PEUGEOT_062022 PEUGEOT_062022 PEUGEOT_062022

Vyskúšali sme si najnovší Mercedes EQE

0

Mercedes EQE je v ponuke Mercedes EQ o trochu menší braček luxusného vrcholového modelu EQS. S kratšími prevismi aj rázvorom a pretiahnutejšími bokmi pôsobí ešte dynamickejším dojmom. Vonkajšími rozmermi je EQE porovnateľná s modelom CLS. V každom prípade však ponúka grandiózny priestor pre posádku a riadnu dávku pohodlia.

EQE je aktuálne dostupný v dvoch verziách, časom pribudnú ďalšie. My sme mali možnosť vyskúšať si model EQE 350+ s pohonom zadnej nápravy a výkonom 215 kW a športovo ladený model AMG EQE 43 4MATIC s pohonom všetkých kolies a výkonom 350 kW. Všetky vozidlá EQE využívajú modul elektrického hnacieho ústrojenstva (eATS) na zadnej alebo na oboch nápravách. Modul eATS obsahuje spolu so synchrónnym motorom s permanentnými magnetmi (PSM) aj potrebnú elektroniku a systém chladenia. K výhodám tohto druhu konštrukcie patrí vysoká hustota výkonu, vysoká účinnosť a vysoká stálosť výkonu. Elektromotor na zadnej náprave má 6-fázové vyhotovenie. Pohonný systém je charakteristický nemennou vysokou výkonnosťou a možnosťou viacnásobného zrýchlenia bez poklesu výkonu. Je to umožnené vďaka prepracovanému teplotnému manažmentu a viacerým variantom rekuperácie. Tá pracuje v inteligentom režime, možno ju však ovládať až v štyroch stupňoch páčkami pod volantom.

Systém spolupracuje aj s navigáciou s elektrickou inteligenciou, ktorá na základe množstva faktorov naplánuje najrýchlejšiu a najkomfortnejšiu trasu vrátane zastávok na nabíjanie a dynamicky reaguje napríklad na dopravné zápchy alebo zmenu spôsobu jazdenia. Po zadaní trasy tak stále vidíte, akú cieľovú kapacitu akumulátora budete mať v cieli, respektíve systém automaticky naplánuje miesta nabíjania po trase aj s potrebným časom zastávky podľa výkonu nabíjania. Li-ion akumulátor v EQE obsahuje desať modulov s využiteľnou kapacitou 90 kWh. Možno ho nabíjať pomocou DC nabíjania výkonom až 170 kW alebo vstavanou AC nabíjačkou s výkonom 11 kW, neskôr výrobca ponúkne aj voliteľnú AC nabíjačku s výkonom 22 kW. Špičková aerodynamika sa podpisuje na vysokej efektívnosti vozidla, ktoré vo verzii 350+ dosahuje dojazd podľa WLTO až 639 km.

Vozidlo je vybavené najnovšou generáciou systému MBUX 2, ktorá bola po prvýkrát predstavená v modeli EQS. V príplatkovej výbave je celá prístrojová doska z jedného kusa špeciálne tvarovaného skla, pod ktorým je 12,5" displej prístrojového panela, 17" centrálny displej a 12,3" OLED displej spolujazdca. V Európe si smie spolujazdec prezerať dynamický obsah ako videá, televíziu alebo internet aj počas jazdy. Mercedes-EQ sa pritom spolieha na inteligentnú logiku blokovania, ktorá je založená na kamerovom systéme: keď kamera zistí, že sa vodič pozerá na displej spolujazdca, pri určitých obsahoch sa tento displej automaticky stmaví. Vďaka učenlivému softvéru sa zobrazovanie a ovládanie prispôsobuje používateľovi a predkladá mu personalizované návrhy pre množstvo funkcií infotainmentu, komfortných funkcií a funkcií vozidla. Pri takzvanej nulovej vrstve používateľ nemusí prechádzať vedľajšími ponukami ani zadávať hlasové príkazy. Najdôležitejšie aplikácie sú ponúknuté na najvyššej úrovni zobrazenia. Rovnako ako v modeli EQS aj tu nájdete vyspelý systém kontroly kvality vzduchu ENERGIZING AIR CONTROL plus. Systém je postavený na filtrácii, meraní, koncepcii zobrazovania a úprave vzduchu. Filter HEPA odfiltruje jemný prach, drobné častice, peľ a ďalšie látky z privádzaného vonkajšieho vzduchu.

Vrstva aktívneho uhlia znižuje obsah oxidu siričitého a oxidov dusíka, ako aj zápachov v interiéri. Filter vnútorného priestoru získal certifikáciu OFI CERT ZG 250-1 v oblasti vírusov a baktérií od Rakúskeho výskumného a skúšobného inštitútu (OFI). Predklimatizovanie umožňuje vyčistenie vzduchu v interiéri ešte pred nastúpením do vozidla. Hodnoty jemného prachu mimo a vnútri vozidla sa navyše zobrazujú v okne klimatizácie. Pri nízkej kvalite vonkajšieho vzduchu dokáže systém poskytnúť odporúčania na zatvorenie bočných okien alebo posuvnej strechy a automaticky prepne nastavenie na vnútornú cirkuláciu vzduchu.

Svetelná technika je kompletne zverená LED technológii. Samozrejmosť sú adaptívne svetlomety s plnou automatikou. Zaujímavý prvok je mierne vystupujúce zadné brzdové svetlo umiestnené pod zadným oknom. EQE môže byť na želanie vybavené aj svetlometmi DIGITAL LIGHT. Každý svetlomet obsahuje svetelný modul s tromi extrémne výkonnými svetelnými diódami, ktorých svetlo sa láme a smeruje pomocou 1,3 milióna mikrozrkadiel. Rozlíšenie na jedno vozidlo je teda 2,6 milióna pixelov. Autá sú vybavené komplexnou plejádou asistenčných systémov, ktoré umožňujú vysokú mieru automatizácie jazdy a výrazne zvyšujú bezpečnosť jazdy.

Pri prvých jazdách sme absolvovali trasu s dĺžkou takmer 400 km, počas ktorej sme vykonali aj nabíjanie. Pravda však je, že nabíjanie bolo zaradené skôr z demonštračných dôvodov než ako nutnosť. V podstate všetky vozidlá by boli schopné absolvovať trasu bez nabíjania. Jazda s verziou 350+ je veľmi pohodlná a určite splní akékoľvek požiadavky na rodinné použitie alebo na pracovné cesty vyššieho manažmentu. Výkon pohonného systému je dostatočný pre všetky jazdné situácie. Použitie iba jedného motora na zadnej náprave navyše umožňuje dosiahnutie vysokej efektivity celého vozidla a posúva ho tak do pozície elektromobilu vhodného na dlhé cesty.

Trocha inak je to s verziou AMG 43 4MATIC. S vysokým výkonom až 350 kW a monumentálnym krútiacim momentom 858 Nm vás dostane na stovku už za 4,2 sekundy. Dizajn aj kabína sú ešte dynamickejšie a nájdete tu aj niekoľko ovládacích prvkov na ovládanie športových výkonov a umožňujúce nastavenia podvozka. Pri zošliapnutí pedála hneď viete, s čím máte do činenia. Auto výborne drží na ceste a každé pohladkanie pedála vás zatláča do sedadiel. Verzia od AMG jednoducho ku všetkým dobrým vlastnostiam EQE pridáva hravosť a športového ducha. Človek sa však musí veľmi kontrolovať, aby nepodľahol emóciám a nedával policajným zložkám zarábať častejšie, ako je zdravé J.

Po absolvovaní prvých jázd na Mercedes EQE musím iba skonštatovať, že sa teším na redakčný test a ticho závidím každému majiteľovi, ktorý sa pre toto výnimočné auto rozhodne.

Zobrazit Galériu

René Hubinský, foto: Martin Do

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať