SAMSUNG_082022 Advertisement SAMSUNG_082022 Advertisement SAMSUNG_082022 Advertisement

Smart nemocnica v Martine / Rozhovor s Martinou Antošovou

0

Na bratislavských Boroch sa už budúci rok má otvoriť nová moderná nemocnica. Aj v Martine sa plánuje stavba novej nemocnice, vybavenej najmodernejšími smart zariadeniami. O tom, na čo sa môžu pacienti i zdravotnícky personál tešiť, sme sa porozprávali s Martinou Antošovou, vedúcou Oddelenia biomedicínskeho výskumu a klinických štúdií z Univerzitnej nemocnice v Martine. Okrem iných činností sa zaoberá aj spoluvytváraním vízií digitalizácie zdravotníctva a zavádzania umelej inteligencie do zdravotníckej praxe.

NXT: Víziou svetovej zdravotníckej starostlivosti je Healthcare 5.0. Ako je na tom Slovensko? 

Martina Antošová: Podobne ako priemysel aj zdravotníctvo prechádza rôznymi stupňami vývoja. Svet sa pozerá smerom na úroveň Healthcare 5.0. V rámci digitalizácie sa postupne odovzdáva starostlivosť o zdravie na plecia samotného pacienta. Týka sa to celého spektra oblastí: prevencie, ambulantnej, nemocničnej, domácej či dlhodobej paliatívnej starostlivosti. V každej z týchto oblastí sa nastavia konkrétne digitálne a technické riešenia tak, aby sa zmenšili výdavky a zvýšila kvalita a efektivita starostlivosti.

Slovensko je podľa môjho názoru niekde medzi Healthcare 2.0 a 3.0. Ide o úroveň, keď sa pacientom poskytujú ešte len základné služby, ale súčasne sa už začína automatizácia a digitalizácia. To je veľmi smutné, keď vidíte, že vo svete sa zdravotníctvo, lepšie povedané, zdravotnícky priemysel, rozvíja obrovským tempom. Je to najdynamickejšie sa rozvíjajúci sektor priemyslu, plný inovácií. A my sme niekde na chvoste. Nevyužívame technológie, ktoré sú dostupné na trhu. Už teraz by sa dal bez väčších problémov zlepšiť objednávkový systém, zdieľanie dát, posielanie elektronických dát a podobne.


Digitálna patológia, zdroj Philips

NXT: Momentálne u vás prebieha program digitálnej patológie. V čom je významný?

Martina Antošová: V Európe ide o zatiaľ pomerne nový odbor. Naša nemocnica v Martine sa stala lídrom v tejto oblasti na Slovensku, a to hneď od začiatku jej rozvoja, napríklad v Belgicku alebo Francúzsku. Pri skúmaní laboratórnych sklíčok s časťou nádoru treba veľmi dobre zvládnuť určenie, či ide o zhubný alebo nezhubný nádor. A to je veľké umenie. Patológ musí vo vzorke jednak kvantitatívne zhodnotiť, spočítať počet buniek a jednak vyhodnotiť ich kvalitu. Kvantitatívne hodnotenie je časovo náročné, keďže lekár musí mechanicky pooznačovať jednotlivé zdravé a „choré“ bunky. V rámci digitálnej patológie urobí lekár veľmi kvalitný sken (v kvalite okolo14 až 15 GB) mikroskopického sklíčka a ten prepojí s algoritmom umelej inteligencie, aby toto spočítanie vyhodnotil za neho. Okrem toho kvalita skenu umožňuje snímku tak zväčšiť, že sa patológovi zobrazia ďalšie mikroštruktúry. Samozrejme, uľahčuje to prípadnú konzultáciu s inými pracoviskami a v neposlednom rade archiváciu v cloude, keďže doteraz sa sklíčka podľa zákona ukladajú po dobu minimálne 30 rokov. A to je ohromné množstvo skla.

Digitálna patológia zrýchli diagnostiku najmä onkologickej liečby. Je to veľká pomoc hlavne pre pacienta, ktorý na výsledok čaká. Na Slovensku sme postupne identifikovali v spolupráci s MZ SR 18 patologických pracovísk, ktoré by sa mali postupne začleniť do programu digitálnej patológie. Takto vznikne veľká databáza skenov, ktorými nakŕmime umelú inteligenciu. Veríme, že od budúceho roku sa tento projekt začne realizovať.


Digitálna patológia, zdroj Philips

NXT: Čím bude vaša budúca smart nemocnica v Martine výnimočná?

Martina Antošová: V prvom rade srdcom nemocnice bude musieť byť informačný systém. Ovládať by mal nielen liečebno-preventívnu starostlivosť, ale aj prevádzku, manažment či personál. Bude vedieť lepšie pracovať s dátami. (V súčasnosti sa tiež ignorujú zozbierané dáta, ktoré samotní pacienti zbierajú o sebe prostredníctvom hodiniek a rôznych mobilných aplikácií, napr. kalorické tabuľky, monitorovanie tepu, EKG a pod. Aj diabetici majú rôzne aplikácie a my tieto dáta nevieme adekvátne využiť.) Tešíme sa aj na senzorové riešenia na manažment pacientov, ovládanie dverí či blokáciu výťahov pre konkrétne skupiny ľudí, aby sa nám pacienti nemiešali medzi oddeleniami. Čip v náramku pustí pacienta len tam, kde ho čaká vyšetrenie alebo ošetrenie. Určite budeme mať takisto automatické dávkovače liekov, automatickú dezinfekčnú linku s UV svetlom na postele a matrace, umývacieho robota na dlážky. V našej verejnej lekárni máme naplánované dva automaty na bežne dostupné lieky (proti horúčke, kašľu, nádche...). A postupne aj ďalšie vychytávky.

NXT: Počítate s novými obslužnými a operačnými robotmi vo vašej nemocnici?

Martina Antošová: Uvidíme. Ak aj kúpime nejaké robotické zariadenie, musí tam byť preukázaný benefit. Aby sme si dokázali overiť, či sa nám oplatí investovať do niektorého zariadenia, zapojili sme sa do konzorcia tzv. TEF (Testing and Experimental Facilities). Ide o výzvu z programu Digital Europe. Táto výzva obsahuje digitálne stratégie pre rôzne sektory a je tam silné konzorcium zo zdravotníctva, ktoré si vybralo našu nemocnicu za partnera, na čo sme veľmi hrdí. Princípom spolupráce je výskumný koncept living labov, teda budovanie laboratórií, v ktorých sa reálne pracuje s inovatívnymi zariadeniami, aby sa otestovali. Vyhneme sa nepríjemným prekvapeniam, keď sa nám niektorý robot či iné zariadenie nakoniec nebude hodiť.

Čiže ak máme záujem, môžeme na rok dostať do Martina robota v rámci testovania, a tak zistíme, či sa nám ho oplatí kúpiť, či ho dostatočne využijeme. Alebo do niektorého living labu pošleme našich zdravotníkov, študentov, aby si tam nejaký čas zadarmo vyskúšali inovácie, ktoré sa tam používajú.

NXT: Ako by teda na tejto úrovni mohla vyzerať nemocnica budúcnosti? Idem napríklad na operáciu žlčníka.

Martina Antošová: Lekár, ktorý operáciu indikoval, vám pošle do vášho osobného konta pokyn na operačný zákrok. Systém vás objedná na konkrétny termín do konkrétnej nemocnice a na konkrétny čas. Postupne vám budú prichádzať do mobilu alebo do e-mailovej schránky notifikácie, aby ste si nezabudli urobiť predoperačné vyšetrenia. Tak pôjdete najprv do centrálneho laboratória, kde vám robotický systém odoberie krv, a následne absolvujete ostatné predoperačné vyšetrenia prevažne s asistenciou sestier. Zabudli ste na niečo? Notifikácia nie, bude vám to pripomínať, kým nie je úloha splnená. Lekár je do tejto fázy zainteresovaný viac-menej prostredníctvom telemedicíny. Ak je to potrebné, príde pacienta pred operáciou ešte raz vyšetriť. Pozornosť potom venuje prípadom, ktoré vykazujú odchýlky od normy – či už sa týkajú EKG, tlaku, alebo výsledkov vyšetrenia krvi. Dokáže tak efektívnejšie pracovať a venuje čas len úkonom, pri ktorých ho roboty nedokážu nahradiť. Deň pred operáciou vám aplikácia pripomenie, čo všetko si máte zobrať do nemocnice. Prídete v deň operácie a na konkrétnu hodinu. V nemocnici dostanete identifikačný náramok so zdravotníckymi údajmi o sebe. Ešte pred operáciou k vám príde lekár a pomocou holografických okuliarov vám predvedie, čo má v úmysle s vaším žlčníkom robiť. Využije na to vaše digitálne výsledky vyšetrenia, a tak bude mať „v ruke“ konkrétne váš poškodený orgán. Môže si ho otáčať a názorne vám ukazovať, čo bude robiť počas operácie. V rámci prípravy na zákrok vám sestra podá medikamenty, ktoré jej pripravil a doručil centrálny robotický pripravovač liekov. Po operácii budete mať na tele snímače, ktoré v pravidelných intervaloch budú sestrám hlásiť, aké máte telesné parametre a či nenastala nejaká komplikácia. Odpadne tak otravné budenie o piatej ráno na meranie teploty. ☺ Ak všetko prebieha podľa plánu, na druhý deň môžete ísť domov. Prepúšťaciu správu máte v aplikácii a dostane ju aj váš praktický lekár, prípadne lekár, ktorý vás poslal na operáciu, nemusíte na ňu čakať. Súčasťou správy je prípadný e-recept na lieky. Vašu posteľ odvezie potom sanitárka alebo robotický ťahač do robotickej čistiarne. Umytá posteľ ešte postupuje do automatizovaného oddelenia sterilizácie, aby sa zlikvidovali aj prípadné neslávne známe nemocničné infekcie.

Keby však nastali komplikácie a vy budete musieť zostať v nemocnici dlhšie, zažiť môžete hoci automatickú antidekubitovú posteľ, virtuál­neho spoločníka na komunikáciu alebo robotického spoločníka. A samozrejme, spoločnosť vám bude robiť aj dôkladne vyškolený ­personál, bez ktorého to nikdy nepôjde.

NXT: Máme sa na čo tešiť. Ďakujem za rozhovor.

Za Nextech sa zhovárala Jana Matejíčková

Zobrazit Galériu

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať