CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

Škoda Enyaq 85 loft / Prekvapivé zlepšenia

0

S inovovanou verziou ENYAQ 85 ste sa na našich stránkach mali možnosť stretnúť v predchádzajúcom čísle v najvyššej verzii Enyaq 85x L&K. Tentoraz tu však máme pre veľa ľudí možno aj zaujímavejšiu verziu Loft so zadným náhonom. Loft je v podstate model ENYAQ s najnižším stupňom výbavy, to však neznamená, že si tu nemôžete zvoliť výbavu podľa svojho želania. Testovaná verzia je ukážkou toho, že s rozumne zvolenou výbavou možno ušetriť a pritom neprísť o nič dôležité.

Movember SK

Pre tých, ktorí predchádzajúci test nečítali, iba krátke zhrnutie. V označení nových verzií už chýbajú písmená iV na konci a ENYAQ 85 prináša zlepšenia vo viacerých smeroch. Podstatnou modernizáciou prešiel hlavne pohonný systém a infotainment. Zásadné zlepšenie pohonu vidieť najviac práve pri verzii so zadným náhonom. Elektromotor má nový impulzný menič, zlepšené permanentné magnety a hustejšie vinutie statora, vďaka čomu bol výkon zvýšený na 210 kW a krútiaci moment až na 545 Nm. To je oproti predchádzajúcej verzii iV 80 so 150 kW a 310 Nm výrazný nárast, ktorý si hneď všimnete. Maximálna rýchlosť sa zvýšila zo 160 km/h na 180 km/h. Vozidlo má podľa cyklu WLTP prejsť viac ako 565 km. Rýchle nabíjanie pri tejto verzii zostalo s maximálnym výkonom 135 kW, vďaka zlepšenej nabíjacej krivke sa napriek tomu nabitie z 10 % na 80 % zrýchlilo na menej ako 28 minút. Štandardne dodávaná AC nabíjačka je trojfázová s výkonom 11 kW. Zásadné a veľmi očakávané zlepšenie je možnosť predohrevu batérie, a to automatického aj manuálneho. Možno ho zapnúť v menu nabíjania v položke Optimalizácia, kde sa zobrazuje aj aktuálny, maximálne možný výkon nabíjania a čas potrebný na dosiahnutie maximálneho nabíjacieho výkonu po ohreve batérie. Počas testovania sa síce hodnoty pri nabíjaní zväčša líšili a skutočný nabíjací výkon bol vyšší ako predikovaný, podstatnejšia je však informácia o tom, koľko času potrebuje ešte batéria na prípravu alebo či už je pripravená. Predohrev sa zapína aj automaticky, ak nastavíte nabíjací bod ako cieľ alebo jeden z cieľov. V každom prípade ide o veľmi dôležitú funkciu, ktorá pomôže pri rýchlom cestovaní nielen v zime, ale aj v prechodných obdobiach.

Keď som spomínal výbavu, pridaním troch doplnkových balíkov testovaná verzia dostala adaptívny tempomat, adaptívny asistent jazdy v pruhu, asistent zmeny jazdného pruhu, matrixové predné svetlá či elektricky ovládané sedadlo vodiča alebo automatickú trojzónovú klimatizáciu a niekoľko ďalších užitočných prvkov. S takouto výbavou má vozidlo v podstate všetky základné prvky výbavy moderného elektromobilu a nič podstatné chýbať nebude.

Výraznou modernizáciou prešiel infotainment, ktorý je teraz vo verzii 4.0. Systém pracuje s výkonnejším procesorom a novým, optimalizovaným softvérom. Zlepšenú grafiku má centrálny displej aj prístrojový panel. Grafika centrálneho displeja má vyššie rozlíšenie s novými ikonkami a nápismi, v spodnej časti pribudla lišta s trvale zobrazenými tlačidlami rýchleho ovládania klimatizácie a vyhrievania sedadiel. Nová štruktúra menu má tri trvale zobrazené základné softvérové tlačidlá, ktorými sa dostanete na domovskú obrazovku, do nastavení vozidla a do nastavenia aplikácií. V hornej lište si môžete navoliť až 5 tlačidiel rýchlej voľby a dole je trojica rýchlych volieb. Grafika navigácie je teraz prehľadnejšia a jemnejšia. Usporiadanie widgetov si môžete meniť na niekoľkých domovských obrazovkách. Vcelku je systém svižný a pracuje veľmi plynule. Menu klimatizácie je teraz jednoduchšie a všetko funguje okamžite, bez oneskorenia. Pochopiteľne, nájde sa aj pár vecí, ktoré by mohli byť urobené lepšie, ako napríklad väčšie zobrazenie výkonu pri nabíjaní alebo viac štatistík a grafov, to sú však veci, bez ktorých sa dá žiť, možno sa časom dočkáme ich doplnenia.


Jednou z najočakávanejších noviniek je možnosť predohrevu batérie ktorý možno zapnúť aj ručne. 

Prístrojový panel teraz možno prepínať na 5 zobrazení vrátane náhľadu palubného počítača. Napriek malým rozmerom displeja tu nájdete všetky potrebné údaje, a tak nemusíte odpútavať pozornosť sledovaním centrálneho displeja. V tejto verzii je navyše jeho užitočnosť podčiarknutá tým, že tu nie je head-up displej. Hlasové ovládanie Laura stále nerozumie po slovensky, a ak ho chcete využívať, musíte mať zvolené napríklad české prostredie a rozprávať sa s ním po česky. Škoda len, že vývojári stále nedávajú možnosť samostatnej voľby jazyka hlasového asistenta nezávisle od nastavenia jazyka systému.


So spotrebou 17,5 kWh/100 km je Enyaq ideálnym vozidlom aj na dlhé cesty pruhu, pričom kontroluje, či je pruh voľný

Vzhľadom na nový zadný motor som však pri tejto verzii bol najviac zvedavý na jazdný prejav. Predsa len o 60 % vyšší výkon motora dáva prísľub zaujímavých zážitkov a musím povedať, že tie sa aj dostavili. Akcelerácia je na zadokolku vynikajúca a na suchej vozovke ju od štvorkolky nerozoznáte. Stačí pohladiť akcelerátor a auto vystrelí. Rozjazd je nastavený bez kopania, ako sa na správne rodinné auto patrí, ale zatlačenie do sedačky pocítite. Autom sa výborne jazdí a ani na mokrej ceste som nemal pocit neistoty. Vďaka výbornej práci asistenčných systémov je vozidlo ovládateľné veľmi dobre a bez prekvapení pre vodiča. V podstate môžem konštatovať, že pokiaľ z nejakého dôvodu nepotrebujete priamo štvorkolku na častejšie zimné jazdy na lyžovačku alebo dochádzanie na chatu, je testovaná verzia veľmi zaujímavá voľba práve na rodinné využitie. Podľa našich meraní ide totiž o najúspornejšiu verziu modelu ENYAQ, a to aj v porovnaní s verziou iV 80. Počas testu sme pri jazde v kombinácii mesto – okresky dosiahli spotrebu 14,7 kWh/100 km, čo je ešte o desatinu menej, ako deklaruje výrobca, a celkový priemer aj so započítaním diaľnic nám po 970 km vyšiel na 17,5 kWh/100 km. To je na variant SUV skutočne zaujímavá spotreba a ukazuje, že s karosériou Coupe bude mať ENYAQ 85 ešte lepší potenciál na efektivitu. Ide tak o vozidlo, s ktorým nie je problém vydať sa kedykoľvek aj na dlhšie cesty, čomu nahráva aj zlepšené nabíjanie, ktoré zvládne doplniť energiu z 10 na 80 % za 28 minút aj napriek maximálnemu výkonu 135 kW. Príjemný doplnok sú špičkové matrixové svetlá.

Škoda Enyaq 85 Loft je zaujímavá voľba pre používateľov, ktorí hľadajú plnohodnotné výkonné rodinné auto so zaujímavým pomerom cena/výkon. V testovanej konfigurácii v podstate nič z dôležitého vybavenia nechýba, dostanete auto s vysokým výkonom, veľkým dojazdom a nadštandardným priestorom pre posádku aj batožinu. Pozitívom pritom je, že spracovanie interiéru aj kvalita materiálov sú na vysokej úrovni.

TESTY:

  • Spotreba v teste (kWh/100 km): 14,7-17,5-19,3
  • Dojazd v teste (km): 390-520
  • Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 114
  • Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 137
  • Čas nabíjania 10-80 % (min): 28

Technické údaje:

Synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi, výkon: 210 kW, krútiaci moment: 545 Nm, poháňaná náprava: zadná, max. rýchlosť: 180 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,7 s, kapacita batérie: 82 kWh, využiteľná 77 kWh, max. dojazd (WLTP): 565 km, nabíjanie: DC 135 kW, AC 11 kW/3f

PLUSY, MÍNUSY:

+ Výkon, spracovanie, priestranná kabína aj kufor, technologická výbava, nabíjanie, dojazd
- Nič podstatné

  • Cena modelu od (s DPH): 52 030 EUR
  • Testované vozidlo (s DPH): 59 029 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať