SAMSUNG_112022 Advertisement SAMSUNG_112022 Advertisement SAMSUNG_112022 Advertisement

VW Multivan T7 1,4 TSI eHybrid / Veľký rodinný miláčik

0

Pri modeli Volkswagen Multivan bol vždy dôležitý priestor a hlavne pre početnejšie rodiny bol často jednou z mála alternatív. Okrem toho sa dal využívať na rôzne hobby, pri ktorých si potrebujete so sebou voziť rozmernejšie náčinie. No hodil sa, samozrejme, aj ako univerzálne vozidlo na podnikanie.

SAMSUNG_112022_M Advertisement  

Na tom sa nič nezmenilo ani v najnovšej generácii, aj keď treba povedať, že výrobca tentoraz modernizáciu vzal „z gruntu“ a celý technický základ novinky je úplne iný. Staršie modely boli totiž postavené na klasickej T platforme, ktorú Volkswagen využíva aj pre úžitkové vozidlá. Je možné, že práve to mohlo odradiť niektorých potenciálnych majiteľov, ktorí v Multivane stále videli v podstate dodávku a nevedeli si predstaviť jazdenie v takomto aute. Najnovšia generácia Multivanu sa preto viac približuje osobným autám, o čom svedčí aj platforma MQB, na ktorej je založená. Ide o rovnakú platformu, na ktorej je postavený aj Volkswagen Golf, aj keď je, samozrejme, patrične upravená. Ako už z názvu vyplýva, na test som mal plug-in hybridnú verziu vozidla, ktorá je v zozname pohonných sústav Multivanu novinkou.

Pochopiteľne, priestorovo stále ide o veľké auto, vďaka implementácii novej platformy je však oveľa bližšie osobným modelom ako dodávkam. Vidieť to nakoniec už pri nastúpení do auta, kde vás uvíta klasický interiér a palubná doska, rovnaké ako v ostatných osobných modeloch výrobcu. Dizajn novinky je podľa mňa veľmi vydarený a potvrdzuje to aj veľký záujem, ktorý auto vzbudzuje všade, kde s ním prídete. A to som mal na test jednofarebnú verziu v oranžovej metalíze. Verzie s kombináciou dvoch farieb, ktoré delí línia vo výške svetiel, ešte viac priťahujú pohľady. Vzhľad auta vpredu umocňuje svetelná línia spájajúca obidve predné svetlá s veľkým logom výrobcu v strede aj vlnovkový vzor mriežky prednej masky vo farbe karosérie. Testovaný variant bol vybavený vynikajúcimi svetlami IQ Light s matrixovou technológiou, ktoré vrelo odporúčam. Zadná časť je ukončená spojlerom pokračujúcim zo strechy aj krátkymi spojlermi po stranách zadného okna, ktoré majú za úlohu usmernenie prúdenia za autom. Oproti predchádzajúcej generácii je výška vozidla nižšia, ale nižšia je aj svetlá výška, takže celkový priestor v kabíne neutrpel. Multivan sa dodáva v dvoch dĺžkach, s krátkym alebo dlhým previsom (rázvor je vždy rovnaký), a v troch stupňoch výbavy – Multivan, Life a Style. V najnižšej je k dispozícii v usporiadaní 5 miest 2 + 3, v dvoch vyšších je 7-miestne usporiadanie 2 + 2 + 3. Testované vozidlo bolo v kratšej verzii a vo výbave Life s viacerými príplatkovými prvkami.

Ak auto potrebujete často prevádzkovať v 7-miestnom usporiadaní, určite odporúčam predĺženú verziu, v tej kratšej na kufor už veľa miesta nezostane. Usporiadanie sedadiel možno za príplatok meniť, ale iba z výroby. Oproti staršej verzii napríklad nemožno sedadlá v druhom rade otočiť proti smeru jazdy, pokiaľ ich tak nemáte objednané z výroby. Ide o to, že sériovo nemajú sedadlá integrované bezpečnostné pásy, tie sú súčasťou karosérie ako na bežných osobných autách. Príplatkové sedadlá majú v sebe integrované bezpečnostné pásy. Veľmi musím pochváliť systém uchytenia sedadiel, ktorý umožňuje jednotlivé sedadlá zatiahnutím za popruh jednoducho vytiahnuť z koľajničiek, pričom pri montáži ich stačí nasunúť na koľajničky a samy sa zaistia. Je to rýchle a veľmi praktické. Sedadlá navyše nie sú ťažké, takže to bežne dokážete bez pomocníka. V strede je pohyblivá konzola s vysúvateľnými stolíkmi, ktorú možno na koľajničkách posúvať od miesta vodiča až po tretí rad sedadiel. Výborné je, že každé sedadlo sa dá vybrať samostatne, takže máte dostatok možností prispôsobiť si interiér konkrétnej potrebe. Po vybratí dvoch krajných a stredného zadného vám napríklad vznikne krásny priestor na prevoz troch e-bajkov alebo horských bicyklov aj s jazdcami + vodič. To so žiadnym bežným osobným autom nezvládnete.

Ako som uviedol, vybavenie kabíny je prevzaté z osobných modelov, takže tu nájdete digitálny prístrojový panel s veľkým displejom multimediálneho systému s kompletne dotykovým ovládaním. Volant našťastie dotyková „móda“ minula, a tak tu máte poctivé tlačidlá. Multivan môže byť vybavený aj head-up displejom, to však nebol prípad testovaného kusa. Vo výbave však bol adaptívny tempomat so systémom Travel Assist a na túto kategóriu nezvyčajný systém automatického parkovania. Ten môže mať dokonca aj funkciu parkovania s prívesom. Multimediálny systém podporuje bezdrôtové pripojenie Android Auto aj Apple CarPlay. Vozidlo je vybavené príplatkovou trojzónovou klimatizáciou a cestovnú pohodu zvyšuje dvojdielne panoramatické okno, ktoré sa tiahne po takmer celej dĺžke auta.

Nás, samozrejme, najviac zaujímal plug-in hybridný pohonný systém. Ten pozostáva z benzínového štvorvalca s objemom 1,4 l s výkonom 110 kW a krútiacim momentom 250 Nm a synchrónneho motora s permanentnými magnetmi s výkonom 85 kW a krútiacim momentom 330 Nm. Systémový výkon dosahuje 160 kW a systémový krútiaci moment 350 Nm, takže ide pri Multivane o najvýkonnejší pohonný systém. Využíva 10,4 kWh batériu, ktorá má podľa výrobcu zabezpečiť elektrický dojazd v kombinovanom cykle medzi 46 – 50 km. Vozidlo sa ukázalo ako prekvapivo úsporné a počas testu som dosahoval kombinovanú spotrebu 5,5 l/100 km. Elektrický dojazd pritom dosahoval okolo 42 – 48 km. Ak batériu nenabíjate, spotreba sa bude pohybovať medzi 8 – 9 l/100 km na diaľnici, okolo 6 l/100 km na okreskách a medzi 10 – 11,5 l/100 km v meste. Výrobca však asi chcel budúcim majiteľom radosť z elektrického jazdenia pokaziť, a tak nainštaloval nabíjačku s výkonom iba 3,6 kW. Tento krok je ťažko pochopiteľný, dôsledkom však je, že počas dňa, ak práve nemáte možnosť nabíjať v zamestnaní, dokážete na batériu jazdiť iba v rámci jedného elektrického dojazdu. Auto napriek iba 10,4 kWh batérii musí na nabíjačke stráviť takmer 4 hodiny. Preto je plug-in hybridný pohon relevantný iba pre majiteľov s rodinným domom alebo inou možnosťou nabíjania. Inak je to zbytočná záťaž, ktorú vozíte. Pritom by stačila aspoň 7,4 kW nabíjačka, ktorou by ste batériu nabili za necelých 1,5 hodiny, takže by malo zmysel auto pripájať k nabíjačke hoci aj počas nákupov. Okrem toho je však plug-in hybridný systém zaujímavá alternatíva, ktorá dokáže ušetriť s benefitom najvýkonnejšej verzie, pravda, ak opomenieme nemalú obstarávaciu cenu.

Nový Multivan s plug-in hybridným pohonom rozhodne má čo ponúknuť. S výkonom 160 kW a krútiacim momentom 350 Nm zrýchli z 0 na 100 km/h za 9 s. To je dostatočný výkon na všetky situácie, v ktorých sa na cestách ocitnete. Vďaka príplatkovému adaptívnemu podvozku je aj jazda na okreskách veľmi príjemná a pohodlná. Ponuka asistenčných systémov je plne porovnateľná s bežnými osobnými automobilmi a potešia vynikajúce adaptívne svetlomety ID Light s matrixovou technológiou. Cestujúci ocenia dvojicu posuvných zadných dverí so servo dovieraním. Tie môžu byť aj elektricky ovládané. Jednoduchá manipulácia so sedadlami umožňuje veľmi variabilné využívanie auta podľa aktuálnych potrieb. Infotainment ponúka širokú škálu funkcií a nastavení vrátane využívania Android Auto aj Apple CarPlay. Nebyť príliš pomalého nabíjania, išlo by o vynikajúci rodinný plug-in hybrid, ale ak máte kde nabíjať a zvyknete si na to, bude určite výborným spoločníkom.

TESTY:

• Spotreba na prvých 100 km (l/100 km): 3,2
• Spotreba v hybridnom režime (l/100 km)6,6
• Celková spotreba kombinovaná (l/100 km) 5,5
• Elektrický dojazd v teste (km)48
• Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW) 3,6

Technické údaje:

• VW Multivan T7 1,4 TSI eHybrid: motor: benzínový 4 valec, 1395 cm3, výkon spaľovacieho motora: [kW], 110 pri ot./min: 5000 – 6500, max. krútiaci moment [Nm]: 250 pri 1550 – 3500 ot./min, výkon elektromotora: 85 kW, max. krútiaci moment elektromotora: 330 Nm, celkový systémový výkon: 160 kW, celkový krútiaci moment: 350 Nm, akumulátor: Li-pol 10,4 kWh, prevodovka: 6-rýchlostná dvojspojková DSG, zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9 s, ­maximálna rýchlosť: 192 km/h

PLUSY, MÍNUSY:

+ Výbava, priestor v kabíne, jazdné vlastnosti, spotreba
- V kratšej verzii pri 7-miestnom usporiadaní malý kufor

• Cena modelu od (s DPH):  50 424 EUR
• Testované vozidlo (s DPH): 72 888 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať