
Skupina Slovak Telekom v prvom polroku 2019: viac optiky a VDSL pripojení, rastie báza fixných i mobilných zákazníkov
„Prvých šesť mesiacov roka 2019 reflektuje viaceré úspechy a ciele Slovak Telekomu, medzi ktoré patrí najmä zameranie sa na vlastnú bázu zákazníkov, ich spätnú väzbu, riešenia pre lepšiu zákaznícku skúsenosť i technologický pokrok. Investujeme do nového pokrytia optiky i VDSL, rozšírili sme ich o desiatky tisíc nových domácnosti a rýchlejšie technológie dostávame čoraz väčšiemu počtu zákazníkom. Sústredíme sa na našich klientov a priniesli sme
im viaceré novinky na čele s plošným prechodom z paušálov Happy na ÁNO: aj vďaka nim sa Slováci ešte viac rozdátovali a medziročne stúpla prevádzka o 65 percent. Pre biznis klientelu sme odštartovali naše riešenie pre eKasu i nové paušály ÁNO Biznis, opäť s veľkými objemami dát. Našu technologickú silu potvrdil aj test technológie Massive MIMO v Bratislave. Vo finančnej oblasti sme zaznamenali mierny nárast výnosov i EBITDA a aj prevádzkové ukazovatele sú pozitívne pri raste zákazníkov internetu a TV,“ uviedol Dušan Švalek, výkonný riaditeľ pre Slovensko v Skupine Slovak Telekom.
Nové riešenia a vyššia zákaznícka skúsenosť
Počas uplynulých mesiacov odštartoval Telekom aj viaceré novinky v oboch hlavných oblastiach. Dôležitým krokom zameraným na existujúcich zákazníkov, ktorým chce Telekom priniesť nové výhody, bolo umožnenie plošného prechodu z paušálov Happy na ÁNO. Vďaka nemu môžu zákazníci pokračovať už na novom programe ÁNO aj počas viazanosti a získať najmä viac dát.
Mobilné dáta a práca so zákazníkmi boli akcentované aj pri ďalších novinkách ako napríklad ÁNO Biznis, kde Telekom uviedol dva nové programy a biznis zákazníkom ponúka ešte viac dát a aj benefit podľa výberu. Viaceré aktivity v mobilnej sieti (viac zákazníkov s paušálmi ÁNO a iné novinky) podporujú aj rastúcu dátovú prevádzku v mobilných sieťach, ktorá dosiahla už 3010 TB mesačne v júni a medziročne stúpla o 65 percent. Výhodnejšie dáta v zahraničí boli uvedené v novej ponuke roamingových dátových balíčkov mimo EÚ. Odteraz majú zákazníci k dispozícii lepšie ceny aj v Turecku, Kanade či iných destináciách a môžu využiť i väčšie objemy dát. V apríli Telekom spolu so spoločnosťou ELCOM predstavili spoločné riešenie pre eKasu, kde Telekom zastrešuje konektivitu na špičkových sieťach. TV platforma Magio TV dostala očakávanú funkciu 2HD+2SD streamov na VDSL sieti a portfólio sa rozširuje o množstvo HD kanálov. Telekom navyše rozšíril svoje portfólio aj o nečakávaný segment a vytvoril novú kategóriu ponuky pre e-bike, kde predáva už viacero modelov a takto naplno podporuje mobilitu v mestách.
Špičkové siete pre kvalitné služby
Investície do nových technológií sú pre Telekom kľúčové. Zameranie na rozširovanie pevných sietí pokračovalo aj v prvom polroku 2019: pokrytie sa zvýšilo na 583 tisíc domácnosti na optike a 662 tisíc domácností na VDSL. V oblasti 4G siete pokračuje Telekom v expanzii nových lokalít pre rýchlejšiu 4G+ sieť a na mape pokrytia pribudlo 17 lokalít s kapacitou do 200 Mbps. Rýchlejšie 4G+ je najnovšie v mestách Galanta, Hlohovec, Levice, Leopoldov, Sereď, Sládkovičovo, Šaľa a Žiar nad Hronom. Pri 4G sieti sa Telekom orientuje na osvedčené VoLTE portfólio a zvýšil počet podporovaných zariadení na 84 modelov od deviatich výrobcov.
Telekom z pozície technologického lídra realizoval v minulosti viaceré testy mobilných technológií a v januári 2019 predviedol technológiu Massive MIMO s ukážkou posilňovania sieťovej kapacity v súčasnej 4G sieti a ako môže byť táto vlastnosť využívaná v ďalšej generácii sietí: viac zákazníkov využije vyššie rýchlosti v rovnakom čase.
Prevádzkové ukazovatele
Pevná sieť
Počet TV zákazníkov rástol v oboch kvartáloch a dosiahol napokon 623 tisíc. K pokračujúcemu rastu spoločnej bázy prispeli obe portfólia Magio a DIGI TV.
Počet širokopásmových prístupov stúpol už na 697 tisíc.
V tisícoch (vrátane DIGI) |
H1 2019 |
H1 2018 |
Medziročný nárast/pokles |
Pevné linky |
854 |
859 |
-0,6% |
Širokopásmové prístupy |
697 |
684 |
1,9% |
Zákazníci digitálnej TV |
623 |
606 |
2.8% |
Mobilná sieť
K 30.6.2019 využívalo služby mobilnej siete Telekom 2 402 tisíc zákazníkov.
Telekomu sa darí najmä v post-paid segmente, kde sa čoraz viac etablujú paušály ÁNO, nových zákazníkov, aj u prechádzajúcich z minulej generácie Happy.
v tisícoch |
H1 2019 |
H1 2018 |
Medziročný nárast/pokles |
Celkový počet |
2 402 |
2 319 |
3,6% |
- z toho počet zmluvných zákazníkov |
1 574 |
1 480 |
6,4% |
- z toho počet zákazníkov predplatených kariet |
579 |
588 |
-1,5% |
- z toho počet SIM kariet pre SkyToll |
250 |
250 |
0% |
Poznámka: Údaj 2 402 tisíc zákazníkov zohľadňuje počet klientov, ktorí vykázali aktivitu v priebehu posledných 12 mesiacov. Celkový počet aktívnych zákazníkov, ktorí využili služby Telekomu za posledné tri mesiace, dosiahol 2 309 tisíc zákazníkov.
Biznis výsledky
Prvých šesť mesiacov roka 2019 zaznamenala Skupina Slovak Telekom mierny rast v oboch hlavných finančných ukazovateľoch. Konsolidované výnosy dosiahli 375,3 milióna eur a prevádzkový zisk EBITDA stúpol na 162,6 milióna EUR.
V miliónoch EUR |
H1 2019 |
H1 2018 |
Medziročný nárast/pokles |
Výnosy |
375,3 |
365,5 |
2,7% |
EBITDA (upravený) |
162,6 |
157,7 |
3,1% |
Poznámka: V prípade reportovania EBITDA novou metodikou so štandardom IFRS16 after lease by Skupina dosiahla jeho medziročný nárast o 2,8%.
Z dcérskych spoločností sa najviac darilo DIGI Slovakia – má najvyššie výnosy 19,65 milióna EUR a dosiahla aj medziročný rast o dve percentá.
Výnosy PosAm sa za prvých šesť mesiacov dostali na 14,08 milióna EUR.
Výnosy Zoznam a Zoznam Mobile dosiahli za prvý polrok 3,77 milióna EUR.