SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement

Ako si zlepšiť e-shop / 3. časť

0

Dôležitosť registrovaných zákazníkov, nutnosť prihlásenia pomocou sociálnych sietí a inovácia prihlasovania na newsletter 

SAMSUNG 042024 Advertisement

Tento článok je súčasťou ročnej série ­článkov Ako si zlepšiť e-shop, zameraných na budovanie, zlepšenie a pretvorenie e-shopu. V seriáli sa dotkneme filozofických, technických, ale aj dizajnových zlepšení.

Budovanie a prevádzkovanie e-shopov by malo byť zamerané na odstraňovanie a zmenšovanie bariér, ktoré musí náš zákazník prekonať na to, aby úspešne dokončil objednávku. Jeho cesta sa začína momentom, keď si otvorí e-shop po prvýkrát. Okrem peňazí za tovar nám zákazníci a návštevníci zanechávajú aj niečo ďalšie, čo je cenné. Sú to ich dáta.

Dnes sa internetom valí obrovská vlna anonymizácie, a teda sledovanie toho, čo ktorý váš zákazník na e-shope robí, bude a už aj je čoraz zložitejšie. Vystihuje to aj citát od Clive Humbyho z roku 2006, ktorý povedal, že „dáta sú nová ropa“. Tak ako ropa, ktorá je nespracovaná, ani dáta, s ktorými nevieme pracovať, nám veľmi nepomôžu.

Ak si spojíme prvé dva odseky, zistíme, že je v našom záujme budovať a rozširovať základňu registrovaných zákazníkov, ku ktorým sa ako e-shop môžeme vrátiť a ktorých môžeme oslovovať. Práve z tohto dôvodu je potrebné, aby e-shopy zjednodušovali registráciu, robili rôzne akcie, ktoré podporia atraktívnosť, aby zákazník mal na e-shope účet a vrátil sa naň.

Veľkým zdrojom dát sú objednávky. Tie, ktoré sú anonymné, nevyťažujú natoľko potenciál budúceho nákupu a nedávajú nám možnosť kontaktovať zákazníka. My sme u konkrétneho klienta dokázali dvihnúť pomer objednávok na registrovaného zákazníka zo 7 % na 35 %, pričom išlo o ukážkový príklad spolupráce, keď sa vykonali zmeny na e-shope a atraktívnosť konta bola podporená aj marketingovo zo strany klienta. Ak si tento zvýšený pomer premietneme do absolútneho čísla, z každých 100 objednávok nám svoje údaje a možnosť ďalšieho kontaktu zanechalo 35 ľudí oproti pôvodným siedmim.

Ako sa nám podaril takýto úspech?

Logická zmena prvkov a zmena usporiadania elementov na e-shope nestačí. Vykonali sme viacero úprav tak, aby bolo zákazníkovi vždy jasné, čo registráciou získa. Toto je alfa a omega, nemôžete očakávať, že si váš zákazník vytvorí účet, pokiaľ netuší, čo týmto úkonom získa. My pri návrhu e-shopov používame zopár pravidiel, ktoré dokážu pozitívne ovplyvniť rozhodovanie:

a) Implicitné vytvorenie účtu - hlavne v košíku umiestňujeme vytvorenie účtu tak, že zákazníkovi stačí len označiť, že účet chce, a e-shop mu ho vytvorí automaticky z informácií uvedených na objednávke. Toto je pohodlný spôsob pre zákazníka, ktorý ho neobťažuje, nevnáša zbytočné získavanie informácií a hlavne nespomaľuje nákupný proces.

b) Vždy viditeľné dôvody, prečo mať na e-shope účet – kdekoľvek má zákazník možnosť vytvorenia účtu, tam vždy umiestňujeme marketingové dôvody, prečo mať účet na e-shope. Je dôležité si uvedomiť, že návštevníci na e-hop chodia cez akékoľvek podstránky, nielen cez domovskú. Preto vizuálna konzistentnosť a obsahová bohatosť tohto elementu je pre nás kľúčová.

c) Umiestnenie registrácie – možnosť prihlásenia sa a registrácie vkladáme na všemožné miesta, ako je pätička e-shopu, detail produktu, košík, ale aj na domovskú stránku. Čím viac miest, kde človek vidí túto sekciu, tým väčšia šanca, že si v procese nákupu účet vytvorí.

d) Sociálne loginy – absolútna nevyhnutnosť dnešných dní. Ľudia sú čoraz menej ochotní pamätať si heslo, majú rôzne sociálne siete a očakávajú, že sa prihlásia bezpečne pomocou svojej preferovanej siete. Toto je fakt, ktorý je možno pre niektoré e-shopy nepohodlný, ale je potrebný.

e) Nahradenie newslettera prihlásením/registráciou – tento posledný bod je pre nás významný, pretože vyplynul čisto z našich pozorovaní. Ide teda o zrušenie „povinnej jazdy“, ktorá býva na e-shopoch: „Dajte nám e-mail a my vám budeme posielať novinky.“ Namiesto zadania e-mailu tam dávame registráciu, a to veľmi jednoduchú, s podporou prihlásenia pomocou sociálnych sieti. Za predpokladu, že sú splnené všetky predošlé body, je táto forma nenásilná a hlavne pre kvalitu dát ešte bohatšia a čistejšia.

Som presvedčený, že ak implementujete vo svojich e-shopoch jednotlivé body, vaša základňa registrovaných zákazníkov sa rozšíri a v budúcnosti sa s ňou bude dať pracovať efektívne.

Poradí vám expert na e-shopy

Ivan Kopčík je e-commerce konzultant zo spoločnosti For Best Clients, s.r.o., ktorý poskytuje expertné poradenstvo ambicióznym alebo stagnujúcim e-shopom, ktoré si chcú rozšíriť a zmeniť pohľad na ich online biznis. Vďaka viac ako desaťročným skúsenostiam s tvorbou e-shopov dokáže ponúknuť pohľad, ktorý v sebe spája viacero odvetví potrebných na budovanie úspešných e-shopov.

www.forbestclients.com, www.grandus.sk
tel.: 0904 313 492
e-mail: info@forbestclients.com

Úvodný obrázok zdroj: sentavio on Freepik

Ivan Kopčík, For Best Clients, s. r. o.

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať