PMI_092022 PMI_092022 PMI_092022

Škoda ENYAQ iV 80X Sportline / Elektrická rodinná „štvorkolka“

0

Škoda ENYAQ si od začiatku predaja získala u používateľov veľkú popularitu a nie ináč to bude aj pri modeli iV 80X s pohonom všetkých kolies. My sme ho tentoraz dostali vo veľmi peknej verzii Sportline, ktorá je typická viacerými aerodynamickými a dizajnovými doplnkami. Mali sme ju v bielej metalíze s čiernymi doplnkami aj s veľmi efektnou svietiacou prednou maskou. ENYAQ iV je veľké rodinné SUV s úplne elektrickým pohonom. Využíva novú modulárnu koncernovú platformu MQB pre elektrické vozidlá, ktorá umožňuje pomerne veľkú variabilitu v kapacite batérie, usporiadaní pohonu aj v možnostiach nabíjania.

SAMSUNG_092022 M Advertisement

Ako som už spomenul, X na konci označuje verziu s pohonom všetkých kolies. V praxi to znamená, že k zadnej motorovej jednotke s výkonom 150 kW a krútiacim momentom 310 Nm pribudla ešte predná s výkonom 80 kW a krútiacim momentom 162 Nm. Systémový výkon tak dosahuje 195 kW a krútiaci moment 425 Nm. Testovacie vozidlo má najväčšiu dostupnú kapacitu batérie 82 kWh, z ktorej sa využíva 77 kWh. Normovaný dojazd podľa WLTP je 478 – 511 km s maximálnou rýchlosťou obmedzenou na 160 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 6,9 s. ENYAQ dokáže v tejto verzii ťahať brzdený príves s hmotnosťou až 1200 kg. Auto má výborné možnosti nabíjania. DC nabíjanie je možné výkonom až 135 kW a batériu ním nabijete z 10 na 80 % za 32 minút. Vstavaná trojfázová nabíjačka poskytuje výkon 11 kW a batériu ňou nabijete z 10 na 100 % asi za 8 hodín. Škoda pri prvých vozidlách ENYAQ nasadila nabíjanie s maximálnym výkonom 125 kW. V súčasnosti zbiera dáta z množstva prevádzkovaných áut a vyhodnocuje správanie batérie aj celého systému, aby sa mohol výkon nabíjania zvyšovať. Je preto predpoklad, že 135 kW nemusí byť ani pri iV 80X konečná hodnota a časom budú maximálny výkon aj nabíjacia krivka upravené. Vozidlo podporuje update softvéru vzduchom, čo dáva výrobcovi možnosť takýchto zlepšení aj bez potreby návštevy servisu.

ENYAQ iV 80X nie je športové auto. Elektrická „štvorkolka“ je pohodlné rodinné auto, ktoré vďaka dvojici elektromotorov zvládne aj jazdu v náročnejších podmienkach v zime a občasné výjazdy mimo ciest v lete, na nejaký väčší offroad pre výšku podvozka však rovno zabudnite. Podvozok je veľmi dobre odhlučnený a bez problémov si poradí aj s nástrahami našich okresiek. Vďaka batérii je ťažisko pomerne nízko, čo sa priaznivo odzrkadľuje na jazdných vlastnostiach, na mokrej či klzkej ceste však treba byť pozorný – tak ako pri každom elektromobile. Vyššiu hmotnosť v zákrutách cítiť. Spotreba príjemne prekvapila napriek tomu, že „štvorkolky“ ju majú vo všeobecnosti vyššiu ako autá s pohonom jednej nápravy. V kombinácii okresky/mesto sme jazdili za 15,8 kWh/100 km s dojazdom 485 km. Jazdili sme so zapnutou klimatizáciou pri teplotách 20 – 24 °C. Bez klimatizácie sa dá spotreba ďalej znížiť. Pri diaľničnej jazde sa spotreba vyšplhala na 22 kWh/100 km. Čisto diaľničný dojazd je tak veľmi slušných 300 – 350 km. Spotreby sme dosiahli bežnou jazdou, bez snaženia sa o rekordy. Vďaka tomu vidno, že ENYAQ má veľmi efektívny pohonný systém a pri troche snahy dokážete spotrebu udržať na veľmi prijateľných hodnotách aj napriek tomu, že ide o jeden z najpriestrannejších rodinných elektromobilov na trhu. Najzaujímavejšie na tom je, že oproti „zadokolke“ má verzia s pohonom všetkých kolies iba nepatrne vyššiu spotrebu, a to o 0,5 – 1 kWh/100 km, takže pri šetrnejšej jazde sa rozdiely stierajú. Pri teste sme však dosiahli takmer rovnaké hodnoty vzhľadom na to, že „štvorkolku“ sme testovali pri teplotách nižších o 10 °C ako „zadokolku“.

 Spotrebu môžete účinne ovplyvňovať aj riadením rekuperácie, ktorá je ovládaná buď automaticky, alebo stlačením niektorého z pádiel prejdete na ručné ovládanie v štyroch úrovniach. Po stlačení akcelerátora sa ovládanie zase vráti na automatiku. Tá preberá pri ovládaní rovnaké údaje ako adaptívny tempomat – podľa dopravného značenia, údajov z databázy či senzorov. Zaradením stupňa B môžete ovládať rýchlosť jedným pedálom. Na úplné zastavenie však musíte dobrzdiť. 

Vo výbave sme tentoraz mali 13" centrálny displej, ale chýbal tu head-up displej. Bez neho viac „vynikne“, aký je displej prístrojového panela malý. V podstate sa bez neho zaobídete, ale pokiaľ to vaša peňaženka umožňuje, odporúčam ho objednať. Je to veľmi užitočný pomocník. Výborná je integrácia Android Auto a Apple CarPlay, ktoré fungujú v bezdrôtovom režime. Centrálny displej multimediálneho systému je pritom rozdelený a na pravej zhruba tretine sa zobrazuje okno prehrávača multimédií. Okná navyše možno medzi sebou vymeniť. Vstavaná navigácia pri plánovaní trasy automaticky ponúkne nabíjacie prestávky a zobrazí aj časy nabíjania, ktoré sa zohľadňujú aj pri výpočte trvania cesty. Na ovládaní sa nič nemenilo, väčšina sa uskutočňuje dotykom. Našťastie to však nie je ako u koncernových bračekov VW ID4 a ID5 a pod výduchmi klimatizácie nájdete rad mechanických tlačidiel na prepínanie základných režimov a vyhrievania. Veľkú pochvalu si zaslúži aj volant s kompletne mechanickými ovládačmi.

ENYAQ iV 80X Sportline je veľmi príťažlivá verzia tohto modelu. So svietiacou prednou maskou a vkusnými doplnkami sa za ním každý otočí. Vypozorovali sme tak­isto, že ľudia ENYAQ veľmi vnímajú a patrí u nás medzi najpopulárnejšie elektromobily. Všade, kde sme boli, sa pri nás zastavovali a pýtali sa na detaily, ale vždy vedeli, že ide o ENYAQ. Je to veľmi milé a s inými modelmi sa nám to stáva zriedkavo. Zástavbou predného motora sa zvýšil výkon aj ťažná sila vozidla, ale používateľ nepríde o žiadny úložný priestor. Každý používateľ však asi najviac ocení grandiózny priestor pre posádku aj na batožinu. V kombinácii s výborným dojazdom a rýchlym nabíjaním je tu kandidát na výborné rodinné auto.

Otázkou na záver zostáva, či sa oplatí viac zadokolka alebo štvorkolka. Na tú si však musí odpovedať každý sám podľa svojich preferencií a, samozrejme, aj finančných možností.

TESTY:

  • Spotreba v teste (kWh/100 km): 18,9
  • Dojazd v teste (km): 350-485
  • Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 11
  • Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 11
  • Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW):  50
  • Čas nabíjania 10-80 % (min): 55
  • Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 134
  • Čas nabíjania 10-80 % (min): 29

Technické údaje:

Kapacita batérie 82 kWh (využiteľná 77 kWh), poháňané nápravy AWD, zadný motor: výkon 150 kW, krútiaci moment 310 Nm, predný motor: výkon 80 kW, krútiaci moment 162 Nm, systémový výkon 195 kW, krútiaci moment 425 Nm, nabíjanie DC max. 135 kW, AC 11 kW 3f, zásuvka CCS, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 6,9 s, max. rýchlosť 160 km/h, dojazd WLTP 478 – 511 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Spracovanie, možnosti nabíjania, dizajn, jazdné vlastnosti, priestor pre posádku aj batožinu
- Nič podstatné

Cena modelu od:  53 980 EUR
Testované vozidlo: 62 000 EUR

 

Zobrazit Galériu

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať