PEUGEOT e-Expert Furgon / Elektrický „expert“ pre vaše podnikanie

1

O tom, že budúcnosť bude patriť alternatívnym pohonom, dnes už asi nikto nepochybuje. A elektrický pohon je prvý, ktorý sa reálne dostáva do masového využitia. Zatiaľ čo osobné autá prešli za posledné tri roky obrovským vývojom a dnes už nie je problém vybrať sa elektromobilom na dovolenku po Európe, v oblasti úžitkových elektromobilov bola situácia ešte nedávno zúfalá a z tých pár modelov, ktoré bolo možno zohnať, ste si rozhodne na zadok nesadli, a ak, tak iba pri pohľade na ich cenu.  Šlo vždy o špecializované modely s množstvom kompromisov. Potreba tejto kategórie elektromobilov vzrástla za posledné dva roky, keď sa pre pandemické opatrenia výrazne zvýšil objem internetových objednávok tovaru, ktorý bolo treba prepravovať.

Peugeot ako jeden z prvých priniesol úžitkový elektromobil šitý na požiadavky širšieho okruhu zákazníkov, s dostatočným dojazdom a rýchlym nabíjaním, ktoré zabezpečuje jeho lepšie využitie počas dňa aj na nepredpokladaných dlhších trasách. PEUGEOT e-Expert Furgon je postavený na modulárnej platforme EMP2 (Efficient Modular Platform), navrhnutej pre rôzne druhy pohonu.

Elektrický pohon vychádza z toho, ktorý využívajú osobné modely PEUGEOT e-208 a PEUGEOT e-2008. Redukčná prevodovka je však upravená, s kratším prevodom, aby pri úžitkových vozidlách viac vyhovovala nárokom jazdy s nákladom. V ponuke je s dvoma úrovňami dojazdu, 230 km s batériou s kapacitou 50 kWh alebo 330 km s batériou s kapacitou 75 kWh. Maximálny výkon je 100 kW a krútiaci moment 260 Nm, teda rovnaké hodnoty ako pri osobných modeloch. Vďaka iným prevodom je však maximálna rýchlosť obmedzená na 130 km/h. Vozidlo môže ťahať príves s hmotnosťou 1000 kg a viezť užitočné zaťaženie 1275 kg. Dodáva sa v troch dĺžkach, pričom v najkratšej Compact môže byť vybavené iba 50 kWh batériou. Verzia Standard aj testovaná Long môžu byť vybavené aj 75 kWh batériou. V našej najdlhšej verzii má nákladový priestor aj vďaka umiestneniu batérie pod podlahou objem 6,6 m3, teda rovnaký ako spaľovacia verzia.   

Okrem testovanej verzie Furgon s kompletne plechovou zadnou časťou je k dispozícii aj verzia Combi s možnosťou inštalácie jedného radu sedadiel a presklením predných aj zadného okna nákladového priestoru.  Pravé dvere vzadu sú posuvné, zadné sú klasické dvojkrídlové. Zaujímavosť je otvárací kryt v nákladovom priestore v mieste pravých sedadiel, vďaka ktorému dokážete previezť predmety s dĺžkou až 4 m.

Čo sa týka technologickej výbavy, na pomery dodávok je pomerne dobrá. Poteší aspoň klasický tempomat, aj keď trocha nelogicky nedokáže pri spomaľovaní automaticky zaradiť zvýšenú rekuperáciu. Preto je pri jeho používaní dobré využívať polohu B, ktorá rekuperáciu zvyšuje. Vďaka tomu pri zapnutí tempomatu napríklad pred obcou vám tiež spomalí na požadovanú rýchlosť. V polohe D tempomat síce po zapnutí spomaľuje, ale deje sa tak skôr zotrvačnosťou, takže napríklad pri vstupe do obce mu to môže dlhšie trvať a vás to môže stáť pokutu za prekročenie rýchlosti. Prístrojový panel je jednoduchý a zrozumiteľný. Kombinuje štvoricu mechanických ukazovateľov a displej palubného počítača v strede. Žiaľ, zobrazenie SOC batérie v percentách nikde nenájdete, zobrazuje sa iba dojazd v km a ukazovateľ batérie je iba ručičkový. Pri nabíjaní sa zobrazuje zasa iba ukazovateľ nabíjania v km/h. Stredový displej má jednoduchú a zrozumiteľnú grafiku a podporuje aj pripojenie Apple CarPlay a Android Auto, aj keď, žiaľ, iba cez kábel USB. V tejto súvislosti je troška na škodu, že dizajnéri na to nemysleli, a ak máte mobil pripojený, kábel vám bude trčať do priestoru. To je však častý problém aj v iných autách. Pri jazde sú k dispozícii tri jazdné režimy: Eco, Normal a Power, pri ktorých sa využíva maximálny výkon 60, 80 alebo 100 kW. V bežnom režime D je zaradená iba základná rekuperácia, ktorá má minimálny brzdný účinok. Zvýšenú rekuperáciu možno zaradiť už spomínanou polohou B. Rekuperácia sa však, samozrejme, využíva aj pri bežnom brzdení, mechanické brzdy nastupujú len pri prudkom brzdení, respektíve v záverečnej fáze pri dobrzdení.   

Vozidlo podporuje 100 kW DC nabíjanie a vstavaná (voliteľná) nabíjačka je trojfázová s výkonom 11 kW, takže ani v prípade potreby nabíjania na cestách sa určite nebudete zdržovať. PEUGEOT e-Expert však nemá ambície nahrádzať klasickú dodávku na dlhých trasách. Tu sa z hľadiska využívania hodia zatiaľ viac spaľovacie motory. Jeho revírom budú predovšetkým mestá a okresky. Práve tu najviac využijete výhody elektrického pohonu, ako je prevádzka bez emisií a hluku či nízke prevádzkové náklady. Za pozornosť stojí aj to, že elektromobily nemajú žiadnu prevodovku ani spojku, takže časté rozjazdy a zastavovanie v meste pri rozvozoch či doručovaní zásielok im nerobí problém a je to jednoduchšie aj pre vodiča. Rozjazdy aj brzdenie môžu byť navyše veľmi plynulé, takže nie je problém ani s prevozom krehkého tovaru. Vďaka tomu bude e-Expert výborná voľba pre rôzne doručovacie služby, zásobovanie, ale aj pre firmy s potrebou pravidelných dodávok tovaru do prevádzok. Rovnako sa uplatní aj pre potreby remeselníkov či servisov, kde sa cenia hlavne nízke prevádzkové náklady.

Jazdné vlastnosti sa veľmi nelíšia od spaľovacej verzie, hlavný rozdiel sú svižnejšie rozjazdy a reakcia na plyn. V rámci mesta možno vozidlom jazdiť so spotrebou 17,5 – 19,5 kWh/100 km, na okreskách sa budete pohybovať okolo 20 – 22 kWh/100 km. To je na takéto auto veľmi dobrá spotreba. S plným zaťažením je spotreba o niečo vyššia, ale stále sa zmestí do 22 – 24 kWh/100 km. Pri diaľničnej jazde sa budete dostávať na 27 – 29 kWh/100 km. Pri nabíjaní doma či vo firme počas noci sa vaše náklady na 100 km budú pohybovať okolo 2,4 – 2,6 eura, čomu s klasickou dodávkou budete konkurovať iba ťažko. Ešte viac to platí pri súčasnom zvyšovaní cien pohonných hmôt.

PEUGEOT e-Expert je v každom prípade veľmi zaujímavé vozidlo, ktoré si určite nájde svoju cieľovú skupinu. Ponúka výborný dojazd (v teste sme dosiahli po okreskách bez nákladu 342 km), rovnaký nákladový priestor ako spaľovacia verzia a nízke prevádzkové náklady.

TESTY:

  • Spotreba v teste (kWh/100 km): 23
  • Dojazd v teste (km): 345
  • Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 11,6
  • Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 11,6
  • Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW): 51
  • Čas nabíjania 10-80 % (min): 85
  • Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW):103
  • Čas nabíjania 10-80 % (min): 32

Technické údaje:

Kapacita batérie 75 kWh, využiteľná 68 kWh, pohon predný, výkon motora 100 kW, 260 Nm, nabíjanie DC max. 100 kW, AC 11 kW 3f, zásuvka CCS, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 11,9 s, max. rýchlosť 130 km/h, dojazd WLTP 330 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Rýchle nabíjanie, kvalitný podvozok, jazdné vlastnosti, ekonomika prevádzky
- Nič podstatné

Cena modelu od:  37 720 EUR*
Testované vozidlo: 38 720 EUR* (*bez DPH)

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

1 komentár

Dodacia doba reakcia na: PEUGEOT e-Expert Furgon / Elektrický „expert“ pre vaše podnikanie

14.9.2022 07:09
Škoda že k dodacej dobe povedali 6-12 mesiacov a na Slovensku nebol jediný skladom na vyskúšanie
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať