SAMSUNG_062022 Advertisement SAMSUNG_062022 Advertisement SAMSUNG_062022 Advertisement

Aj zdravotnícke zariadenia riešia klasickú agendu HR a nemajú to vôbec jednoduché

2

Zdravotníckym zariadeniam pomáhajú rôzne informačné technológie pri zachraňovaní životov a ochrane zdravia nás všetkých. A hoci majú pri svojej prevádzke nesporné špecifiká, dnes už aj v ich prípade platí, že sa musia správať ako úspešné ziskové firmy. Len tak môžu dlhodobo fungovať a poskytovať svoje také potrebné služby. Rovnako ako každá klasická firma musia vyriešiť svoju „bežnú“ agendu. Nemocnica, lekáreň či iné pracovisko musí tiež účtovať, evidovať dochádzku, schvaľovať faktúry a podobne. Navyše aj takáto agenda má v zdravotníctve svoje špecifiká. Výber zdanlivo „obyčajného“ systému, ktorý má pokryť takúto agendu, môže mať vo finále zásadný vplyv na fungovanie zdravotníckeho zariadenia. Pozrime sa na niektoré z oblastí.

Dochádzka v zdravotníckom zariadení

Dochádzka a jej evidencia v zdravotníctve je veľmi komplexná. Nejde vôbec o jednoduchú agendu vzhľadom na to, že sa prelínajú rôzne skupiny zamestnancov, pričom špeciálne zdravotnícki pracovníci to majú z pohľadu dochádzky naozaj pestré. Zdravotníci pracujú v noci, majú rôzne príplatky, napríklad za nočnú prácu, množstvo nadčasov, na oddelení potrebujete mať vždy rôznych špecialistov. Okrem toho máte v zariadení ďalšie typy zamestnancov v administratíve, technických pracovníkov, upratovačky a podobne, pričom z pohľadu dochádzky ide o výrazne iný typ zamestnancov. Samozrejme, nemocnica má spravidla aj množstvo dohodárov. Na to, aby zdravotnícke zariadenie dobre fungovalo, potrebuje dochádzkový systém, ktorý si naozaj poradí s týmito záležitosťami:

• Komplexným pokrytím legislatívy – legislatívnymi kontrolami zabezpečí správnu evidenciu nadčasov, prestávok medzi zmenami, rôznych príplatkov a podobne.

• Umožní plánovanie zmien nepretržitej prevádzky u niektorých zamestnancov.

• Pridanou hodnotou môže byť napríklad možnosť kontroly, či sa v danom čase na oddelení nachádzajú zamestnanci s príslušnou špecializáciou.

• Umožní evidovať dochádzku aj v jednoduchšom móde pre iné typy pracovníkov (napr. administratívnych zamestnancov) – pre nich často nie je potrebná taká dôsledná kontrola prestávok medzi zmenami či v samotnej zmene.

• Ideálne je, ak vám dochádzka umožní viacero prístupov aj z pohľadu používateľského rozhrania, keďže v nemocnici sa populácia skladá z vysoko vzdelaných ľudí, ale aj ľudí so základným vzdelaním a systém by mali byť schopní s rovnakou mierou komfortu obsluhovať všetci títo zamestnanci.

• Príprava na ePN. Dochádzkový systém by mal ísť s dobou a reflektovať legislatívne novinky. Jedna z nich je plánovaná ePN. Jej implementácia do dochádzkového systému môže byť pre zdravotníkov zaujímavá a sami môžu vidieť, ako to funguje „z druhej strany”, teda keď elektronickú PN poberám ako zamestnanec a nevystavujem ju ako lekár.

Samozrejme, všetky tieto prvky musia byť podporené štandardnými funkciami, ako je export dochádzky do mzdového softvéru alebo rôzne relevantné manažérske prehľady. Paradoxne vďaka špecifickému prostrediu určité požiadavky na dochádzkový systém, ktoré sú dnes vyžadované vo väčšine štandardných spoločností, tu nie sú až také zásadné. Pekný príklad je mobilná aplikácia, ktorá v prípade zdravotníckeho zariadenia rozhodne nie je zásadnou požiadavkou na dochádzkový systém.

Stále častejšie sa stretávame so spájaním zdravotníckych zariadení do akýchsi sietí so spoločným prevádzkovateľom. Tu sa nám z pohľadu dochádzky vynárajú ďalšie požiadavky práve v súvislosti s dochádzkou v sieti, ako je napríklad štruktúra regionálnych manažérov, schvaľovanie dochádzky naprieč entitami, zapožičiavanie špecialistov medzi jednotlivými zariadeniami a podobne.

Dochádzkový systém je vhodný kandidát na digitalizáciu v zdravotníckom zariadení, pretože pri dobrom výbere a správnom nasadení môže mať zásadný vplyv na fungovanie zariadenia či siete.

Digitalizácia došlých faktúr a automatizácia účtovníctva

Digitalizácia došlých dokladov je často jedna z prvých oblastí, pri ktorej firmy pristupujú k digitalizácii svojich procesov. Je ľahko uchopiteľná a na trhu existuje množstvo kvalitných nástrojov, ktoré majú často ambíciu schvaľovací proces dokladov nielen zdigitalizovať, ale aj nejakým spôsobom automatizovať účtovanie došlých faktúr a takto zvýšiť efektivitu ich spracovania. Zdravotnícke zariadenia nie sú v tomto smere výnimkou a tu sa správajú ako štandardné firmy. Existuje u nich zväčša schvaľovací proces, schvaľovacia matica, podľa ktorej sa doklady schvaľujú. Samozrejme, v prípade siete sa stretávame so štandardným schvaľovaním na úrovni viacerých entít. Rovnako aj nemocnica má investičné a režijné náklady. Jediným špecifikom býva časté zazmluvnenie partnerov na odber zdravotníckeho materiálu. Každopádne si trúfam tvrdiť, že došlé faktúry sú vhodné ako jedna z prvých oblastí digitalizácie aj pre zdravotnícke zariadenia práve preto, že sa tento proces takmer nelíši od procesov v štandardných firmách. Na trhu je množstvo riešení od softvérových firiem, ktoré s tým majú dostatočné skúsenosti.

Zdravotnícke zariadenia a využitie cloudových služieb – rozhoduje bezpečnosť

Je zdravotnícke zariadenie vhodný kandidát na využitie cloudových služieb pre potreby „bežnej” agendy? Jednoznačne áno. Zdravotnícke zariadenie je na prvý pohľad citlivejšie na zabezpečenie svojich údajov ako bežná firma. A  práve tu je prekvapivo obrovská výhoda cloudu. Poskytovateľ cloudovej služby musí kvalitu svojej služby a jej zabezpečenie často dokladovať rôznymi certifikáciami, penetračnými testami a podobne. Pre poskytovateľov cloudovej služby je bezpečnosť dát klientov jedna z najvyšších ­priorít a zodpovedajú tomu aj prostriedky, ktoré do bezpečnosti investujú. Podobne to platí o zálohovaní dát alebo zabezpečení dostupnosti danej služby. S ohľadom na všetko spomenuté je jasné, že cloudová služba je vhodné riešenie na digitalizáciu vybraných administratívnych procesov v zdravotníckych zariadeniach.

Úvodné foto: pressfoto - freepik.com

Viktor Mečiar, výkonný riaditeľ TULIP Solutions

Všetky autorove články

2 komentáre

Thank reakcia na: Aj zdravotnícke zariadenia riešia klasickú agendu HR a nemajú to vôbec jednoduché

27.7.2022 13:07
электрическая рохля
<a href="https://samokhodnyye-elektricheskiye-telezhki.ru">http://samokhodnyye-elektricheskiye-telezhki.ru</a>
Reagovať

Омг зеркало reakcia na: Aj zdravotnícke zariadenia riešia klasickú agendu HR a nemajú to vôbec jednoduché

20.7.2022 16:07
Лавров: если Запад поставит Украине дальнобойное оружие, география операции отодвинется
ВС РФ уничтожили под Одессой свыше 200 украинских боевиков
Зампредседателя Совбеза Медведев опубликовал список из 11 «грехов России»
Глава комитета Госдумы Пахомов сообщил, что апартаменты не будут приравнены к жилью
Президент Путин: для восстановления ДНР и ЛНР понадобятся годы
[url=https://xn----8sbh3aedn1aa4h.com/]Омг зеркало рабочее[/url]
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať