Samsung_04 Samsung_04 Samsung_04 Advertisement

Kia Ceed SW PHEV, Kia XCeed PHEV / S plug-in hybridom ako ryba vo vode

0
Spoločnosť Kia nie je na trhu elektrifikovaných vozidiel nováčikom. Má na konte už dvojicu veľmi úspešných elektromobilov Kia e-Niro a e-Soul, ktorý prišiel už dokonca vo svojej druhej generácii. Kia Niro zase existuje aj vo verzii Niro hybrid a Niro PHEV s plug-in hybridným pohonom, ktorý je v súčasnosti už na trhu vo variante s faceliftom. V minulom roku však výrobca predstavil dvojicu plug-in hybridných noviniek Ceed SW PHEV a XCeed PHEV, ktoré sme mali možnosť v redakcii otestovať. Vzhľadom na to, že z pohľadu pohonného systému a technologickej výbavy sú vozidlá veľmi podobné, zhrnieme najprv spoločné znaky oboch modelov, potom sa budeme venovať každému zvlášť.

Plug-in hybridný systém oboch automobilov vychádza z modelu Niro PHEV a pozostáva z 1,6-litrového benzínového štvorvalca GDI s priamym vstrekovaním, ktorý pracuje v Atkinsonovom cykle s výkonom 77 kW, a elektromotora s výkonom 44,5 kW. O prenos výkonu sa stará šesťstupňová dvojspojková automatická prevodovka. Systém funguje s lítiovo-iónovým akumulátorom s kapacitou 8,9 kWh. Ten sa dá nabíjať pomocou vstavanej AC nabíjačky s výkonom 3,3 kW. Celkový systémový výkon dosahuje 104 kW. Vozidlá dosiahnu s týmto pohonom zrýchlenie z nuly na 100 km za 10,8 s v prípade Ceed SW a 11 s v prípade XCeed.

Plug-in hybridný pohon umožňuje čisto elektrickú jazdu až do rýchlosti 120 km/h, v hybridnom režime je maximálna rýchlosť obmedzená na 195 km/h. Elektrický motor má pri svojom výkone 44,5 kW krútiaci moment 179 Nm. To zabezpečuje plynulú jazdu, no v čisto elektrickom režime sú reakcie na plyn v tomto prípade skôr vlažné. Pri potrebe vyššej akcelerácie, napríklad pri predbiehaní, treba prudšie stlačiť plynový pedál, čím sa automaticky naštartuje spaľovací motor a dodá prídavný výkon na bezpečné vykonanie manévru. K dispozícii je aj režim šport, ktorý udržuje spaľovací motor zapnutý a zabezpečuje spoločnú prácu spaľovacieho motora a elektromotora, a teda maximálny výkon systému. Režim šport tak možno využiť aj na nútené nabitie akumulátora, pretože vozidlo nemá inú možnosť, ako akumulátor nabíjať z motora. Pokiaľ zvolíte automatický alebo hybridný režim, systém pracuje v podstate ako klasický hybrid. To znamená, že počas jazdy batériu dobíja zväčša rekuperáciou pri spomaľovaní alebo brzdení, alebo ak sa vybije pod určitú hranicu, aj pomocou motora. Pokiaľ je batéria plne nabitá, rozdiel medzi elektrickým a hybridným režimom je hlavne v tom, že v elektrickom režime systém jazdí na elektrinu aj pri vyššej záťaži, hoci pri jazde do kopca a jazde vyššími rýchlosťami až do 120 km/h. V automatickom alebo hybridnom režime sa síce prioritne ­takisto využíva batéria, ale v prípade vyššieho zaťaženia systém prechádza do hybridného režimu, aby batériu zbytočne nevybíjal. Ako som spomínal, vozidlá nie sú zhotovené na pretekanie. Systémový výkon 104 kW dáva predpoklady na pohodovú jazdu. Na druhej strane je používateľ odmenený veľmi dobrou ekonomikou prevádzky. Elektrický dojazd sa podľa našich testov pohyboval medzi 45 až 55 km. Vyššiu hodnotu som dosiahol v mestskej a prímestskej premávke pri testovaní v počasí, ktoré umožňovalo jazdiť bez klimatizácie aj vyhrievania. XCeed som testoval pri chladnom počasí, keď teploty dosahovali 5 až 10 °C a hodnoty dojazdu v mestskej a prímestskej premávke sa pohybovali asi o 10 až 15 kilometrov nižšie. Spotreba paliva je, pochopiteľne, veľmi závislá od toho, aké trasy denne podnikáte a ako často nabíjate. Hybridný systém je však veľmi efektívny a aj bez externého nabíjania dokáže pracovať so spotrebou okolo 4,5 l/100 km. Počas testu sa mi podarilo dosiahnuť spo­trebu 3,5 l/100 km pri nájazde viac ako 1000 km. Asi 20 percent ciest pritom tvorila diaľnica. S modelom XCeed bola spotreba pre chladnejšie počasie o niečo vyššia, ale stále išlo o veľmi dobrých 3,7 l/100 km. Je trochu na škodu, že vozidlá majú vstavanú iba 3,3 kW AC nabíjačku. S tou batériu nabijete asi za dve a pol hodiny, čo síce nie je veľa, ale vzhľadom na relatívne malý dojazd hlavne za horšieho počasia by rýchlejšia nabíjačka urobila lepšiu službu.

Naopak, čo sa mi na oboch modeloch najviac páčilo, je technologická výbava, ktorá je už u výrobcu tradične veľmi bohatá. Začína sa adaptívnym tempomatom, ktorý má aj funkciu na jazdu v kolónach, systém udržiavania v jazdnom pruhu, monitorovanie mŕtveho uhla, protinárazový bezpečnostný systém či kvalitnú spätnú kameru. Výborné sú full LED svetlá, ktoré majú plnú automatiku vrátane prepínania diaľkových svetiel. Sedadlo vodiča disponuje plne elektrickým ovládaním s dvoma pamäťami a funkciou odsunutia pri nastupovaní. Obe predné sedadlá sú navyše vyhrievané aj odvetrávané. Nový displej infotainmentu má kvalitný širokouhlý obraz s vysokým rozlíšením a s uhlopriečkou 10,25" a podporuje po­užitie  Android Auto aj Apple CarPlay. Plug-in hybridné verzie majú navyše v štandarde 12,3" displej digitálneho prístrojového panela. Ten je veľmi kvalitný, ale možno by stálo za úvahu jeho väčšie využitie. V aktuálnej verzii zobrazuje iba údaje prístrojov a ďalšie dáta vrátane palubného počítača v jeho strednej časti. Grafika má iba dva módy, základný a športový, tie sa však nedajú nijako zmeniť. Je to trocha škoda, displej má potenciál aj na lepšiu personalizáciu. Samozrejmosť je priehradka na bezdrôtové nabíjanie telefónu.

Najväčšie rozdiely medzi oboma vozidlami sú v podstate iba v karosérii. Ceed SW viac vyhovuje na rodinné použitie pre ľudí, ktorí potrebujú prevážať aj väčšie predmety, prípadne deti s kočíkom. Miesta je dostatok pre posádku aj cestujúcich na zadných sedadlách a dostatočná je aj veľkosť kufra. Oproti bežným spaľovacím verziám je však kufor menší, pretože pod jeho podlahou sa nachádza akumulátor. Citeľnejšie je to vo verzii XCeed. Pre batériu sa zmenšil aj objem palivovej nádrže na 37 l.

XCeed je robustnejší a má väčšiu svetlú výšku, ktorá uľahčuje nastupovanie. Interiér je dobre odhlučnený, čo napomáha aj aktívne potláčanie hluku prostredníctvom reproduktorov. Rovnako ako pri Ceed SW je aj tu o niečo zmenšený obsah kufra pre batériu, ktorá je pod jeho podlahou. V zadnej časti pod podlahou zostal aspoň priestor na uloženie nabíjacích káblov a príslušenstva.

Výber verzie je teda iba na vás a záleží na vašich preferenciách. Obe plug-in hybridné novinky od Kia patria v súčasnosti k tomu najlepšiemu v tejto kategórii. Ponúkajú kvalitné spracovanie, veľký priestor, dostatočný elektrický dojazd aj relatívne rýchle nabíjanie. Zaváži aj bohatá technologická výbava, ktorá zvyšuje bezpečnosť jazdy.

PLUSY, MÍNUSY (Kia Ceed SW PHEV):

+ Technologická výbava, spotreba, spracovanie, priestrannosť
- Nemá možnosť diaľkového pripojenia z mobilu

HODNOTENIE: 9/10

PLUSY, MÍNUSY (Kia XCeed PHEV):

+ Technologická výbava, spotreba, spracovanie, jazdné vlastnosti
- Nemá možnosť diaľkového pripojenia z mobilu

HODNOTENIE:  9/10

 

 

 

»  René HubinskÝ

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať