ESET_122021 ESET_122021 ESET_122021 ESET_122021

Tesla Model S prejde s novou batériou vyše 1200 km

Technológie
0

Upravená Tesla Model S prešla minulý mesiac na jedno nabitie batérie vzdialenosť 1210 km v Michigane. Je to výsledok práce startupu Our Next Energy (ONE), ktorý tvrdí, že jeho cieľom je vyrábať bezpečnejšie a udržateľnejšie batérie. Spoločnosť vybavila auto batériou, ktorá má dvojnásobok energie v porovnaní s tou pôvodnou od Tesly, pričom sa zmestila do rovnakého priestoru. Je to dôkaz koncepcie vlastného budúceho dizajnu batérií spoločnosti. Sú dva spôsoby, ako zmierniť obavy o dojazd u ľudí uvažujúcich o kúpe elektromobilu.

Prvým je vybudovanie hustej siete spoľahlivých a rýchlych nabíjacích staníc, ako sú superchargery od Tesly. Druhým je zlepšenie dojazdu elektrických vozidiel (EV) kombináciou veľkokapacitných batérií a zlepšenia ich účinnosti. To je prístup, ktorý používa Mercedes-Benz Vision EQXX, mimoriadne efektívny koncept EV, ktorý bol predstavený v týchto dňoch. Projekt ONE použil batériu s oveľa vyššou kapacitou. Startup vložil svoj prototyp do modelu Tesla Model S Long Range Plus, ktorý poskytuje takmer o 90 percent väčší dojazd, ako je pôvodný 402-míľový (647 km) údaj EPA.

Pôvodná batéria Tesly mala kapacitu 103,9 kilowatthodín, zatiaľ čo prototypová batéria ONE, ktorá ju nahradila v rovnakom priestore, má 207,3 kWh. Je teda energeticky oveľa hustejšia, ale dodaná spotreba (v kilometroch na kWh) sa približne rovná spotrebe pôvodnej batérie. Jazda sa uskutočnila v polovici decembra v Michigane, teda pri zimných teplotách. Testujúci jazdil hore-dolu 14 hodín priemernou rýchlosťou 88 km/h, a keď skončil, počítadlo vzdialenosti ukazovalo 752,2 míle (1210,5 km).

V ďalšom oveľa menej zaťažujúcom teste spoločnosť umiestnila Model S na dynamometer pri stabilnej rýchlosti 88 km/h, kde na jedno nabitie prebehol ohromujúcich 882 míľ (1419 km). Ďalším krokom je, aby sa prototyp vyvinul do novej batérie s názvom Gemini, ktorá sa má začať vyrábať po roku 2023. ONE hovorí, že sa zameriava na chémiu batérií, ktorá je „bezpečnejšia“ a „udržateľná“. V praxi to znamená lítiovo-železno-fosfátovú (LFP) chémiu, ktorá mala v minulosti energetickú hustotu o 30 % nižšiu ako batérie na báze kobaltu alebo niklu (a, žiaľ, údajne aj problémy s chladným počasím).

Jej prvý produkt Aries sa začne vyrábať koncom tohto roka. Ide o batériu využívajúcu prizmatické články LFP v štrukturálnej architektúre cell-to-pack bez samostatných modulov, pričom do balíka sa uloží viac článkov, aby sa znížila energetická nevýhoda oproti kobaltovým článkom. V prípade Gemini plánuje spoločnosť doplniť lacnejšie články LFP o časť článkov na predĺženie dojazdu, v ktorých sa bude používať anóda upravená tak, aby sa odstránil grafit, čo podľa spoločnosti „sprístupní väčší objem pre katódu“, aby sa zvýšila energetická hustota článkov na predĺženie dojazdu. 

Katóda bude vyrobená z patentovaného materiálu bohatého na mangán, o ktorom spoločnosť ONE hovorí, že ho možno získať trvalo udržateľným spôsobom za nízku cenu. Články LFP podľa vyjadrenia spoločnosti pokrývajú 99 percent pracovného cyklu vozidla, zatiaľ čo predlžovač dojazdu sa používa len na 1 percento. Prototypový balík použitý v demonštrácii však poháňali iné články.

Kapacitu viac ako 200 kilowatthodín zabezpečovali vysokoenergetické kobaltovo-niklové články, pričom tie určené pre Gemini sú stále vo vývoji. Zmyslom testu teda nebolo predstaviť nové články spoločnosti, ale ukázať, že do batérie rovnakej veľkosti, ako sú tie dnešné, sa dá vložiť podstatne viac energie.

Zdroj: caranddriver.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať