HONDA_022021 HONDA_022021 HONDA_022021 Advertisement

Nissan Leaf II e+ / Ďalej a rýchlejšie

0

Druhú generáciu Nissan Leaf sme v našej redakcii už testovali. Tentoraz sa nám však dostala do rúk nová verzia, označená e-plus. Jej hlavný prínos je nová batéria s kapacitou až 62 kWh, z ktorej sa využíva 56 kWh, ďalej je tu modernizovaný infotainment a ponuka telematických služieb. Nová, väčšia batéria bola v Leafe veľmi očakávaná, pretože druhá generácia má už veľmi slušnú technologickú výbavu a je pomerne dobre priestorovo riešená, takže jediný hendikep tu bol dosiaľ v pomerne malom dojazde. Novinka tak podľa metodiky WLTP ponúka dojazd 385 km, počas testu sa nám však v rámci okresky a mesta podarilo zajazdiť 420 až 460 km. S väčšou batériou, pochopiteľne, o niečo vzrástla aj hmotnosť vozidla, ale na druhej strane sa zvýšil výkon motora zo 110 na 160 kW, a tak Leaf dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 6,9 s. Na rýchle nabíjanie sa využíva štandard CHAdeMO, výkon nabíjania však výrobca nikde presne neuvádza. Počas testu sa nám nepodarilo dosiahnuť vyšší výkon ako 52 kW na 150 kW nabíjačke. Nabíjanie je vcelku slabšia stránka Nissanu. Bežné nabíjanie na rýchlonabíjačke do 80 % totiž trvá okolo 50 minút, čo je oproti konkurencii trocha veľa, štandardom je 30 až 40 minút. Okrem DC nabíjania je tu aj možnosť AC nabíjania cez konektor typu 2, výrobca však, žiaľ, ponechal iba 6,6 kW jednofázovú nabíjačku. Na domácom wallboxe tak vozidlo nabijete zhruba za 11,5 hodiny. Vzhľadom na to, že ide o jednofázovú nabíjačku, budete potrebovať 32 A prívod. K vozidlu, samozrejme, dostanete aj kábel na nabíjanie z 230 V zásuvky, tu však pre veľkosť batérie treba počítať s nabíjaním v podstate za nepoužiteľných 32 hodín. Je preto určený iba na núdzové prípady, keď naozaj nemáte kde inde nabíjať. Ďalšia inovácia je väčší displej multimediálneho systému, ktorý má aj vyššie rozlíšenie a mierne prepracovanú grafiku. Nechýba podpora pre Android Auto a Apple CarPlay.

Vozidlo má veľmi dobrú technologickú výbavu. Jej základom je systém Pro Pilot, ktorý združuje adaptívny tempomat so systémom udržiavania v jazdnom pruhu. Systém sa automaticky aktivuje iba v prípade, že dokáže spoľahlivo rozoznať vodiace čiary na vozovke. Prioritne je určený na jazdu po diaľnici alebo rýchlostnej ceste, na ktorých dokáže bez problémov udržiavať vozidlo v strede jazdného pruhu. Treba však pamätať na to, že ide iba o asistenčný systém, ktorý rozhodne nemôže riadiť auto sám. Ak zaznamená, že sa volantu nedržíte, zobrazí sa najprv varovanie na displeji, potom sa popri ňom začne prehrávať zvukový signál so silnejúcou intenzitou, a ak nereagujete, nasleduje krátke pribrzdenie, ktoré je potom nasledované sirénou, systém zapne výstražné svetlá a postupne zabrzdí. Ďalší z pokročilých systémov je Pro Pilot park. Za ten sa v oboch vyšších výbavách pripláca. Ide o jeden z najprepracovanejších systémov automatického parkovania. Umožňuje pozdĺžne a priečne parkovanie prednou aj zadnou časťou. Na rozdiel od konkurencie si nevyhľadáva parkovacie miesto. To mu označíte pri zastavení vedľa neho, pričom máte možnosť podľa displeja upraviť jeho pozíciu do všetkých štyroch strán a miesto môže byť pokojne aj šikmé. Tento spôsob je vo väčšine prípadov jednoduchší a rýchlejší a hlavne umožňuje označiť akékoľvek parkovacie miesto bez ohľadu na to, či okolo neho stoja nejaké autá alebo nie. Nastavenie miesta potvrdíte pomocou tlačidla Spustiť. Potom už iba stlačíte a držíte tlačidlo parkovania na strednom paneli. Vozidlo samo zapne smerovku na zvolenú stranu parkovania a začne automatický parkovací manéver. Ten už prebieha bez vašej asistencie, takže vozidlo si samo ovláda zatáčanie aj zmenu smeru jazdy. Vašou úlohou je iba kontrolovať priebeh manévru. Keby sa vám niečo nezdalo, stačí uvoľniť tlačidlo parkovania a vozidlo ihneď zastaví. Po jeho opätovnom stlačení bude parkovací manéver pokračovať.

Medzi ďalšími asistenčnými systémami nájdeme upozornenie na premávku za vozidlom, sledovanie mŕtvych uhlov, rozpoznávanie dopravných značiek aj inteligentné núdzové brzdenie s ochranou chodcov. Pri parkovacích manévroch je výborný pomocník 360° kamerový systém.

Vo výbave zostáva takisto funkcia e-Pedal. Tá umožňuje ovládanie rýchlosti vozidla iba plynovým pedálom. Funkciu poznáme aj z iných modelov a to, či ju budete vo väčšom využívať, závisí skôr od vašich preferencií. Podľa vlastných skúseností je táto funkcia veľmi užitočná hlavne pri jazde kľukatými okreskami alebo serpentínami, ktorú môžete absolvovať v podstate bez použitia brzdového pedála. Výhodná môže byť aj v hustej mestskej premávke. Výhodné je, že ak vám to práve nevyhovuje, možno e-Pedal jednoducho vypnúť.

Zásadná inovácia je aj aplikácia Nissan connect EV, ktorá umožňuje diaľkové pripojenie k vozidlu pomocou smartfónu. To je veľmi dôležité práve pre elektromobil. Aplikácia tak umožňuje na diaľku sledovať napríklad stav nabíjania vášho vozidla, respektíve stav batérie a dojazd, spustenie a odpojenie nabíjania, plánovanie, prípadne zapnutie alebo vypnutie klimatizácie či ohrevu batérie. Môžete si tu ­takisto pozerať štatistiky jázd, spotrebu, polohu vozidla alebo napríklad servisný interval. Aplikácia je dostupná pre systémy iOS a Android. Oproti pôvodnej verzii bola pomerne výrazne modernizovaná a hlavne bola zjednodušená jej aktivácia. Teraz ju môžete kompletne aktivovať iba z mobilného telefónu. Vďaka novým telematickým službám vozidlo dostalo aj možnosť diaľkovej aktualizácie softvéru.

Nissan Leaf je najpredávanejším elektromobilom na svete a jeho nová verzia ponúka viacero zásadných inovácií, ktoré významným spôsobom zvyšujú jeho úžitkovú hodnotu.


PLUSY, MÍNUSY:

+ Výbava, dojazd, dizajn, kvalitné spracovanie, akcelerácia
- Rýchlosť nabíjania DC aj AC

PARAMETRE:

• Batéria (využiteľná): 62 (56) kWh, max. rýchlosť: 157 km/h, max. výkon: 160 kW / 217 koní / 340 Nm, zrýchlenie 0 – 100 km/h: 6,9 s, spotreba 18,5 kWh/100 km (WLTP), dojazd (WLTP) kombinovaný: 385 km, v meste 528 km, dobíjanie: palubná nabíjačka AC 6,6 kW (Typ 2), DC (CHAdeMO) 52 kW

• Cena: od 43 930 EUR, testované vozidlo: 46 400 EUR

HODNOTENIE: 9/10

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať