SAMSUNG_07 SAMSUNG_07 SAMSUNG_07 Advertisement

Audi e-tron GT Quattro / Elektromobil na okruh aj do rodiny

0

Novinka v rade Audi e-tron preberá technológie od koncernového kolegu Porsche Taycan, z čoho vyplýva, že ide už o druhý model na trhu s elektrickým systémom pracujúcim s napätím 800 V. Tento systém je veľmi vhodný práve pre vozidlá s veľkým výkonom a veľkokapacitnou batériou, pretože umožňuje na prenos vysokých výkonov používať káble s menším prierezom a zjednodušiť tak konštrukciu a znížiť hmotnosť.

SAMSUNG_07M1 Advertisement  

Ďalšia výhoda je možnosť nabíjania akumulátora vyšším výkonom, a to nielen pri externom nabíjaní, ale aj pri rekuperácii. Akumulátor má kapacitu 93,4 kWh, z ktorej sa využíva 86 kWh. O pohon sa stará dvojica elektromotorov, predný má výkon 175 kW a zadný 320 kW. Systémový výkon je 350 kW s krútiacim momentom 630 Nm. V režime Overboost možno výkon krátkodobo počas 2,5 s zvýšiť až 390 kW. Vďaka tomu Audi e-tron GT zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,1 s, maximálna rýchlosť je obmedzená na 245 km/h. Udávaný dojazd je 452 - 488 km, s čím sa dá súhlasiť. Počas testu sme dosiahli v rámci okresiek a mesta s 20 % podielom diaľnice dojazd 468 km. Vozidlo však má aj režim efficiency, ktorý používa iba predný elektromotor a umožňuje jazdu do rýchlosti 140 km/h. V ňom možno v mestských podmienkach dosiahnuť dojazd cez 500 km. Vzhľadom na výkon až 175 kW je aj jazda s ním pomerne svižná a nie je problém ani s predbiehaním. Tento režim je vhodný aj pri jazde po diaľnici, pretože podvozok sa po jeho zaradení zníži na minimum, aby auto naplno využívalo výhodu vynikajúcej aerodynamiky. Pohonný systém e-tronu využíva najmodernejšie technológie. Zaujímavosť je dvojstupňová automatická prevodovka na zadnej náprave, ktorá výrazne pomáha pri rozjazde a umožňuje jazdu rýchlosťou až 245 km/h. Pri bežných rýchlostiach zase prispieva k nižšej spotrebe. K výborným jazdným výkonom dopomáha aj prepracovaná aerodynamika. Väčšina prednej masky je plná a poskytuje tak výborné obtekanie. V spodnej časti sú umiestnené nasávacie otvory chladiaceho vzduchu pre tepelné čerpadlo a pre brzdy. Vzduch je sústavou kanálikov privedený presne tam, kde je potrebný. O odvetranie sa stará aj výduch za predným blatníkom. Celá spodná časť je kompletne zakrytovaná na dosiahnutie čo najmenšieho vírenia a je ukončená mohutným difúzorom v zadnej časti. Na vrchnej strane dverí batožinového priestoru je umiestnený elektricky vysúvaný spojler, ktorý slúži na zlepšenie prítlaku pri vyšších rýchlostiach. Automaticky sa vysúva asi pri rýchlosti 120 km/h, možno ho však vysunúť aj ručne. Keď sa bavíme o batožinovom priestore, ten je dostatočne veľký aj na výjazd na dovolenku a v prednej časti je umiestnený ďalší, menší, ktorý sa dá výborne využiť na uskladnenie nabíjacích káblov.

Na to, o aké veľké auto ide, je spotreba prekvapivo nízka a v režime Comfort sme bežne dosahovali 20 – 24 kWh/100 km. V režime efficiency to bolo od 18 do 20 kWh/100 km. Samozrejme, záleží na spôsobe jazdy. Počas celého testu sa spotreba ustálila na 23 kWh/100 km, jazdili sme však aj po diaľnici a celkovo sme auto naháňali, takže určite je tu potenciál aj na podstatne nižšiu.

Rekuperácia môže pracovať automaticky alebo manuálne, aj keď pocitovo je brzdný účinok slabší ako pri iných elektromobiloch. Pri brzdení však pracuje s výkonom až 265 kW, čo podstatne odľahčuje prácu mechanických bŕzd. Za pozornosť stojí aj možnosť DC nabíjania s výkonom až 270 kW, čo je spoločne s koncernovým bračekom Porsche Taycan dosiaľ najvyššia hodnota na trhu. Akumulátor takto nabijete z 10 na 80 % už za 21 minút. Na 500 V nabíjačkách s výkonom „iba“ 150 kW trvá rovnaké nabitie stále výborných 31 minút. Trojfázová AC nabíjačka má výkon 11 kW a akumulátor ňou nabijete za 10 hodín. Voliteľne môžete mať nabíjačku s výkonom 22 kW, ktorá nabíjanie skráti na polovicu.

Pochopiteľne, takéto auto sa nezaobíde bez množstva asistenčných systémov, ktoré uľahčujú jazdu a prispievajú k bezpečnosti. V rámci balíka Audi Pre Sense je tu aj adaptívny asistent na jazdu s inteligentným preberaním rýchlostí z databázy, ale aj podľa dopravných značiek a ak­tuálnej situácie. Nechýbajú bezpečnostné systémy na predchádzanie kolízie pri odbočovaní, cúvaní alebo vystupovaní do vozovky, automatické brzdenie s detekciou chodcov či cyklistov a mnoho ďalších. Zaujímavý je parkovací asistent plus s možnosťou diaľkového ovládania pomocou smartfónu. Pri parkovaní idete po parkovisku a necháte systém nájsť voľné miesto. Zvolíte, či chcete parkovať pozdĺžne alebo priečne, prednou alebo zadnou časťou a buď podržíte tlačidlo parkovania a necháte auto zaparkovať, alebo zvolíte parkovanie cez mobil. Vystúpite, spustíte aplikáciu MyAudi na mobile a pokračujete podľa pokynov. Zobrazí sa bezpečnostné tlačidlo, ktoré musíte na displeji držať rovnako ako to v kabíne. Potom už iba kontrolujte, ako si auto počína. V prípade potreby môžete pustiť tlačidlo a vozidlo sa hneď zastaví. Systém pracoval veľmi dobre a ani raz sme nemali problém. Okrem zaparkovania dokáže aj vyparkovať z pozdĺžneho aj priečneho miesta dopredu aj dozadu. To je veľmi užitočné, ak vás na parkovisku niekto blokuje a neviete sa dostať do auta.

Vonkajšie osvetlenie je, samozrejme, kompletne zverené LED technológii. Svetlá vás privítajú zaujímavou animáciou. Predné adaptívne svetlomety s technológiou LED matrix sú doplnené laserovými diaľkovými svetlami, ktoré fungujú pri rýchlostiach nad 70 km/h na rovných úsekoch a viac ako dvojnásobne predlžujú dosvit svetlometov. Svetlá sú, samozrejme, ovládané plnoautomaticky.

Audi vybavilo e-tron špeciálnym syntetickým zvukom, ktorý má v prvom rade upozorňovať chodcov. V testovanom kuse sme však mali aj voliteľný športový zvuk pripomínajúci, že sedíte v športovom aute. Ja nie som zástancom takýchto „vylepšení“, ale verím tomu, že niektorým zákazníkom to môže pomôcť v prechode zo spaľovacích vozidiel.

Pri posadení do kabíny je vám hneď jasné, že sedíte v športovom aute. Napriek tomu, že sedačky majú elektrické ovládanie, vyhrievanie aj vetranie, sedíte naozaj nízko. Sedadlá majú výborné a nastaviteľné bočné vedenie a pohodlne sa v nich sedí. Kabína na rozdiel od klasických e-tronov 50 a 55 je viac koncipovaná ako v klasických modeloch. Klimatizácia a ďalšie systémy majú priame mechanické tlačidlá, čo veľmi oceňujem práve s ohľadom na to, že ide o športovo ladený model. Nájdete tu 12,5" displej Audi virtual cockpit a 10" dotykový displej MMI multimediálneho systému. Tie za jazdy dopĺňa farebný projekčný head-up displej, ktorý zobrazuje všetky informácie potrebné pri jazde. Ovládanie na volante je takisto tlačidlové s dvoma otočnými rollermi. Multimédiá majú svoj ovládač aj na strednej konzole, čo ocení hlavne spolujazdec. Vozidlo sme mali vybavené aj príplatkovou aparatúrou Bang & Olufsen premium sound system, ktorá sa vie postarať o vynikajúce počúvanie hudby, akoby ste boli doma v obývačke. Inteligentná navigácia obsahuje špecifické funkcie pre modely e-tron, ktoré umožňujú plánovanie trasy s preferovaním ultrarýchlych nabíjačiek po ceste. E-tron, samozrejme, podporuje aj služby Audi connect, pomocou ktorých možno pristupovať k vozidlu diaľkovo cez smartfón. Okrem kontroly stavu vozidla a nabíjania sa dá ovládať aj nabíjanie, klimatizácia, uzamknutie a ďalšie funkcie. Pre zákazníkov s vozidlami e-tron výrobca ponúka službu Audi e-tron Charging Service, ktorá pomocou jedného účtu a mobilnej aplikácie alebo karty umožňuje nabíjanie na viac ako 210 000 nabíjacích bodoch v rámci Európy vrátane siete Ionity, kde používateľ môže nabíjať za cenu 0,31 eura/kWh. Majitelia e-tronov s tarifou Transit majú nabíjanie prvý rok bez mesačného poplatku.

Audi e-tron GT Quattro je zábavné vozidlo a jazda ním je veľmi návyková. Vďaka vynikajúcemu vzduchovému podvozku, natáčaniu zadnej nápravy a výbornému rozloženiu hmotnosti veľmi dobre drží v zákrutách a podvozok si bez odskakovania poradí aj na našich, často zanedbaných okreskách. Prenikanie hluku do kabíny je minimálne a jazda je skutočným zážitkom. Veľmi oceňujem dostatok miesta pre posádku aj na zadných sedadlách a odvetrávanie predných sedadiel. Vďaka natáčaniu zadnej nápravy sa s autom veľmi dobre manévruje aj v stiesnenejších priestoroch.

 

Technické údaje:

Pohon Audi e-tron GT Quattro, dvojica elektromotorov, celkový výkon 350 kW (390 kW), krútiaci moment 630 Nm, udávaný dojazd WLTP 452-488 km, DC nabíjanie do 270 kW, AC nabíjanie 11 kW/3f (voliteľne 22 kW/3f)

PLUSY, MÍNUSY:

+ Výkon, technologická výbava, možnosti nabíjania, spracovanie, jazdné vlastnosti, spotreba
- Malé odkladacie priestory na mobil

• Cena modelu (EUR s DPH):  99 990 EUR, testované vozidlo: 133 175 EUR

TESTY:

• Spotreba v teste (kWh/100 km): 23
• Dojazd v teste (km): 420
• Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 11
• Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 11
• Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW): 50
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 75
• Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 269
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 21

Zobrazit Galériu

René Hubinský, foto: Martin Do

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať