XPENG G9 AWD Performance / Prémiovka, ktorá sa na nič nehrá
XPENG, oficiálne známy ako Guangzhou Xiaopeng Motors Technology Co, Ltd, sa rýchlo stáva silným hráčom na trhu s automobilmi. Tento popredný čínsky výrobca elektrických vozidiel sa zameriava na navrhovanie, vývoj a výrobu inteligentných elektromobilov. XPENG so sídlom v čínskom Kantone a s pobočkami v kalifornskom Mountain View a v Mníchove je známy svojím inovatívnym prístupom k mobilite, ktorý spája pokročilé technológie, ako je umelá inteligencia a autonómna jazda. V portfóliu značky nájdete modely ako G6, P7, ktoré už prešli našimi testami, a aj testovaný SUV model G9. Testovali sme konkrétne jeho najvýkonnejšiu verziu XPENG G9 AWD Performance.
Vozidlo má pohotovostnú hmotnosť 2435 kg a ponúka priestor pre päť cestujúcich. Dodáva sa v troch verziách pohonu. Standard Range využíva batériu s kapacitou 78,2 kWh a zadný náhon s výkonom 230 kW. Long Range má takisto zadný náhon s výkonom 230 kW, ale zdieľa s najvyššou verziu väčšiu batériu s kapacitou 98 kWh. Zákazníci ocenia, že všetky varianty majú rovnakú výbavu. V testovanej verzii G9 AWD Performance je batéria s kapacitou 98 kWh, z čoho je využiteľných 93,1 kWh. Dvojica elektromotorov poskytuje maximálny výkon 405 kW s krútiacim momentom 717 Nm, pričom sú poháňané všetky štyri kolesá (AWD). Štandardnou výbavou je tepelné čerpadlo a vozidlo je postavené na 800 V architektúre XPENG X-EEA3.0, ktorá podporuje ultrarýchle nabíjanie. Funkcia V2L (Vehicle-to-Load) umožňuje napájať externé zariadenia s výkonom 3,3 kW. Podľa údajov WLTP je kombinovaná spotreba 21,3 kWh/100 km a dojazd 520 km, v mestskom prostredí sa zvyšuje až na 723 km. Vozidlo je vybavené trojfázovou palubnou AC nabíjačkou s výkonom 11 kW. Maximálny DC nabíjací výkon je 300 kW. Nabíjací port sa nachádza vzadu na pravej strane vozidla. V praxi trvalo AC nabíjanie z 10 na 100 % 9 hodín 45 minút. DC nabíjanie z 10 % na 80 % auto zvládlo za 19 minút, pričom sme dosiahli maximálny výkon 322 kW. Vozidlo však má veľmi dobre nastavenú nabíjaciu krivku a aj na nabíjačke s maximálnym výkonom 200 kW sa dokázalo nabiť za 22 minút. Z 10 až do 65 % pritom nabíjanie prebiehalo ustáleným výkonom 201 kW a až potom kleslo na 176 kW až do 80 %. Vodič má na displeji k dispozícii všetky potrebné informácie o priebehu nabíjania, ako sú odhadovaný čas, nabitý objem, dojazd, napätie a prúd. V menu nabíjania si navyše počas nabíjania môžete zobraziť nabíjací graf. Batéria má funkciu predhrievania pri nízkych teplotách. Navigačný systém podporuje plánovanie nabíjania pri dlhších trasách a po zadaní cieľa zobrazuje predpokladaný zostatok SOC batérie v cieli aj dojazd vozidla po príjazde do cieľa.

Vozidlo sme testovali pri letných teplotách v prostredí Oravy a Vysokých Tatier, teda s trvale zapnutou klimatizáciou, čo sa, samozrejme, podpísalo aj na trochu vyššej spotrebe. Pri jazde po okreskách sme sa dostali na 14,9 kWh/100 km, na diaľnici sa spotreba vyšplhala na 23 kWh/100 km. Celková priemerná spotreba sa po 950 km ustálila na 17,2 kWh/100 km, čo je na štvorkolku s výkonom cez 400 kW vynikajúca hodnota. XPENG G9 AWD Performance je postavený na platforme X-EEA 3.0, ktorá integruje hardvér, softvér aj komunikačnú architektúru. Vozidlo ponúka štyri jazdné režimy: Eco (na pomalšiu reakciu a väčší dojazd), Standard (na vyvážený výkon a dojazd), Sport (na rýchlu reakciu a nižšie odpruženie) a Individual (na prispôsobenie). Počas testov sme primárne využívali režim Standard. Systém rekuperácie energie sa dá nastaviť na centrálnom displeji na štyri úrovne: nízka, stredná, vysoká a X-PEDAL, čo je v podstate jazda s jedným pedálom, čo sa ukázalo ako veľmi efektívne v mestskej premávke. Našťastie si túto funkciu môžete namapovať na používateľské tlačidlo, takže nemusíte vždy listovať v menu.

Komfort a ovládanie sú na špičkovej úrovni. Dvojkomorové vzduchové odpruženie zaisťuje mimoriadne pohodlnú jazdu a po znížení dokáže dokonca zväčšiť dojazd. Sedadlá sú nastaviteľné s možnosťou uloženia polohy a pri vystupovaní sa automaticky posunú dozadu. Všetky štyri sedadlá sú elektricky nastaviteľné, masážne, s vyhrievaním a predné aj s odvetraním. Tu by sa európske prémiové automobilky mohli učiť. Väčšina funkcií vozidla sa ovláda cez centrálny 14,96-palcový displej. Vodič má pred sebou 10,25-palcový LCD panel s dôležitými informáciami. Kvalita spracovania interiéru je na veľmi vysokej úrovni, čím auto vyvracia predsudky o čínskych vozidlách. Batožinový priestor s objemom 660 l, ktorý sa po sklopení sedadiel zväčší až na 1576 l, dopĺňa predný úložný priestor s objemom 71 l, ideálny na uloženie nabíjacích káblov. Jeho veľkosť však bez problémov a s rezervou, pojme aj štandardný kabínový kufrík. Vozidlo dokáže ťahať príves s hmotnosťou 1500 kg s brzdami a 750 kg bez nich.

Okrem špičkového spracovania vozidlo vyniká technologickou výbavou. Štandardne je tu kompletný balík asistenčných systémov (ADAS). XPENG G9 je vybavený 12 kamerami, 12 ultrazvukovými senzormi a 5 MMW radarmi, ktoré sú súčasťou systému XPILOT. Medzi ne patrí adaptívny tempomat, asistent udržiavania v jazdnom pruhu, núdzové brzdenie a mnoho ďalších. Systém pri príjazde na križovatku zobrazuje farbu signálu na semafore aj stav vozidiel pred vami. Systémy sú diskrétne a upozorňujú vizuálne aj zvukovo, ale nie sú obzvlášť rušivé. Navyše sa pomocou prednastavených rutín dajú vypnúť jedným tlačidlom. Vozidlo má jeden z najlepších autonómnych parkovacích asistentov na trhu. Po príjazde na parkovisko naskenuje priestor a ponúkne vám všetky dostupné parkovacie miesta, pričom nezáleží na tom, či sú kolmé, priečne alebo šikmé. Vodič si z nich môže vybrať alebo sa spoľahnúť na inteligentný výber. Auto po potvrdení vykoná celý manéver bez zásahu a veľmi rýchlo. Vy ho môžete sledovať zvnútra alebo z mobilnej aplikácie po vystúpení. Pomocou mobilnej aplikácie môžete takisto vysunúť auto z parkovacieho miesta na lepšie nastupovanie. Aplikácia je v slovenčine a pri prvom nastavení vyžaduje trocha času na kalibráciu, ak chcete využívať diaľkové ovládanie pri parkovaní. Po nastavení však funguje perfektne a veľmi rýchlo, tak som to ešte u žiadneho iného výrobcu nevidel. Dokonca mobilom môžete plne nahradiť kľúč od vozidla, respektíve poskytnúť ho ďalším členom rodiny. Infotainment zatiaľ komunikuje iba v angličtine, ale výrobca už pripravuje slovenčinu. Hlasové ovládanie je iba v angličtine, ale dokáže ovládať veľkú časť vybavenia vozidla vrátane klimatizácie, okien, multimédií, rekuperácie, funkcií sedadiel a veľa ďalšieho. V oblasti bezpečnosti získal XPENG G9 AWD Performance päť hviezdičiek v testoch Euro NCAP.

Zadné sedadlá poskytujú vysoký komfort s elektrickým ovládaním, masážou aj vyhrievaním


Vcelku zanechal XPENG G9 AWD Performance veľmi pozitívny dojem a je toho ešte skutočne veľa, čo by sa dalo napísať. Svojím komfortom, priestrannosťou, kvalitou spracovania a vynikajúcim dojazdom, ktorý je navyše podporený ultrarýchlym 800 V nabíjaním, sa stáva silným konkurentom na trhu. Špičkový vzduchový podvozok a priestranná kabína s pohodlnými sedadlami sa snúbia s hi-tech technológiami na palube, ktoré sa bezprecedentne starajú o vaše pohodlie a bezpečnosť. Pri výbere vášho budúceho auta preto stojí rozhodne za pozornosť, ani nehovoriac o pomere kvality a ceny.

TESTY:
- Spotreba v teste (kWh/100 km) 14,9 – 17,2 – 23
- Dojazd v teste (km) 624 – 541 – 404
- Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW) 11
- Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW) 321
- Čas nabíjania 10-80 % (min) 19
Technické údaje:
XPENG G9 AWD Performance: výkon 405 kW, krútiaci moment 717 Nm, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy, max. rýchlosť 205 km/h, pohon všetkých kolies (AWD) s dvoma motormi, 98 kWh batéria (93,1 kWh využiteľná), 800 V architektúra, AC nabíjačka 3f 11 kW, DC nabíjanie max. 300 kW, V2L (Vehicle-to-Load) s výkonom 3,3 kW AC, predný indukčný motor a zadný synchrónny motor s permanentným magnetom
PLUSY, MÍNUSY:
+ Technologická výbava, rýchle nabíjanie, 800 V systém, komfort, vzduchový podvozok, priestor pre cestujúcich, veľký frunk
- Nemá matrixové svetlá, nemá HUD
- Cena modelu od (s DPH): 59 990 EUR
- Testované vozidlo (s DPH): 78 770 EUR
Zobrazit Galériu