Škoda ENYAQ iV 80 – prvé dojmy

9

Škoda ENYAQ iV je už od svojho prvého predstavenia veľmi očakávaný elektromobil, pretože sľubuje veľkosť a parametre, ktoré sme tu zatiaľ v jej cenových reláciách nemali. V rámci prvých testovacích jázd sme mali možnosť vyskúšať si auto počas jedného dňa. Musím priznať, že som sa na to veľmi tešil, pretože som bol veľmi zvedavý, ako výrobca dodržal svoje sľuby.

Prv ako sa pustím do opisu dojmov z testovania, malá odbočka na úvod. Ak sa pozrieme na súčasnú situáciu s elektromobilmi, nájdeme ich na trhu už pomerne veľké množstvo. Veľa z nich je však oklieštených rôznymi kompromismi, ktoré sťažujú ich plné využívanie a potenciálnym kupujúcim tak komplikujú výber toho správneho modelu. V najnižších kategóriách je problém malý dojazd, často komplikovaný ešte s pomalým nabíjaním. V tých väčších, ak už aj je dobrý dojazd, je podcenené nabíjanie, teplotný manažment batérie a v neposlednom rade priestrannosť kabíny aj kufra, čo komplikuje využitie elektromobilu ako jediného rodinného auta. Ak už sa také aj nájde, patrí zväčša do prémiovej triedy, kde sa ceny začínajú na 80 000 eurách v základných verziách. A do tejto situácie prichádza Škoda so svojím ENYAQ iV.

Na test sme dostali verziu ENYAQ iV 80 v nádhernej modrej metalíze s čiernymi a chrómovanými doplnkami. Ide o verziu s najväčšou batériou s kapacitou 82 kWh, z ktorej sa využíva 77 kWh, a pohonom zadnej nápravy. Motor s výkonom 150 kW má krútiaci moment 310 Nm a poskytuje vozidlu zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,6 s. S touto výbavou ENYAQ dosiahne dojazd viac ako 520 km podľa WLTP, ale zo skúseností si trúfam odhadnúť, že za ideálnych podmienok bude dojazd atakovať hranicu 600 km.

Napriek tomu, že som už mal možnosť ENIAQ iV vidieť ako predprodukčnú vzorku, testovaný kus ma naozaj zaujal a po nasadnutí to už bolo iba čisté nadšenie. Kvalita spracovania a dizajn interiéru s čalúnenou palubnou doskou a obrovským 13" displejom v strede si vás ihneď získajú. Displej má vysoké rozlíšenie a vynikajúci obraz. Ovládanie je čisto dotykové a pod displejom nájdete dotykovú plôšku, kde posunom prsta upravujete hlasitosť a dvoma prstami zoomovanie mapy. Veľmi sa mi páči, že napriek tomu, že ide o najnovšiu generáciu infotainmentu, výrobca nešiel cestou dotykového ovládania za každú cenu a pod výduchmi klimatizácie nájdete rad mechanických tlačidiel na prepínanie základných režimov a vyhrievania. Tlačidlá a otočné valčeky zostali aj na volante a práca s nimi je rýchla a intuitívna. Vstavaná navigácia pri plánovaní trasy automaticky ponúkne nabíjacie prestávky a zobrazí aj časy nabíjania, ktoré sa zohľadňujú aj pri výpočte trvania cesty.

Keby vás to omrzelo, k dispozícii sú aj systémy Android Auto alebo Apple CarPlay, ktoré sa však pripájajú bezdrôtovo. Volič jazdných režimov je umiestnený na stredovom paneli a má podobu malého posuvného joysticku. Je to trocha nezvyčajný dizajn, ale zase neprekáža a používate ho vlastne iba na začiatku a konci jazdy. Druhá vec, ktorá vás ohúri, je head-up displej s rozšírenou realitou. Ten okrem bežných jazdných a navigačných údajov zobrazuje vo virtuálnej vzdialenosti asi 10 m pred vozidlom navigačné pokyny a údaje asistenčných systémov o udržiavaní v jazdnom pruhu, o odstupe od vozidla vpredu a veľa ďalšieho.

Centrálny displej aj HUD sú najväčšie, aké výrobca kedy použil, a ani u konkurencie by ste veľa väčších displejov nenašli. Prístrojový panel je tvorený 5,4" farebným displejom, ktorý zobrazuje základné jazdné dáta a navigačné údaje. Testované vozidlo bolo osadené aj množstvom asistenčných systémov najnovšej generácie.

Prediktívny adaptívny tempomat automaticky preberá rýchlosti podľa dopravného značenia, údajov z databázy či senzorov. Riadenie rekuperácie je inteligentné podľa rovnakých parametrov, ale vďaka pádlam pod volantom ju možno riadiť aj ručne v troch stupňoch, prípadne jednorazovo zaradiť režim B. Samozrejmosti sú udržiavanie v jazdnom pruhu, sledovanie mŕtvych uhlov či proaktívna ochrana cestujúcich. Vynikajúci adaptívny podvozok si veľmi dobre poradil aj na rozbitých okreskách v okolí Bratislavy a vozenie v ENYAQ pripomínalo skôr limuzínu ako SUV. Veľmi prekvapujúce boli aj manévrovacie schopnosti. Vďaka zadnému náhonu má ENYAQ neuveriteľne malý polomer otáčania a napriek rázvoru 2765 mm sa dokážete otočiť na širšej ceste. Kožený volant sa dobre drží a riadenie je veľmi príjemné. Priestorná kabína ponúka veľa miesta pre štyroch dospelých a jedno dieťa. Kufor sa drží tradície výrobcu a je naozaj veľký. Vo výbave bolo aj moje obľúbené strešné okno, ktoré je cez celú strechu.

Ako som už spomínal, vozidlo má naozaj použiteľný dojazd viac ako 500 km a vynikajúce sú aj možnosti nabíjania. DC nabíjanie je možné výkonom až 125 kW a batériu ním nabijete z 10 na 80 % asi za 34 minút. Vstavaná trojfázová nabíjačka poskytuje výkon 11 kW a batériu ňou nabijete z 10 na 100 % asi za 8 hodín. Spotrebu a dojazd sme pre krátkosť času nemerali, ale celkovú spotrebu za deň sme dosiahli 18 kWh/100 km, čo je veľmi dobrá hodnota. Na podrobnejšie výsledky si však budete musieť počkať do nášho redakčného testu.

Jazdiť v modeli ENYAQ je veľmi pohodlné a zábavné. Nehrá sa na žiadne pretekárske auto, ide o plnohodnotné rodinné SUV, ktoré poskytne veľa priestoru, výborné jazdné vlastnosti, bohatú technologickú výbavu a veľmi dobrý dojazd. Ako som už spomínal, prvá jazda s kolegom nás nadchla a už sa nevieme dočkať klasického redakčného testu.  

ENYAQ iV sa každopádne vydaril a podľa mňa ide o ideálne vozidlo pre rodinu, firmu či taxislužbu.

Špecifikácie Škoda ENYAQ iV 80

Kapacita batérie 82 kWh (využiteľná 77 kWh), poháňaná náprava zadná, výkon motora 150 kW, 310 Nm, nabíjanie DC max. 125 kW, AC 11 kW 3f, zásuvka CCS, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 8,6 s, max. rýchlosť 160 km/h, súčiniteľ odporu Cx = 0,257, dojazd WLTP 537 km

 

Cena modelu                            od 47 490 eur

Cena testovaného vozidla         57 311 eur

 


 

.

 

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský, foto: Martin Do

Všetky autorove články

9 komentárov

OMG reakcia na: Škoda ENYAQ iV 80 – prvé dojmy

22.4.2021 23:04
ved to je drahsie ako tesla
Reagovať

Cena za nabitie? reakcia na: Škoda ENYAQ iV 80 – prvé dojmy

22.4.2021 15:04
Môžete napísať koľko vás stojí nabitie auta na verejných nabíjačkach po prejdení xy kilometrov.
Reagovať

RE: Cena za nabitie? reakcia na: Cena za nabitie?

23.4.2021 01:04
Ak chcete vedieť viac o cenách nabíjania, porovnanie nájdete v našej publikácii Ročenka ELEKTROMOBILITA 2021 na strane 48. Môžete si ju stiahnuť na tomto linku. Konkrétne ceny pre ENYAQ vám zatiaľ nepovieme, mali sme ho iba na jeden deň. Spotrebu budeme vedieť po redakčnom teste. V publikácia vychádzame zo spotreby 20 kWh/100km čo je zhruba priemerná celoročná spotreba u viacerých modelov.

https://www.nextech.sk/library/PDF%20ARCHIV/Elektromobilita/ELEKTROMOBILITA%202021v1.pdf
Reagovať

RE: RE: Cena za nabitie? reakcia na: RE: Cena za nabitie?

23.4.2021 07:04
Ale ja som chcel jednoduchú odpoveď .
Príklad spravili sme 200 km nabili sme a stálo to 15€. Všade sa píše 20 ,25 kw ale dajte to v € to zaujíma viac ako kw. Dakujem
Reagovať

RE: Cena za nabitie? reakcia na: Cena za nabitie?

22.4.2021 17:04
JJ a kolko ich nabijalo pomalsie, ked boli vsetky stojany obsadene. Pouzivat elektricke auto v dnesnej dobe je samotrestanie sa pri cestovani. Clovek musi byt organizacny typ s takym autom, aby si presne vyratal, kde pojde nabijat. V dovolenkovej sezone, ked budu stojany obsadene sa moze cesta do Chorvatska 2x casovo predlzit.
Reagovať

Slovencina na slovicko reakcia na: Škoda ENYAQ iV 80 – prvé dojmy

22.4.2021 12:04
...kozenny... OMG, really ?
Reagovať

Takže reakcia na: Škoda ENYAQ iV 80 – prvé dojmy

22.4.2021 07:04
Toto auto nestojí osemdesiat tisíc eur, len šesťdesiat....
Reagovať

RE: Na Slovensku, kde si handra v robote si toto auto asi málokto môže dovoliť reakcia na: Takže

22.4.2021 13:04
Na Slovensku, kde si handra v robote si toto auto asi málokto môže dovoliť. Za šesťdesiat tisíc veru nikto, keď priemerné úspory Slováka v banke sú dvadsaťtri tisíc evri.

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať