nad 400 km, možnosti nabíjania, prepravná kapacita, technologická výbava, komfort
- Chýba príplatkové odvetrávanie kožených sedadiel, občas citeľný nástup mechanických bŕzd

Cena: od 73 968 EUR, testované vozidlo: 100 202 EUR

TESTY:

• Spotreba v teste (kWh/100 km): 24
• Dojazd v teste (km): 416
• Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 11
• Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 11
• Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW): 50
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 99
• Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 110
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 47

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať