
MG HS PHEV / Veľa priestoru a dobrá spotreba
Značka MG prešla v poslednom čase pod čínskym vlastníctvom zaujímavým vývojom. Čínska korporácia Shanghai Automotive Industrial Corporation (SAIC) značku MG prebrala a postavila zase na nohy. Po elektromobiloch MG4, MG5 a MG4 XPower je nové plug-in hybridné SUV MG HS prvým plug-in hybridom tejto značky v našom teste. Prichádza už vo svojej druhej generácii a s podstatnými zlepšeniami.
Dizajn vozidla, aj keď tento prvok je subjektívny, nepatrí k výstrelkom a práve aj v metalickej sivej farbe testovaného vozidla by ste ho ľahko stratili na preplnenom parkovisku medzi hordami iných SUV v podobnej farbe. Predná maska nesie rozmernú mriežku, ktorá spolu s falošnými lapačmi vzduchu ku kolesám robí prednú časť mohutnou. S ňou kontrastuje úzky prepoj svetiel, ktoré plynule nadväzujú z oboch strán. Zboku vytvárajú svalnatý dojem široké čierne lemy blatníkov, umocnené ešte prelismi, a bočné lemy so schodíkom po celej dĺžke. Zadné svetlá prepojené svetelným pásom korešpondujú úzkym dizajnom s tými prednými. Iná situácia je v interiéri. Ten predstavuje pravdepodobne najväčší pokrok v rámci modelov MG, hlavne v testovanej kombinácii hnedo-béžovej a čiernej vyzerá veľmi prémiovo. Vnímaná kvalita sa výrazne zlepšila a rozhodne by ste nepovedali, že ide o lacno vyrobené auto. Nakoniec tomu nenasvedčuje ani jeho cenovka. V MG sa sústredili na veci, ktorých sa dotýkate a ktoré denne používate, ako volant, páčky pod volantom, volič prevodovky či držadlá dverí, ktoré pôsobia skutočne dobre. Predné sedadlá sú pohodlné a prekvapivo veľa miesta majú aj zadní cestujúci, HS však neponúka sedemmiestnu verziu, pretože hybridná batéria tomu bráni. Objem batožinového priestoru 507 litrov síce nie je najväčší na svete, no pre väčšinu bude viac ako dostatočný.
MG usilovne pracovalo na svojom infotainmente na dvoch 12,3-palcových displejoch, prístroje a infotainment sú spojené v jednom veľkom celku cez palubnú dosku, pričom grafika vyzerá oveľa elegantnejšie než predtým a je teraz jednoduchšie nastaviť prístrojovú dosku s informáciami, ktoré chcete a potrebujete. Menu je prehľadnejšie a ľahko nájdete to, čo hľadáte. Chcelo by to však, aby bol systém o niečo svižnejší a rýchlejšie reagoval. Páčilo sa mi, že si celý infotainment môžete nastaviť aj s bielym pozadím, to je cez deň vhodnejšie. Tému si môžete nastaviť aj na automatické prepínanie, aby biele podsvietenie neoslňovalo. Kamera, ktorá sleduje vašu pozornosť, je tentoraz umiestnená na ľavom A stĺpiku a číha na vás, aby ste neodvracali zrak z vozovky. Ako je už zvykom, upozorní vás aj pri každom ovládaní displeja. Hodili by sa aspoň nejaké fyzické ovládače na veci, ktoré vyžadujú rýchly prístup, ako sú tlačidlá ovládania klimatizácie a podobne. HS v skutočnosti nemá žiadne takéto ovládače okrem tlačidiel na volante. Tu oceňujem, že sa na obľúbené voľby dajú nastaviť aspoň jazdné režimy a prepínanie pohonu EV-HEV.
MG HS je však najzaujímavejšie svojím pohonom. V princípe ide o sériovo-paralelný hybrid, takže môže pracovať vo viacerých režimoch: v čisto elektrickom, ako sériový hybrid, keď spaľovací motor pomocou generátora vyrába elektrinu, ktorá napája elektromotor, v paralelnom režime, keď môže súčasne ťahať spaľovací motor aj elektromotor, a s priamym pohonom iba spaľovacím motorom. Potom je tu ešte rekuperácia a v sériovom aj hybridnom režime sa zároveň môže nabíjať aj batéria.
Zadný, cestujúci sa nemusia nijako uskromňovať, majú tu veľa priestoru
Pohonný systém sa skladá z 1,5-litrového preplňovaného benzínového motora s výkonom 105 kW, elektromotora s výkonom 135 kW, ktorému môže v prechodových režimoch pomáhať aj generátor s výkonom v špičke až 110 kW. Batéria má kapacitu 21,4 kWh, ale možno ju dobíjať iba jednofázovou AC nabíjačkou s výkonom 6,6 kW pomocou nabíjacieho konektora umiestneného na ľavom zadnom blatníku vozidla. Výrobca tvrdí, že pri plnom nabití môže byť dojazd na elektrinu až 120 km, čo nie je ani tak ďaleko od pravdy. Pri jazdení po okreskách sme bez väčšieho úsilia dosiahli 100 km. V zmiešaných jazdných podmienkach sme po 790 najazdených kilometroch dosiahli spotrebu 4,8 l/100 km. Diaľničná spotreba sa v hybridnom režime pohybuje okolo 7 l/100 km. Vozidlo má veľmi dobrý potenciál jazdiť úsporne, jediným hendikepom je tu práve pomalé a navyše iba jednofázové nabíjanie. Aj na vhodnej 22 kW nabíjačke ho nabijete za viac ako 3 hodiny. V domácich podmienkach na dosiahnutie plného výkonu nabíjania potrebujete 32 A istič, ktorý veľa domácností nepoužíva. Pri bežnejšom 16 A ističi dosiahnete nabíjanie iba 3,3 kW, takže sa čas nabíjania natiahne na viac ako 6 hodín. To v podstate vylučuje používanie auta pre ľudí, ktorí nemajú možnosť niekoľkohodinového nabíjania doma alebo v zamestnaní, typicky pre obyvateľov sídlisk. Samozrejme, jazdiť v ňom môžu, ale bez pravidelného dobíjania sa spotreba bude pohybovať okolo 6 – 7 l/100 km a zbytočne budú voziť ťažkú batériu a ďalšie komponenty. Celkový výkon dosahuje 220 kW s krútiacim momentom 350 Nm. To dáva HS svižný čas zrýchlenia z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy a výkon v stredných otáčkach je viac než solídny. Je to takisto naozaj celkom príjemné auto na jazdu. Riadenie je síce menej citlivé, ale zároveň reaguje a ovládanie karosérie HS je tiež pôsobivé, takže nikdy nepôsobí nedbalo ani labilne. Prejav podvozka je tvrdší, no nie je to žiadna tragédia. V pohodlnej kabíne sa dobre jazdí aj na dlhšie trasy. Hybridnému systému chýba inteligentné ovládanie na základe trasy. V EV režime preferuje elektromotor až asi do 18 % SOC, potom sa prepne do režimu HEV a pracuje v ňom. Pri ručnom prepnutí do režimu HEV zasa veľmi šetrí batériu a často dorazí do cieľa aj s 52 % napríklad po 150 km. Samozrejme, ak sa s tým trocha budete hrať, na ceste domov ušetríte.
Nové MG HS nie je síce dokonalé, ale keby sa zlepšil podvozok, pridalo sa niekoľko fyzických spínačov do interiéru a zrýchlili by sa reakcie systému, bolo by takmer bezchybné.
TESTY:
- Spotreba – test, prvých 100 km (l/100 km) 0,2
- Spotreba v hybridnom režime (l/100 km) 6,5
- Celková spotreba kombinovaná (l/100 km) 4,8
- Elektrický dojazd v teste (km) 101
- Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW) 6,6
Technické údaje:
Výrobca: MG, model: HS PHEV, spaľovací motor: zážihový štvorvalec, palivo: benzín, pbjem (cm³): 1499, výkon (kW/ pri ot/min): 105, krútiaci moment (Nm): 230, prevodovka: multimode, výkon elektromotora (kW): 135+110, krútiaci moment elektromotora (Nm): 340+75, systémový výkon (kW): 200, objem palivovej nádrže (l): 55, kapacita batérie (kWh): 21,4, poháňaná náprava: predná, nabíjanie AC výkon (kW): 6,6, 1f, max. rýchlosť (km/h): 190, zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): 6,9, spotreba podľa výrobcu (l/100km): 0,5,elektrický dojazd podľa výrobcu WLTP (km): 100
PLUSY, MÍNUSY:
+ Priestranná kabína, spracovanie, technologická výbava, EV dojazd, spotreba
- Iba pomalá a jednofázová AC nabíjačka
- Cena modelu od (s DPH): 38 990 EUR
- Testované vozidlo (s DPH): 41 490 EUR
Zobrazit Galériu