Ford Explorer PHEV: Odvezie aj potiahne veľa

0

Ford Explorer sa do Európy vracia po 18 rokoch, a to jedine vďaka elektrifikácii. V ponuke je totiž iba s testovaným šesťvalcovým preplňovaným trojlitrom s plug-in hybridným systémom. Na výber sú dve verzie – ST-Line a a Platinum, ktorú sme mali aj na test. Rozdiel medzi nimi je v podstate iba v dizajnových doplnkoch. To, čo je vo variante Platinum chrómované, je v ST-Line čierne a Platinum ponúkne navyše palubnú dosku potiahnutú kožou a s drevenými doplnkami. Za ten chróm a kožu si priplatíte akceptovateľnú tisícku.

Už na prvý pohľad vidieť, že ide o klasické obrovské americké auto. Svedčí o tom aj 7-miestne usporiadanie, pričom si na sedadlá v treťom rade sadne aj menší dospelý. S dĺžkou viac ako 5 metrov a rázvorom presahujúcim 3 metre bude svojich konkurentov hľadať až v prémiových modeloch. Mohutnou prednou maskou a typickou zadnou časťou si Explorer rozhodne nepomýlite. Samozrejme, štyri výfuky musia byť. Koncovky sú však riešené trochu neštandardne, sú slepé a výfukové potrubie je pred koncom nasmerované dole. Je to však praktické riešenie, ktoré predchádza tomu, aby ste sa zamazali alebo popálili pri pohybe za autom s naštartovaným motorom. Ušpineniu zabraňujú aj prahy prekryté dverami. Po „vyšplhaní“ do kabíny potešia plne elektricky nastaviteľné, ventilované a vyhrievané masážne sedadlá. Zadných cestujúcich zasa poteší sériovo dodávaná presklená strecha. Sedačky v treťom rade sa sklápajú elektricky z kufra. Je to logické, pretože aspoň skontrolujete, či im nič nebráni. Ak ich však chcete používať, odporúčam doma vyložiť držiak s clonou do kufra. Je totiž veľký a neskladný a nenašiel som miesto, kde by sa dal prepravovať, keď ho práve nepoužívate.

Palubná doska je riešená dosť neštandardne. Zatiaľ čo pri iných modeloch sa sťažujem na to, že všetko sa ovláda dotykovo, tu na vás všade čaká množstvo tlačidiel. Nie je to chyba, iba sme si od toho už odvykli. Prístrojový panel tvorí kvalitný 12,3" displej. Vývojári si však, žiaľ, nerobili veľké starosti s jeho využitím a grafika veľkou nápaditosťou neoplýva. Je to škoda. Centrálny displej sa tiež snaží byť originálny. Jeho 10,1" panel je širokouhlý, ale je postavený na výšku. To by samo osebe neprekážalo, ale výrobca tomu nijako neprispôsobil ani zobrazenie 360° kamery, ani zobrazenie Android Auto alebo Apple CarPlay. Zobrazované sú na necelej polovici displeja a tá druhá zostáva v podstate prázdna. Kamery sú zobrazené na šírku v hornej časti displeja tak, že vedľa bežného obrazu zadnej kamery je ešte 360° pohľad. Zobrazenie je preto veľmi malé a ľahko prehliadnete, ak vám do dráhy vstúpi chodec. Pritom na pohľad 360° kamery mohli vývojári využiť celú spodnú polovicu displeja. Inak je však infotainment vcelku dobrý a jednoducho ovládateľný.

Príjemne prekvapila technologická výbava. Vozidlo ponúka v podstate všetky asistenčné systémy, s ktorými sa bežne stretávame v prémiovej triede, vrátane automatického preberania rýchlosti. Vzhľadom na veľkosť auta je výborným pomocníkom aj systém automatického parkovania, ktorý zvláda parkovací manéver veľmi bravúrne a presne.

Keď som sa zmienil o typickom americkom aute, okrem veľkosti a priestornosti to platí, samozrejme, aj pre pohon, ktorý je tvorený už spomínaným benzínovým preplňovaným šesťvalcom 3,0 EcoBoost v spojení s elektromotorom. Ten je uložený priamo v telese 10-stupňovej prevodovky, takže pri práci využíva aj prevodovku. Spaľovací motor poskytne výkon 261 kW, elektromotor 75 kW. Celkový systémový výkon je 336 kW s krútiacim momentom až 825 Nm. Vďaka tomu tento obor zrýchli na stovku už za 6 sekúnd. To je naozaj úctyhodný výkon. Elektromotor má k dispozícii batériu s kapacitou 13,6 kWh, ktorá umožňuje čisto elektrický dojazd 35 až 45 km. Žiaľ, batériu možno nabíjať iba AC nabíjaním s výkonom 3,6 kW. To znamená, že napriek malej kapacite ju budete nabíjať 3,5 hodiny. Na lepšiu predstavu, počas 30-minútového nákupu ju dobijete na ďalších 6 km jazdy. To je natoľko demotivujúce, že veľa používateľov auto nebude nabíjať vôbec (stretli sme sa s jedným, ktorý nám to potvrdil). Je to veľká škoda, pretože napríklad pri každodennom nabíjaní som s autom dosiahol celkovú spotrebu 6,7 l/100 km. Bez nabíjania sa však budete pohybovať medzi 9,5 – 10,5 l/100 km. Elektrický pohon pri plne nabitej batérii pracuje až do 130 km/h a používa batériu až do jej vybitia. Pri jazde po diaľnici je lepšie zvoliť režim Save, ktorý udržuje batériu nabitú. Potešujúce je, že vozidlo dokáže ťahať brzdený príves do hmotnosti až 2,5 tony.

Napriek tomu, že Explorer nemá pneumatický podvozok, nerovnosti na okreskách bravúrne vyžehlí. V kabíne je navyše ticho a rýchlosť príliš necítiť. Prenos výkonu na všetky kolesá je mechanický, klasickým rozvodom, pričom prioritu majú zadné kolesá. Má až sedem režimov na sneh, piesok, drobný štrk, klzké povrchy, športovú jazdu aj na ťahanie prívesu. Elektronika sa stará o prerozdelenie výkonu permanentne na zabezpečenie dostatočnej trakcie a stability.

Ford Explorer je veľmi zaujímavé auto a využijú ho hlavne používatelia, ktorí často potrebujú ťahať príves a ocenia nadštandardný priestor a pohodlnosť vozenia. V meste je jeho prevádzka náročnejšia, v obchodných centrách je často problém zaparkovať aj s menšími autami, takže tento trocha prerastený drobček si parkovacie miesto hľadá dlhšie. Vozidlo je iba o málo menšie ako napríklad BMW X7, ale Ford si za testovanú verziu účtuje vcelku prijateľných 79 250 eur, čo je ešte ďaleko aj od základnej ceny X7. Príjemné je, že v tejto cene už máte všetko a nič viac sa vlastne ani nedá dokúpiť. Pravda, cena nie je ľudová, ale pri porovnaní ceny, výbavy, veľ­kosti a výkonu bude nový Explorer ťažko hľadať konkurenciu.

TESTY:

  • Spotreba v teste (kWh/100 km):  5,7
  • Spotreba v hybridnom režime (l/100 km) 7,1
  • Celková spotreba kombinovaná (l/100 km) 6,7
  • Elektrický dojazd v teste (km) 35 - 45
  • Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW) 3,6

Technické údaje:

Motor: benzínový šesťvalec 3 l, výkon spaľovacieho motora: 267 kW pri 5750 ot./min,  max. krútiaci moment: 555 Nm pri 3500 ot./min, výkon elektromotora: 75 kW, max. krútiaci moment elektromotora: 300 Nm, celkový systémový výkon: 339 kW, celkový krútiaci moment: 825 Nm, akumulátor: Li-pol 13,9 kWh, prevodovka: 10-st. A, zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6 s, maximálna rýchlosť/v el. režime: 230/130 km/h, objem palivovej nádrže: 70 l

PLUSY, MÍNUSY:

+ Výkon, jazdné vlastnosti, priestor, spracovanie, výbava
- Nedotiahnuté využitie displejov

Cena modelu (s DPH) od: 75 990 EUR
Testované vozidlo: 79 250 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať