SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement

Volvo XC60 T8 Recharge eAWD / Výkonu má na rozdávanie

0

Nové Volvo XC60 Recharge je druhou generáciou tohto modelu s plug-in hybridným pohonom a vo svojej kategórii patrí medzi najvýkonnejšie vozidlá. Koncepčne ide o elektrickú štvorkolku, kde prednú nápravu poháňa benzínový preplňovaný štvorvalec s 8-stupňovým meničovým automatom s výkonom 228 kW a krútiacim momentom 400 Nm. O pohon zadnej nápravy sa stará elektromotor s výkonom 107 kW a krútiacim momentom 309 Nm. Táto zostava dostane vozidlo z 0 na 100 km/h za 4,9 s. Maximálna rýchlosť je však podľa novej filozofie výrobcu obmedzená na 180 km/h. Kapacita batérie bola oproti predchádzajúcej generácii zvýšená na 18,8 kWh, z ktorej sa využíva 14,9 kWh. Oproti 11,6 kWh, respektíve 9,1 kWh ide o výrazný posun. Žiaľ, výrobca pozabudol prispôsobiť novej batérii aj nabíjačku, ktorá pri testovanom vozidle zostala s výkonom 3,7 kW, takže na nabitie si počkáte neuveriteľných 5,5 hodiny. Potešujúca správa je, že novo objednané vozidlá už sú vybavené dvojfázovou nabíjačkou s výkonom 6,4 kW, čo síce dnes už tiež nie je žiadny zázrak, ale aspoň to skráti čas nabíjania na prijateľnejšie 3 hodiny. Napriek tomu toto auto aj tak nemožno odporučiť používateľom bývajúcim na sídlisku, ak nemajú každodenný prístup k nabíjačke. O tom však neskôr. Batéria je trocha nezvyčajne umiestnená v stredovom tuneli, kde využíva miesto určené na kardan pri spaľovacích modeloch. Toto riešenie je vcelku dobré a vychádza z toho, že Volvo používa rovnakú platformu pre všetky typy pohonu. Výhodné je, že batéria takto neprekáža, nezmenšuje miesto v kufri a ani neobmedzuje nádrž. Tá má rovnako ako pri ostatných verziách objem 71 l.

Na test sme tentoraz, žiaľ, nemali vozidlo s úplnou výbavou, takže niektoré vychytávky výrobcu sme nemohli otestovať. K dispozícii sme mali strednú výbavu s niekoľkými voliteľnými balíkmi.

XC60 prešlo v minulom roku ľahkým faceliftom, pri ktorom sa mierne zmenil tvar prednej masky a nárazníkov a vzadu zmizli koncovky výfukov, ktoré teraz končia pred zadným nárazníkom, natočené do zeme. Predné denné LED svetlá majú typickú kresbu pripomína­júcu Thorovo kladivo. Svetlomety v našej výbave využívajú kompletnú LED technológiu s parabolami a iba s automatickým prepínaním diaľkových svetiel, ktoré musíte vždy zapnúť. Natáčanie do zákrut ani matrixovú technológiu nemajú, môžete ju však získať za príplatok. Zadné svetlá využívajú kompletnú LED techniku a majú nezameniteľnú kresbu výrobcu. V kabíne vás uvíta pomerne jednoduchý, ale zato dobre navrhnutý a funkčný interiér. Žiaľ, ani Volvo sa nevyhlo móde ­lesklých povrchov s klavírnym lakom, ktorých je tu pomerne dosť, a tak bude handrička povinnou výbavou. Je to škoda, pretože v inak sympaticky urobenej kabíne sa budete stále pozerať na zaprášené a ubabrané plochy. Infotainment je tentoraz založený na OS Google Automotive, ktorý má jednoduché ovládanie a je založený na integrácii služieb od Googlu, takže odpadá potreba využívania Android Auto alebo Apple CarPlay. Predinštalované nájdete Google Maps, ktoré fungujú v role navigácie, Google Asistent umožňujúci hlasové ovládanie alebo navigačnú Waze. Je tu aj obchod Google Play, vďaka ktorému si môžete nainštalovať ďalšie aplikácie. Ide zväčša o rôzne streamovacie služby a internetové rádiá, ale potenciál je podstatne väčší. Z tých známejších tu už teraz nájdete napríklad Spotify, Radio FM, Open Radio, radio.net a ďalšie.

Ovládanie je vyriešené vcelku dobre a systém pracuje veľmi svižne. Mapy Google spolupracujú aj s plug-in hybridným systémom a po zadaní trasy sa systém snaží využívať batériu čo najefektívnejšie počas celej jazdy. To sa, samozrejme, prejaví aj pri dlhších cestách tým, že systém si energiu v batérii šetrí a pracuje s ňou tak, aby plynule vystačila až do cieľa. Zaujímavá je možnosť hlasového ovládania, no Google Asistent stále nevie po slovensky ani po česky. Samozrejme, môžete ho ovládať v angličtine, tu však narazíte, ak chcete vyhľadať slovenské meno alebo mesto pre navigáciu. Očakáva totiž, že to poviete po anglicky, a teda vám jednoducho nerozumie. V tomto ohľade je preto systém prakticky nepoužiteľný a musíte si vystačiť s klasickým ovládaním. Hlasovo dokážete ovládať iba funkcie, ktoré nevyžadujú zadanie mena alebo mesta. Tak ako pri viacerých modeloch konkurencie ani tu už nenájdete na volante dedikované tlačidlo na telefonovanie, takže volať musíte vždy cez dotykový displej. Ukončiť hovor možno potvrdzovacím tlačidlom na volante. O zobrazenie údajov sa stará centrálny dotykový 10" displej, ktorý je orientovaný na výšku. Displej je kvalitný a má dostatočný jas. Pod ním v strede je jediné tlačidlo, ktoré vás vráti na domovskú obrazovku. Tá je tvorená štvoricou pásov, ktoré reprezentujú rýchly prístup do máp, multimédií, telefónu a k poslednej funkcii, ktorú ste používali. Na prvý pohľad to síce nevyzerá super, ale pokiaľ máte nastavenú napríklad navigáciu, zobrazujú sa v hornom páse údaje o trase, teda vzdialenosť, čas príjazdu či zostávajúca vzdialenosť, v multimédiách zas vidíte údaje o prehrávanej skladbe aj s obrázkom albumu v pozadí a v páse telefónu sa zobrazuje názov práve pripojeného mobilu a sila signálu. Pásy, samozrejme, fungujú ako rýchle odkazy. Pod displejom je na stredovom paneli umiestnený aj sektor s mechanickými ovládačmi vyhrievania a multimédií, čo veľmi oceňujem. Žiaľ, dotykovému ovládaniu boli trochu absurdne zverené aj jazdné režimy, takže ak chcete prepnúť režim Eko alebo zapnúť Offroad, prepnúť z hybridu na elektrický pohon alebo nabíjanie batérie, potrebujete prejsť cez dve úrovne menu a trafiť dotykové tlačidlo. To ide úplne proti filozofii výrobcu vyrábať čo najbezpečnejšie autá a horšie ovládanie funkcií má už azda iba Tesla. Našťastie v tomto prípade ide o funkcie, bez ktorých sa zaobídete, ale vyriešené to mohlo byť podstatne lepšie. Na stredovom paneli nájdete aj miesto na telefón s bezdrôtovým nabíjaním. Prístrojový panel je tvorený veľkým 12" displejom s peknou grafikou. V strede môže zobrazovať navigačnú mapu alebo iba navigačné šípky. No to sú všetky možnosti, ktoré máte na výber. Vývojári si nedali žiadnu prácu, aby potenciál displeja lepšie využili. Audio je zverené veľmi dobre hrajúcemu systému Harman Kardon s 13 reproduktormi. Pohodu dopĺňajú elektricky ovládané a vyhrievané predné sedadlá aj presklená strecha so strešným oknom.  

Pri prvom usadnutí vás prekvapí netypický otočný volič zapnutia auta na stredovom paneli. Auto ním zapnete pootočením doprava. Hlavica rýchlostnej páky je sklenená. Okrem polôh R-N-D po ďalšom potiahnutí dozadu zaradíte režim B, v ktorom je zaradená maximálna rekuperácia. Vychyľovaním páky do strán v ňom môžete manuálne radiť rýchlosti. Ak chcete jednopedálové ovládanie, treba v menu vypnúť funkciu Creep Mode (plazivá jazda). Potom vozidlo v móde B bude brzdiť rekuperáciou až do zastavenia. Systém má výkonnú rekuperáciu a pri jednopedálovom ovládaní jej účinok výrazne cítiť. Ako som sa zmienil v úvode, pohon je koncipovaný ako elektrická štvorkolka, takže v činnosti môžu byť obidva motory, iba spaľovací alebo iba elektrický. Vďaka vysokému výkonu elektromotora vozidlo jazdí pomerne svižne aj v elektrickom režime, takže počas bežnej jazdy netreba prepínať medzi pohonmi. Maximálka je obmedzená na 180 km/h, takže ani pri predbiehaní na diaľnici nebudete hrať druhé husle. K príjemnej a pohodlnej jazde prispieva aj veľmi dobre naladený podvozok, ktorý aj na našich okreskách dokáže zabezpečiť pokojnú jazdu. Adaptívny tempomat pracuje spoľahlivo aj v zákrutách. Výhrady mám iba k udržiavaniu v jazdnom pruhu, ktoré v prípade, že vidí pruhy, funguje dobre, problém je však v tom, že veľmi často ich z neznámych dôvodov nevidí. Občas neregistruje ani pruhy na diaľnici vo dne a na suchej ceste. Spoľahlivo fungovali systémy stráženia mŕtvych uhlov aj križujúcej premávky, ktorý navyše signalizuje z pomerne veľkej vzdialenosti. Volvo XC60 Recharge je napriek niektorým výhradám výborné auto, ktoré ponúkne dostatok priestoru, nadštandardne vysoký výkon aj slušnú výbavu. Jazdenie v ňom je veľmi pohodlné vďaka kvalitnému podvozku a výbornému (aj aktívnemu) odhlučneniu. Záťah je vďaka vysokému výkonu vynikajúci. Navyše umožňuje ťahať brzdený príves až do hmotnosti 2250 kg.

 K autu je k dispozícii jednoduchá aplikácia, ktorou môžete diaľkovo ovládať klimatizáciu alebo skontrolovať nabíjanie. Nový zákazník dostane k autu aj nabíjaciu kartu s kreditom 1000 eur. Karta je brandovaná, pochádza od ZSE Drive a možno s ňou nabíjať v celej Európe vrátane ďalších operátorov na Slovensku.

TESTY:

• Spotreba – test, prvých 100 km (l/100 km) 31
• Spotreba v hybridnom režime (l/100 km) 7,7
• Celková spotreba kombinovaná (l/100 km) 5,6
• Elektrický dojazd v teste (km) 72
• Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW) 3,9

Technické údaje:

• Benzínový preplňovaný štvorvalec s výkonom 228 kW a krútiacim momentom 400 Nm, zadná náprava: elektromotor s výkonom 107 kW a krútiacim momentom 309 Nm, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,9 s, maximálna rýchlosť 180 km/h, kapacita batérie: 18,8 kWh, využiteľná: 14,9 kWh, AC nabíjačka, testovaný model 3,7 kW/1f, nové vozidlá 6,4 kW/2f, pohon AWD elektrický, zásuvka Typ 2,  el. dojazd kombinovaný podľa WLTP: 78 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Výkon, výbava, spracovanie, kvalitný podvozok, jazdné vlastnosti, odhlučnenie
- Ovládanie jazdných režimov cez displej, pomalé AC nabíjanie

• Cena modelu od (s DPH): 70 060 EUR
• Testované vozidlo (s DPH): 81 990 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať