SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement

Slúchadlá s trojrozmerným priestorovým zvukom

0

Princíp reprodukcie stereofónneho čiže dvojrozmerného priesto­rového zvuku pomocou dvoch repro­duktorových sústav alebo slúchadiel, pri ktorom sa v ľavej a pravej reprosústave alebo slúchadle prehráva zvuk príslušného kanála, pochopí aj laik.

DELL_032024

Rovnako je ľahko pochopiteľný aj princíp trojrozmerného priestorového zvuku pomocou viacerých vhodne rozmiestnených reproduktorov. Najčastejšie sa využívajú konfigurácie 5.1 s piatimi reproduktormi alebo konfigurácia 7.1, ktorá obsahuje ešte dva ďalšie bočné zvukové kanály. Dolby Atmos pridáva ďalšie zvukové kanály nad divákom či poslucháčom, ktoré môžu napríklad priestorovo verne reprodukovať prelietavajúci vrtuľník, búrku či dážď.

Určite vás bude zaujímať, ako funguje reprodukcia priestorového zvuku pomocou slúchadiel. Predstavte si, že sedíte v koncertnej sále, prípadne miestnosti a počúvate sprievodný zvuk filmu alebo hudbu z konfigurácie 5.1 pozostávajúcej z dvoch predných a dvoch zadných reproduktorových sústav a takzvaného predného stredového reproduktora pod televízorom, ktorý je určený hlavne na reprodukciu dialógov. V konečnom dôsledku však zvuk v reálnom priestore, prípadne z viacerých vhodne rozmiestnených reprosústav počúvame dvoma ušami. Napriek tomu, že zvuk zo všetkých smerov prichádza na ušné bubienky spoločne, dokážeme v reálnom priestore identifikovať, z ktorého smeru pochádza. Tým, že sú vaše uši od seba vzdialené približne 20 cm a umiestnené po stranách hlavy, sa k nim zvuk dostáva nesymetricky. To znamená, že ak je zdroj zvuku napravo od vás, je vnímaný pravým uchom v drobnom časovom predstihu a navyše v trochu väčšej intenzite ako v ľavom uchu, ktoré je v takzvanom akustickom tieni hlavy. Preto je človek schopný smer zvuku rozpoznať s pomerne značnou presnosťou a podľa sluchového vnemu získať predstavu o vlastnostiach priestoru, v ktorom zvukový dej prebieha. Úlohou signálového procesora v zosilňovači pre slúchadlá, prípadne priamo v slúchadlách je teda vygenerovať z viackanálového zvuku signál pre akustické meniče v pravej alebo ľavej mušli alebo vytvoriť dojem 360-stupňového priestoru z klasického stereo signálu.

Na trhu je k dispozícii niekoľko technológií aj zvukových formátov. Apple má technológiu Spatial Audio, Creative využíva holografickú technológiu Super X-Fi, ktorá berie do úvahy tvar hlavy a uší, Sony zas technológiu Reality 360 Audio a Yamaha technológiu sledovania hlavy pri počúvaní priestorového zvuku. Viackanálový zvuk vznikne buď ako reálna nahrávka pomocou piatich alebo siedmich vhodne rozmiestnených mikrofónov (takto môžeme nasnímať napríklad akustický koncert hudobného telesa), alebo, čo je oveľa častejší prípad, trojrozmerný priestorový zvuk namixujú zvukoví majstri. Tí však pri rozmiestňovaní mikrofónov a mixovaní zvuku do finálnej podoby nemôžu vedieť, či ho budete počúvať cez reproduktory, alebo slúchadlá. To komplikuje situáciu dokonca aj pri nahrávaní ste­reofónneho zvuku. Ak počúvate nahrávku cez reproduktory, ideálne rozmiestnenie dvojice mikrofónov je približne 2 až 3 metre od seba, taká totiž býva vzdialenosť medzi reproduktorovými sústavami rozmiestnenými v byte. Na počúvanie cez slúchadlá je zasa najvhodnejšie umiestniť mikrofóny do zariadenia nazývaného „umelá hlava“, ktoré pripomína hlavu figuríny zodpovedajúcu rozmermi, tvarom aj vnútornou vodivosťou zvuku cez materiál hlave dospelého človeka. Mikrofóny sú v ušných otvoroch napodobeniny hlavy, pričom je zachovaný aj tvar vonkajšieho ucha. Takéto umiestnenie mikrofónov svojou charakteristikou príjmu simuluje prirodzené počúvanie oboma ušami vrátane zložky presluchov medzi kanálmi, spôsobených hmotou hlavy, hlavne kosťami lebky. Pri počúvaní takejto nahrávky na kvalitných slúchadlách máte pocit, že ste priamo na koncerte či v centre inej scény, presne v mieste, kde bola pri nahrávaní umiestnená umelá hlava. Keby ste cez slúchadlá porovnali nahrávku umelou hlavou s nahrávkou zosnímanou dvojicou stereofónnych mikrofónov s bázou 2 m od seba, rozdiel je signifikantný. Aj stereofónny zvuk nahrávaný špeciálne na počúvanie cez slúchadlá je plastický a reálne priestorovo rozprestretý. Zvuk umiestňuje poslucháča na konkrétne miesto originálneho zvukového poľa. Zvukoví inžinieri si význam priestorového zvuku veľmi dobre uvedomujú a pri mixovaní zvukových stôp ich vhodne „umiestňujú“ do priestoru.

Multidimenzionálny zvukový zážitok je často integrálnym doplnkom filmových žánrov na navodenie správnej atmosféry. Napríklad ak pri horore zaznie strašidelný zvuk z nečakaného smeru, navodí dojem, že čosi je za vami. Veľmi efektný a hlavne užitočný je priestorový zvuk v herných slúchadlách a headsetoch, pretože hráčom poskytuje „konkurenčnú výhodu“ tým, že počujú, z ktorej strany prichádzajú výstrely či iné zvuky. Preto si tvorcovia hier dávajú na 3D zvukoch obzvlášť záležať.

Slúchadlá alebo zvukové moduly pre slúchadlá môžu reprodukovať buď reálny trojrozmerný priestorový zvuk zaznamenaný a prenášaný ako päť či viackanálový, prípadne Dolby Atmos, alebo generujú 360-stupňový priestorový zvuk zo stereofónneho signálu. V druhom prípade je spravidla k dispozícii niekoľko 3D zvukových profilov prispôsobených na sledovanie filmov, počúvanie hudby či hranie hier, prípadne si môžete vytvoriť personalizovaný profil. Prívlastok personalizovaný má v tomto prípade dva významy. Buď si prispôsobíte samotný zvuk, presnejšie jeho priestorové charakteristiky, alebo do profilu pridáte tvar hlavy, prípadne vonkajšieho zvukovodu, napríklad tak, že si ucho odfotíte. Sofistikovanejšie slúchadlá s priestorovým zvukom dokážu pomocou gyroskopu a akcelerometra sledovať aj natočenie hlavy a podľa toho upraviť zvuk, aby ste mali podobný dojem, ako keď natočíte hlavu v koncertnej sieni alebo doma v obývačke pri priestorovej reprodukcii z reproduktorových sústav, keď zvuky prichádzajú z konkrétnych smerov či dokonca miest v priestore, a nie zo slúchadiel.

Reprodukcia multidimenzionálneho priestorového zvuku cez slúchadlá však nemusí byť vždy prínosom. Platí to hlavne pri počúvaní hudby, ktorá bola nahraná a namixovaná ako klasické stereo. Obohatenie zvuku o tretí rozmer vám v niektorých hudobných žánroch navodí dojem, ako keby ste boli priamo na scéne medzi účinkujúcimi. V prípade skladieb, ktoré dobre poznáte, vám bude reprodukcia možno pripadať zvláštna, pretože už ste si pri počúvaní cez reproduktory či bežné slúchadlá zvykli na ich zvukový aranžmán. Úplne iná je situácia v prípade filmov a hier, tam sú priestorové efekty takmer vždy významným prínosom.

FOTO ZDROJ:  SHUTTERSTOCK

PHILIPS TAG5106BK/00

Herný headset s odpojiteľným mikro­fónom má atraktívny dizajn s hranatými líniami, elegantnými uhlami skosenia a farebným podsvietením. Headset môžete pripojiť  káblom s 3,5 mm konektormi jack a bezdrôtovo buď cez bluetooth, alebo cez rádiové pripojenie s nulovou latenciou. Akustické meniče s priemerom 50 mm majú vyvážený zvuk v celom pásme 20 Hz až 20 kHz, takže slúchadlá môžete využiť aj na počúvanie hudby. Technológia DTS Head­phone:X 2 poskytuje aj zážitok z priestoru prostredníctvom virtuálneho 7.1-kanálového priestorového zvuku. Dokážete presne lokalizovať aj tiché zvuky, napríklad chôdzu, keď sa k vám v hre niekto zakráda.

• Cena: 99 EUR

JBL Quantum 360

Tento pohodlný bezdrôtový headset s veľmi ­kvalitným odoberateľným mikrofónom je k dispozícii vo verziách pre Xbox aj PlayStation, pričom ­obidve verzie sú kompatibilné s PC a Mac. Umožňu­je pripojenie cez bluetooth alebo cez rádiový USB dongle. Rádiové pripojenie má nulovú ­latenciu, čo zvyšuje konkurencieschopnosť hráča. Akustické meniče s priemerom 40 mm ­sú zárukou kvalitného zvuku. Technológia 3D zvuku JBL ­Quantum SOUND Signature uľahčuje zorientov­a­nie sa v hernej scéne podľa zvuku. Výdrž batérie je 22 hodín.

• Cena:  129,90 eur

DELL ALIENWARE AW920H

Štýlový herný headset s kvalitnou reprodukciou a virtuálnym priestorovým zvukom Dolby Atmos umožňuje hráčovi reagovať aj na ciele, ktoré sú zatiaľ mimo zorného poľa obrazovky. Brilantný zvuk vychutnáte nielen pri reprodukcii hudby, ale počujete aj najtichšie zvuky v hrách, prípadne filmoch. Technológia aktívneho potlačenia hluku ANC využívajúca štyri mikrofóny účinne utlmí hluky okolia a vy sa môžete naplno ponoriť do hry.

• Cena: 169,99 EUR

 

Zobrazit Galériu

Ľuboslav Lacko

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať