PANASONIC PANASONIC PANASONIC

Škodovkou po Jadrane

0

Tip redakcie: Úsporné vozidlo na cestovanie

Koncernové automobily sa mi na test často nedostávajú a tak som uvítal možnosť vyskúšať rovno najvyšší model Mlado - Boleslavskej automobilky, Škodu Superb Combi vo verzii Laurin & Klement. O dieselových škodovkách často počúvam bájky na tému zázračnej spotreby, preto okrem preverenia vyspelých asistenčných systémov som bol veľmi zvedavý aj na ekonomiku prevádzky. Keďže je Superb priam ideálny na dlhé cesty, využili sme letné mesiace a vydali sa s ním na cestu po Jadrane.  

Najprv niečo o aute

Škoda Superb je vo firemnom portfóliu najväčším a vo verzii Laurin & Klement aj najluxusnejším modelom. Testované vozidlo bolo vybavené dvojlitrovým turbodieselom 2.0 TDI s výkonom 140 kW , 7 stupňovým automatom DSG a adaptívnym podvozkom s pohonom 4x4. Po dizajnovej stránke zaujme hlavne vynovená predná maska s ostro rezanými líniami s adaptívnymi LED svetlometmi lemovanými pásmi denného LED svietenia tvarovanými do ležatéto L. Dizajn podtrhujú aj hliníkové disky Trinity a výrazné prelisy po bokoch karosérie  ktoré nadväzujú na zadné dvere cez líniu zadných LED svetiel.

Superb sa už od prvej generácie líši od Octavie predovšetkým obrovským priestorom pre posádku a nie ináč je to aj u tejto novinky. Aj pri zadnej polohe predných sedadiel majú cestujúci vzadu k dispozícii kráľovský priestor. Predné sedadná majú kompletné elektrické ovládanie, vyhrievanie a odvetrávanie, ľavé aj s funkciou masáže a dvomi pamäťami nastavenia. Pravé má 3 pamäti a umožňuje aj ovládanie zo zadného sedadla. K pohode cestovania prispieva 3 zónová klimatizácia Climatronic ktorá umožňuje samostatné nastavenie teploty pre zadných cestujúcich aj panoramatická strecha s elektricky ovládanou roletou a strešným oknom vpredu.

Ako sa dá u vlajkového modelu očakávať, bohatá je aj technologická výbava. Okrem adaptívneho tempomatu, udržiavania v jazdnom pruhu a sledovania mŕtvych uhlov tu nájdete predkolízny bezpečnostný systém, systém rozpoznávania dopravných značiek, detekciu únavy vodiča, automatické prepínanie svetiel s dynamickou korekciou svetelného lúča a veľa ďalších. Vo výbave je aj nezávislé kúrenie s diaľkovým ovládaním. Špecialitou je už spomínaný adaptívny podvozok ktorý má 5 voliteľných režimov ktoré sa prepínajú po stlačení tlačidla Mode na stredovom panely. Piaty z režimov slúži na individuálne nastavenie. Okrem správania podvozku totiž tieto módy ovplyvňujú aj riadenie, pohon, akceleráciu, dynamické natáčanie svetlometov či klimatizáciu. 

Vonkajšie aj vnútorné osvetlenie je zverené LED technológii. Predné svetlomety majú už spomínaný systém dynamickej korekcie svetelného lúča Smart Light Asistant. Ten sa stará o to aby ste pri použití diaľkových svetiel neoslňovali protiidúce vozidlá ani vozidlá pred vami. Dosahuje to natočením a sklopením svetiel. LED technológiu používajú aj zadné skupinové svetlá, osvetlenie kľučiek dverí a nájdete ju aj v osvetlení interiéru. Okrem klasického bieleho svetla je vo výbave aj ambienté osvetlenie s decentnou linkou tiahnucou sa od palubnwej dosky až po zadné dvere. Farba aj intenzita osvetlenia sa dá meniť.  

Čerešničkou na torte je prémiový multimediálny systém Columbus s 9,2“ displejom. Je vybavený 64 GB SSD diskom pre uloženie mapových podkladov. 10 GB je k dispozícii pre používateľa. V priehradke spolujazdca je uložená CD/DVD mechanika aj slot na dátovú kartu pre LTE pripojenie. Systém umožňuje vytvorenie WiFi HotSpotu pre cestujúcich pomocou mobilného telefónu alebo priamo vstavaného LTE modemu. Vďaka dátovému pripojeniu sú automaticky aktualizované aj mapové podklady. Služba je zdarma a využíva inkrementálne aktualizácie, to znamená že sa sťahujú iba zmenené dáta a nie celé niekoľko-gigabajtové mapy ako u iných výrobcov. Vozidlo je tiež vybavené systémom Care Connect ktorý zabezpečuje okrem dnes už povinných služieb núdzového volania eCall aj vzdialený prístup k vozidlu cez viaceré aplikácie ktoré umožňujú prehľad o vozidle, jazdách aj technických parametroch. O zvukový zážitok sa stará systém Canton vybavený až 12 reproduktormi. 

Vyrážame na cesty

Takže krátky popis auta máme za sebou a môžeme sa vydať na cestu. Vozidlo sme testovali počas vlny horúčav na začiatku augusta, takže bez používania klimatizácie sa prakticky jazdiť nedalo. Do Chorvátska sme cestovali z Topolčian, takže naša cesta viedla cez Nové Zámky a Komárno, odtiaľ priamo na Székesféhervár kde sme sa napojili na diaľnicu a po nej pokračovali cez Maďarsko a Chorvátsko až do chorvátskeho mestečka Pakoštane. Trasa má vzdialenosť 770 km, z toho je 576 km diaľnica a zbytok okresky. Keďže sme šli v utorok, vyhli sme sa intenzívnej premávke aj prestojom v zápchach. Práve vďaka vysokým horúčavám kedy denná teplota dosahovala až 36°C sme vozidlo dokonale preverili. Panoramatické okno aj bočné sklá majú pomerne slušnú ochranu pred slnečným žiarením ale aj tak sme uvítali možnosť zatiahnutia stropnej rolety aj tieniacich roletiek na zadných dverách.

Trojzónová klimatizácia umožňuje samostatné nastavenie teploty pre vodiča, spolujazdca a zadné sedadlá. Klimatizované sú aj schránka spolujazdca a schránka v lakťovej opierke , takže si v nich môžete chladiť nápoje. Vzhľadom k intenzívnemu slnečnému žiareniu a vysokým teplotám však bolo nepríjemné zahrievanie palubnej dosky ktorej čierny povrch funguje ako slnečný kolektor a zohrieva tak vzduch v interiéri. To je však problémom vo všetkých autách a konštruktéri by na tom mali popracovať. Veľmi sme ocenili odvetranie predných sedadiel ktoré pri bežnej jazde stačí mať zapnuté na najnižší stupeň. Ten postačuje k tomu aby ste nemali prepotené tričko a nohavice. Pri sedaní do slnkom rozpáleného auta však oceníte aj ten najvyšší. Škoda len že odvetrávanie nemajú aj zadné sedadlá. Čo sa týka ergonómie a pohodlia, v tomto ohľade nemôžem vyčítať nič. Sedadlá sú pohodlné a všetci členovia posádky majú dostatok miesta. Vzadu je miesto aj na natiahnutie nôh a krčiť sa nebudú ani cestujúci s vyššou postavou. Jediné čo mi trochu chýbalo je polohovanie zadných operadiel ktoré by sa u tejto kategórie hodilo.

Počas jazdy sme samozrejme mali dostatok času dokonale preveriť aj asistenčné systémy vozidla. Výhody adaptívneho tempomatu a udržiavania v jazdnom pruhu sme využívali na všetkých typoch ciest. Systém udržiavania v jazdnom tu je riešený trochu ináč ako je obvyklé u iných výrobcov a pracuje nezávisle na tom či je zapnutý tempomat. Pokiaľ ho máte zapnutý, aktivuje sa vždy keď dokáže čítať pruhy na ceste. Zaujímavé je že fungoval dokonca na novej ceste bez vyznačených pruhov kde sa orientoval podľa krajnice. Treba však upozorniť že ide iba o asistenčný systém a v žiadnom prípade nemôžete nechať riadenie iba na ňom. Spozornieť treba hlavne v situáciách s nevyznačenými alebo zle viditeľnými pruhmi a tiež pri rôznych rozvetveniach odbočovacích pruhov a podobne. 3 x sa nám v takýchto situáciách stalo že sa systém snažil držať sa nesprávneho pruhu a mierne vybočil.

Zatáčací moment je pomerne výrazný a ak by ste nezareagovali mohlo by dôjsť ku kolízii. Systém má tiež výchovný účinok pre vodičov ktorý nedávajú smerovky pri predbiehaní a prechádzaní medzi pruhmi. Pokiaľ nie je zapnutá smerovka považuje to za neúmyselné vybočenie a snaží sa ho zrovnať. Takúto funkcionalitu samozrejme považujem za správnu, treba si však na to zvyknúť. Za normálnych podmienok funguje udržiavanie v jazdnom pruhu veľmi dobre a zvláda aj zátačky asi do 30° a to aj v noci. Je to veľmi užitočný pomocník najmä pri dlhých diaľničných jazdách. Adaptívny tempomat pracuje od nulovej rýchlosti a je teda užitočný aj pri jazde v zápche. To sme využili pri čakaní na hraniciach Maďarska a Chorvátska. Ináč sme ale adaptívny tempomat využívali stále. Je výborný pri diaľničnej jazde ale aj po okreskách či v meste. Vzdialenosť rozostupov je samozrejme nastaviteľná a hlavne pri dlhších cestách je to veľmi dobrý pomocník.

Vďaka radaru zaznamená zväčša spomaľovanie vozidla pred vami skôr ako si to všimnete a okamžite upravuje rozostup. Spoľahlivo fungovalo aj sledovanie mŕtvych uhlov. Jeho senzory umiestnené v zadných rohoch karosérie využíva aj systém sledovania premávky za vozidlom ak cúvate z radu. Ako som zmieňoval vyššie, vozidlo je vybavené svetlometmi s dynamickým riadením lúča. Zatiaľ čo tento systém na vozidlá idúce pred nami reagoval veľmi dobre a vytvoril okolo vozidla tunel, takže ho neosvetloval ale svietil okolo, protiidúce vozidlá nám často blikali. Systém totiž bráni oslneniu tým že svetlo na ľavej strane alebo na oboch sklopí. Bohužiaľ to však robí pomerne neskoro, takže hlavne na dlhších rovinkách sme vozidlá v protismere oslňovali. Na tom budú musieť konštruktéri ešte popracovať. Konkurencia má tento systém zvládnutý lepšie.   

Kapitolou samou o sebe je multimediálny a informačný systém Columbus. Jeho 9,2“ displej je jedným z najkrajších s akým sa v tejto kategórii stretnete. Ovládanie je plne dotykové. Napriek tomu že je riešené veľmi dobre, chýbal mi tu aspoň otočný ovládač hlasitosti aj keď ho nahradzuje ovládač na volante. Výborná je aj navigácia s peknou grafikou, trochu nám ale prekážalo že pri zložitejších križovatkách zobrazuje podrobnejšie pokyny pomerne neskoro a ak máte displej prepnutý na domáce zbrazenie, nezobrazí ich vôbec. Systém má aj náznak ovládania gestami, to však funguje skôr symbolicky. Prekvapilo ma že vozidlo nebolo vybavené automatickým parkovaním, obsahuje však veľmi dobrý systém asistencie parkovania ktorý vám na displeji zobrazuje situáciu aj povely na parkovanie a to aj v prípade že máte pripojený príves.

Vďaka kamere s vysokým rozlíšením a vynikajúcemu displeju tak máte výborný prehľad o dianí za vozidlom a ostatné smery zabezpečujú precízne parkovacie senzory. Smartfón možno pripojiť klasickým spôsobom ako u iných výrobcov, to znamená že je ovládaný z palubného systému. Systém však má aj inú možnosť ktorou je priamo zdieľanie SIM karty. V tomto prípade je vozidlom priamo využívaná SIM karta mobilu a dáta telefónneho zoznamu, zoznamu hovorov aj správ sú stiahnuté do vozidla. Systém využíva SIM kartu aj pre sťahovanie aktualizácií či vytvorenie HotSpotu. Ozvučenie od Cantonu s 12 reproduktormi je výborné a poskytuje kvalitný zvuk. Okrem rádií vrátane DAB umožňuje prehrávanie z USB, cez Bluetooth čo z vloženého CD/DVD. 

Zhrnutie na záver

Krátka dovolenka v Chorvátsku so Škodou Superb Combi bola veľmi príjemným zážitkom. Vozidlo je ideálne práve na takýto typ ciest na dlhé vzdialenosti. Veľa miesta pre posádku, slušný výkon a výborná technologická výbava dávajú preto dobré predpoklady. Celkovo sme najazdili 2 213 km (vrátane prevzatia a odovzdania vozidla) z čoho 1 272 km pripadalo na diaľnicu. Dosiahli sme priemernú spotrebu 6,5l /100km. Musím priznať  že napriek tomu že sme celý čas používali klimatizáciu je to veľmi dobrý výkon. Občas ma trochu pohneval systém Štart/Stop ktorý je v niektorých situáciách príliš aktívny a vypína motor príliš skoro. Pár krát sa nám stalo, že vypol motor pri odbočovaní vľavo pri dávaní prednosti protiidúcemu vozidlu.

Nepríjemné je, že samozrejme vypne posilňovač riadenia a pri pohybe po semafóroch v meste zase vďaka tomu často vypína klimatizáciu.  V Chorvátsku sme boli na 5 nocí a pohybovali sme sa iba po okreskách. Aj napriek vysokým vonkajším teplotám sme nezaznamenali žiadne problémy. V tomto počasí sa mi veľmi páčila vychytávka vďaka ktorej pri podržaní tlačidla odomknutia na ovládači otvoríte všetky okná a pootvoríte strechu. Vďaka tomu môžete auto vyvetrať ešte pred príchodom k nemu. Tlačidlom zamknutia zase všetko zatvoríte. Diaľkovým ovládaním môžete otvoriť aj zadné, elektricky ovládané dvere. 

Superba som mal možnosť vyskúšať prvý krát a musím priznať že sa mi páčil. Je zaujímavou kombináciou komfortu, výkonu a moderných technológií a na dlhé cestovanie je výbornou voľbou.

Verdikt

Výborné vozidlo na dlhé trasy do rodiny aj do firmy.

Špecifikácie: 
Superb Combi L&K 2.0 TDI 4x4
Motor: 2.0 TDI CR DPF /140 kW 4x4
Prevodovka: automatická 7 stupňová DSG
Max. výkon motora (kW/ot.): 140/3500-4000
Max. krútiaci moment (Nm/ot.): 400/1750-3250 
Zrýchlenie  0 – 100 km/h (s): 7,7
Maximálna rýchlosť (km/h): 228
Priemerná spotreba paliva kombinovaná (l/100km): 5,2
Objem batožinového priestoru (l): 660
Emisie CO2(g/km): 137                                                                                               

Cena modelu od:  43 090 € 
Celková cena testovaného vozidla: 47 550 €

Hodnotenie: 

+ kvalitné vyhotovenie, technologická výbava, jazdné vlastnosti, priestor pre posádku
- nedotiahnuté adaptívne ovládanie svetlometov

Jazdné vlastnosti: 90
Spotreba: 90
Priestor pre posádku, pohodlie: 95
Technologická výbava: 90
Ostatná výbava: 95
Ovládanie: 95
Vyhotovenie : 98

Celkom: 93

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články
auto doprava Wi-Fi smartfon LED displej

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať