SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement

Hyundai IONIQ 6 / Majster efektivity

0

IONIQ 6 je už druhý elektromobil novej generácie spoločnosti ­Hyundai a rovnako ako IONIQ 5 je postavený na modulárnej platforme Electric Global Modular Platform (E-GMP), vyhradenej pre batériové elektrické vozidlá. Už pri prvých jazdách ma tento model zaujal svojou efektivitou, ale v rámci niekoľkých hodín, ktoré sme mali k dispozícii, spotrebu nemožno seriózne vyhodnotiť. Keďže auto svojou cenovkou spadá na pomedzie prémiovej triedy a vlastnosťami sľubuje dlhý dojazd, rozhodli sme sa podniknúť ním cestu do Chorvátska a dokonale tak preveriť vhodnosť na dlhé cestovanie. Voľba padla na variant s väčšou batériou s kapacitou 77,4 kWh a pohonom zadných kolies, ktorý sľubuje podľa WLTP dojazd až 614 km. Na porovnanie sme potom mali na týždenný test aj variant s pohonom všetkých kolies a rovnakou batériou s dojazdom podľa WLTP na úrovni 583 km.

SAMSUNG 042024 Advertisement

IONIQ 6 prichádza s novým dizajnom, zacieleným na optimalizáciu aerodynamického odporu, s karosériou, ktorú výrobca nazýva Streamliner. Tento názov odkazuje na 60. roky minulého storočia, keď sa ním označovali dopravné prostriedky s mimoriadne prepracovanou aerodynamikou. To na novinku, ktorá sa chváli koeficientom odporu na úrovni 0,21, dokonale sedí. V prednej časti športovo tvarovanej kapoty dominuje po prvýkrát použité nové ploché logo výrobcu a nové LED svetlomety, ktoré sú v našej najvyššej výbave inteligentné (IFS), s automatickým tienením ostatných účastníkov premávky. V spodnej časti sú elektricky ovládané klapky chladenia, ktoré sa otvárajú iba v prípade potreby a významne tak znižujú odpor vozidla. Zadnej časti dominuje eliptický zadný spojler v tvare prítlačného krídla so zabudovaným prídavným brzdovým svetlom, ktoré presvecuje aj digitálny motív na jeho vrchnej strane. Zadné svetlá sú tvorené z parametrických pixelov v dvoch súvislých pásoch, ktoré rozsvecujú jednotlivé segmenty podľa potreby. Charakteristická znížená zadná časť karosérie spolu s univerzálnym spojlerom (odtrhovou hranou) vzadu dodáva veľmi dynamický charakter.


Vo verzii so zadným náhonom sme mali tmavú úpravukabíny s klasickými zrkadlami

IONIQ 6 od svojho bračeka preberá okrem iného predovšetkým grandiózny priestor v kabíne, ktorý aj napriek rázvoru kratšiemu o 50 mm bude vo svojej kategórii stále iba ťažko hľadať konkurenciu. Palubná doska je osadená osvedčenou dvojicou displejov, ktoré sú teraz v rámiku, a je po stranách pred A stĺpikmi ukončená „ušami“, v ktorých sú vo verzii s digitálnymi zrkadlami umiestnené displeje. Nový stredový panel tvorí most s rovnými bočnými lištami, umožňujúcimi napríklad položenie notebooku. Do jeho strednej časti sa presunuli všetky tlačidlá ovládania okien, zamykania a Auto Hold. Na dverách už nájdete iba kľučky a na ľavých dvojicu tlačidiel na uloženie polohy sedadla. Ovládanie zrkadiel sa presunulo vľavo pod volant, a to aj v prípade digitálnych zrkadiel. Novinkou je dvojfarebné ambientné podsvietenie, ktoré možno individuálne nastaviť. Úplne nový je volant, na ktorom si vymenili strany ovládače tempomatu a multimédií. Štvorica LED v jeho strede signalizuje rôzne stavy vozidla vrátane nabíjania.

IONIQ 6 je rovnako ako predchodca vybavený vyspelým pohonným systémom pracujúcim s napätím 800 V, čo je v tejto triede stále unikát. Vďaka tomu dokážete batériu s kapacitou 77,4 kWh nabíjať výkonom až 232 kW, takže nabitie z 10 na 80 % zaberie iba 18 minút. V domácich podmienkach zase výborne poslúži štandardne dodávaná 11 kW trojfázová AC nabíjačka. Vozidlo podporuje aj inovatívnu funkciu Vehicle-to-Load (V2L), ktorá umožňuje z batérie vozidla napájať ľubovoľné elektrické zariadenia napätím 230 V a s výkonom až 3,6 kW.


Vo verzii s pohonom všetkých kolies bol svetlý interiér a voliteľné digitálne zrkadlá

Infotainment vychádza z modelu IONIQ 5, prináša však niekoľko zlepšení. IONIQ 6 je prvý model Hyundai, ktorý poskytuje aktualizáciu softvéru vozidla na diaľku Over The Air (OTA) pomocou mobilného prenosu dát. Samozrejmosť sú služby BlueLink na vzdialené ovládanie a monitorovanie vozidla. IONIQ 6 je aj prvý model Hyundai podporujúci novú funkciu Plug & Charge, jednoducho stačí pripojiť vozidlo k nabíjacej stanici a nabíjanie sa spustí automaticky.

Tradične bohatá technologická výbava zahŕňa head-up displej, aj keď bez rozšírenej reality, pravdepodobne pre iný sklon predného skla. Je tu automatické parkovanie, ktoré môžete ovládať kľúčikom zvonku. V interiéri zaujme pekné nastaviteľné ambientné osvetlenie.

Pozrime sa však na naše skúsenosti z jazdy do Chorvátska. Trasa viedla z Topoľčian cez Nové Zámky a Komárom, za ktorým sme prešli skratkou po okreskách až na Székesfehérvár, odkiaľ sme už pokračovali po diaľnici až po zjazd v chorvátskom Benkovaci s cieľom v Pakoštane. Počas jazdy sme udržiavali predpísané rýchlosti s maximálnou toleranciou + 10 km/h podľa tachometra. Prvé prekvapenie bolo, keď sme na slovensko-maďarskú hranicu dorazili so spotrebou 12,5 kWh/100 km. Medzi Novými Zámkami a Komárnom nás zastihla silná búrka, takže naša rýchlosť bola nižšia, ale aj tak je to vynikajúca spotreba. Po 221 km sme dorazili na nabíjaciu stanicu IONITY v Balatonkeresztúre pri Balatone so spotrebou 15,4 kWh/100 km. Stav batérie bol 28 %, takže sme využili čas obeda na nabíjanie. Nabitie z 28 % na 80 % nám trvalo 15 minút, ale zastihol nás tu silný dážď, takže sme sa zdržali a za 34 minút bola batéria nabitá na 100 %. Tieto nabíjacie časy rozhodne stoja za pozornosť. Pri staršom modeli, ako aj pri koncernovom súrodencovi Kia EV6 totiž po dosiahnutí 80 % na HPC nabíjačkách rapídne klesne nabíjací výkon a do 100 % nabíjate minimálne ďalšiu polhodinu. Tu sme mali z 28 % na 100 % nabité za 34 minút, pričom nabíjací výkon dosiahol až 238 kW. IONIQ 6 má tak jedno z najrýchlejších nabíjaní na trhu a bezkonkurenčne najrýchlejšie v triede. Navyše veľa konkurentov deklarujúcich nabitie z 10 na 80 % za 30 minút tento čas, žiaľ, dodrží, aj keď prídete na nabíjačku napríklad s 30 % SOC. Pri IONIQ 6 sa nabíjací čas v takom prípade adekvátne skráti. Z Balatonkeresztúru sme pokračovali iba po diaľnici. Naša čisto diaľničná spotreba sa po 260 km ustálila na 19,8 kWh/100 km. O tom väčšina elektromobilov môže dnes iba snívať. V Chorvátsku sme strávili 6 dní, počas ktorých sme po okreskách najazdili 300 km so spotrebou 13,1 kWh/100 km. Po 2230 km sme dosiahli celkovú spotrebu 16,7 kW/100 km.

Ovládače okien sa presunuli na stredovú konzolu

Jazdné vlastnosti auta sú veľmi príjemné, vozidlo dobre sedí na ceste a podvozok si výborne poradí aj s nerovnosťami. Jazda je tak veľmi pohodlná. Napriek tomu, že Chorvátsko sme absolvovali na „zadokolke“, nepociťovali sme žiadny nedostatok výkonu. Auto ide ochotne za akcelerátorom a ani na diaľnici nie je problém s obiehaním. Vďaka výborne naladeným asistenčným systémom bez problémov udržuje stopu v strede pruhu a o ostatné sa stará adaptívny tempomat s automatickým preberaním rýchlosti. Škoda iba, že mu nemožno nastaviť korekciu rýchlosti. Adaptívny tempomat optimalizuje jazdu aj na okreskách a pred blížiacou sa prudkou zákrutou alebo križovatkou automaticky spomalí. Ovládať rekuperáciu môžete pádlami pod volantom, inteligentnou automatikou alebo zvoliť režim i-pedal. Takéto možnosti má iba málo konkurentov.


Pri jazde sme využívali aj kartu ChargeMe Hyundai, s ktorou môžete nabíjať v celej Európe vrátane siete IONITY

Nová generácia asistentov má už, žiaľ, implementované aj upozorňovanie na prekročenie limitov, takže celý čas vám niečo pípa. Zo začiatku je to otravné, ale časom si zvyknete. Toto však nemožno vyčítať výrobcovi, to nás čaká postupne vo všetkých nových autách podľa nariadení EÚ.

Aby sme mohli porovnať vplyv pohonu na spotrebu a jazdné vlastnosti, otestovali sme aj verziu s pohonom všetkých kolies. Tá sa líši hlavne ďalším elektromotorom vpredu s výkonom 74 kW, menším predným kufrom a, samozrejme, vyšším výkonom so zrýchlením z 0 na 100 km/h za 5,1 s. Navonok však veľa rozdielov nezbadáte. Tu sme si mohli vyskúšať aj nové digitálne zrkadlá s displejmi umiestnenými v rohoch palubnej dosky. Poloha displejov je na IONIQ 6 veľmi dobrá a vďaka antireflexnému povrchu a vysokému rozlíšeniu je ich viditeľnosť výborná. Ide o jednu z najlepších implementácií na trhu.


V zadnej časti sú svetlá z parametrických pixelov prepojené cez celú šírku vozidla a prídavné brzdové svetlo je aj v spojleri

Pohon všetkých kolies dáva popri zachovanej kvalite podvozka vozidlu vyššiu dynamiku a agilitu. Vynikne lepšími vlastnosťami na klzkých povrchoch a v náročnejších pro­strediach, s výjazdmi do terénu však pre výšku podvozka príliš nepočítajte. Prekvapivo sa pri bežnej jazde prejavuje zvýšená spotreba iba minimálne. Systém totiž preferuje zadný pohon a predný motor sa zapája iba pri väčšej akcelerácii alebo vyššom zaťažení. Nárast spotreby je pri štvorkolke 1 – 2,5 kWh/100 km podľa štýlu jazdy. Záleží teda skôr na vašich potrebách a preferenciách, ktorý pohon si zvolíte. Na bežné rodinné využitie, ak nepotrebujete ťahať príves, je zadokolka viac ako dostačujúca.

Verdikt: IONIQ 6 je v oboch verziách pohonu jeden z najlepších rodinných elektromobilov na trhu, vhodných aj na dlhé cesty.

Špecifikácie:

IONIQ 6 RWD 77,4
Kapacita batérie 77,4 kWh, pohon zadných kolies, systémový výkon max. 168 kW, krútiaci moment 350 Nm, nabíjanie DC 232 kW, AC 10,5 kW 3f, zásuvka CCS2, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 7,4 s, max. rýchlosť 185 km/h, max. dojazd WLTP 614 km, predný batožinový priestor 45 l

IONIQ 6 AWD 77,4
Kapacita batérie 77,4 kWh, pohon všetkých kolies, systémový výkon max. 239 kW (74 kW + 165 kW), krútiaci moment 605 Nm, nabíjanie DC 232 kW, AC 10,5 kW 3f, zásuvka CCS2, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 5,1 s, max. rýchlosť 185 km/h, max. dojazd WLTP 583 km, predný batožinový priestor 14,5 l

TESTY

IONIQ 6 77,4 RWD

IONIQ 6 77,4 AWD

Spotreba v teste (kWh/100 km)

12,5-19,8

15,2-20,5

Dojazd v teste (km)

619-390

510-375

Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW)

11

11

Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW)

11

11

Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW)

50

50

Čas nabíjania 10-80 % (min)

64

63

Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW)

240

238

Čas nabíjania 10-80 % (min)

18

18

     

TEST NEXTECH

07/2023

08/2023

Cena modelu od (EUR s DPH)

46 490

46 490

Cena testovaného vozidla (EUR s DPH)

60 750

66 050

Hodnotenie

+ Dojazd aj vo verzii AWD, nabíjanie, technologická výbava, podvozok, spracovanie, matrixové svetlomety, diaľkové parkovanie
- Nič podstatné

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať