
Startup chce elektromotory integrovať priamo do kolies. Umožní to zmeniť sedenie či celú karosériu elektromobilov
Snahy o integrovanie elektromotorov priamo do kolies siahajú hlboko do minulosti, až k najstarším elektromobilom. V súčasnosti sa touto problematikou zaoberá izraelský startup REE. Elektromobily sú jednoduchšie stroje v porovnaní so spaľovacími automobilmi. REE skejtbordový dizajn elektrických vozidiel posúva ešte ďalej. Chce dať do kolies všetko – od motora a riadenia cez odpruženie, hnaciu sústavu, snímače, brzdy až po elektroniku.
Výsledkom je rovná plošina, na ktorej sú nainštalované batérie a potrebné sú aj oblúky kolies. Priestor medzi nápravami je však voľný a môže sa použiť na iné účely. To by umožnilo návrhárom vozidiel zmeniť usporiadanie sedadiel alebo nákladového priestoru automobilu a použiť nové tvary karosérie.
Pred niekoľkými týždňami na autosalóne v Tokiu startup predviedol technológiu vyvinutú v spolupráci s Hino Motors, dcérskou spoločnosťou automobilky Toyota. Modulárna koncepcia Hino FlatFormer umožňuje plug-and-play konfiguráciu karosérie na optimalizáciu vnútorného priestoru vozidla. Dostupný priestor sa dá využiť na umiestnenie väčšej batérie.
O motory v kolesách sa snaží aj spoločnosť National Electric Vehicle Sweden (NEVS), celoeurópsky nástupca spoločnosti Saab. Tá v júni získala firmu Protean Electric, popredného vývojára tejto technológie. Lightyear One, elektrické vozidlo poháňané solárnou energiou, vyvinuté bývalými zamestnancami Tesly, takisto používa motory v kolesách.
Zaujímavosťou architektúry motor v kolese je možnosť uplatnenia v rôznych typoch vozidiel – od malých robotických vozidiel až po veľké ťahače. Spoluzakladatelia REE Daniel Barel a Ahishay Sardes začali vlastne verziou SoftWheel zameranou na bicykle a invalidné vozíky. REE so sídlom v Tel Avive teraz zamestnáva 100 ľudí a vlastní 60 patentov. Podarilo sa mu už získať investície vo výške 2 miliárd šekelov, čo je v prepočte asi 580 miliónov USD.
Startup chce svoju technológiu aplikovať na priemyselné použitie. Má už partnerstvá s japonskými automobilkami Mitsubishi a Honda Musashi Seimitsu, ako aj s American Axle & Manufacturing a Linamar, druhým najväčším kanadským výrobcom automobilových súčiastok.
Zdroj: electrek.co, electrive.com.