
Inovatívne technológie pomohli vytvoriť „dokonalý motor“
Jeden z najväčších svetových dodávateľov automobilových dielov tvrdí, že vytvoril „dokonalý motor“. Kompaktný motor Mahle nepoužíva žiadne magnety z kovov vzácnych zemín, prenáša výkon bez kontaktu alebo opotrebovania a môže pracovať pri vysokom výkone neobmedzene dlho bez prehriatia. Ide o kombináciu dvoch pôsobivých konceptov, ktoré spoločnosť Mahle uviedla na trh v rokoch 2021 a 2022.
Prvým bol lacný, vysoko účinný motor MCT (Magnet-free Contactless Transmitter), ktorý nahradil typické permanentné magnety z kovov vzácnych zemín v rotore radom elektromagnetov s vinutými cievkami a tieto magnety poháňal pomocou bezkontaktnej indukcie. Znížila sa tak cena materiálov a odstránila sa potreba viesť dodávateľské reťazce cez Čínu, ktorá rafinuje približne 97 % svetových kovov vzácnych zemín. Motor bol takisto pozoruhodne úsporný v spotrebe energie a pracoval s účinnosťou viac ako 95 % v celom rozsahu prevádzkových rýchlostí.
Druhým bol motor SCT (Superior Continuous Torque), ktorý debutoval s novým priekopníckym systémom chladenia. V prípade väčšiny elektromotorov je pomerne slušný rozdiel medzi ich maximálnym a trvalým menovitým výkonom, pretože prehriatie môže spôsobiť vážne škody. Výrobcovia preto uvádzajú vozidlá do režimu tepelného manažmentu, v ktorom znižujú výkon, kým sa teplota nezníži.
Motor SCT však využíva centrálny prívod na posielanie chladiaceho oleja do stredu rotora a používa odstredivú silu rotujúceho rotora na jeho pumpovanie smerom von a okolo statora, potom cez chladič alebo iný systém na zber tepla na použitie v iných častiach vozidla. Motor sa chladí tak účinne, že dokáže pracovať celý deň na 93 až 100 % svojho maximálneho výkonu. Výrobcovia tak nemusia používať predimenzované motory, aby zaručili výkon pri vyšších teplotách – vďaka kompaktnej konštrukcii SCT môžu ušetriť miesto a hmotnosť.
Spoločnosť Mahle už v roku 2022 naznačila, že by sa tieto dve koncepcie mohli skombinovať, a teraz to aj urobila. Nový „dokonalý motor“ je zatiaľ bez názvu, ale využíva koncepciu chladenia SCT v konštrukcii MCT bez magnetov a s indukčným pohonom. Zachováva tak výhody oboch týchto systémov, pričom podľa vyjadrenia spoločnosti ponúka extrémnu účinnosť, trvalý vysoký výkon bez prehrievania, výnimočne dlhú životnosť a využiteľné teplo. A nepoužíva žiadne permanentné magnety, takže jeho výroba by mala byť lacná.
Zdroj: newatlas.com.
Zobrazit Galériu