SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement

Tretí štvrťrok mal Daimler rekordný, čaká najlepší rok

Tlačové správy
0
  • Odbyt koncernu s 824 100 kusmi (+9 %) je výrazne vyšší ako v predchádzajúcom roku
  • Zvýšenie obratu o 6 % na 40,8 mld. eur
  • Zisk koncernu pred zdanením a úrokmi (EBIT) vo výške 3,5 (v predchádzajúcom roku 4,0) mld. eur
  • Hospodársky výsledok koncernu 2,3 (v predchádzajúcom roku 2,7) mld. eur
  • Voľný peňažný tok v priemyselnej činnosti v prvých deviatich mesiacoch je 5,8 (vlani 2,6) mld. eur
  • Za celkový rok 2017 sa očakáva výrazný nárast odbytu a obratu
  • Očakáva sa výrazný nárast parametra EBIT nad úroveň v predchádzajúcom roku
  • Dr. Dieter Zetsche, predseda predstavenstva Daimler AG a vedúci divízie Mercedes-Benz Cars: „Daimler je na ceste úspechu a so značkou Mercedes-Benz je na prvom mieste v prémiovom segmente. Preto nastal správny čas, keď zo silnej pozície môžeme overiť, či sa dokážeme ešte zlepšiť a dosiahnuť vedúcu pozíciu, z ktorej aj v budúcnosti budeme môcť rozhodujúcim spôsobom a úspešne formovať automobilovú éru.“
  • Bodo Uebber, člen predstavenstva Daimler AG, zodpovedný za financie a kontroling a Daimler Financial Services: „Základným predpokladom udržania konkurencieschopnosti a trvalo udržateľnej ziskovosti sú agilnosť, flexibilita a neustále zlepšovanie. Zabezpečenie budúcnosti spoločnosti Daimler sa z nášho pohľadu zakladá na troch prvkoch: udržiavanie a zvyšovanie úspechu podniku, formovanie budúcnosti pre našich zamestnancov a dlhodobé naviazanie investorov na podnik.“

Spoločnosť Daimler AG (na burze pod skratkou DAI) v prvých deviatich mesiacoch roku 2017 pokračovala na ceste úspechu a dosiahla rekordný odbyt, obrat a EBIT pre toto časové obdobie. Od júla do septembra sa spoločnosti znovu podarilo zvýšiť odbyt a obrat. Spoločnosť Daimler v treťom štvrťroku predala 824 100 osobných a úžitkových motorových vozidiel (+9 %), čím dosiahla rekordný odbyt koncernu. K doteraz najvyššiemu štvrťročnému odbytu prispeli všetky automobilové divízie, najmä divízia Mercedes-Benz Cars, ktorá medzičasom zažila 55 rekordných mesiacov v rade za sebou (3. štvrťrok 2017: 597 300 kusov, +6 %), ako aj divízia Daimler Trucks, ktorej odbyt sa výrazne zvýšil (126 600 kusov, +30 %). Odbyt koncernu dosiahol v sledovanom štvrťroku 40,8 mld. eur a prekročil tak vlaňajšiu hodnotu o 6 %. Prírastok obratu po očistení vplyvov spôsobených zmenami výmenného kurzu predstavoval 8 %.

Koncern Daimler v treťom štvrťroku 2017 dosiahol EBIT vo výške 3 458 mil. eur, čím výrazne zaostával za minuloročnou hodnotou 4 037 mil. eur. Hospodársky výsledok koncernu dosiahol 2 268 (minulý rok 2 726) mil. eur. Podiel akcionárov spoločnosti Daimler AG na hospodárskom výsledku koncernu predstavoval 2 177 mil. eur; (v predchádzajúcom roku 2 595 mil. eur), čo viedlo k výsledku za akciu 2,03 (vlani 2,43) eur.

EBIT divízie Mercedes-Benz Cars bol výrazne nižší ako EBIT z predchádzajúceho roku, pretože sa vo výsledku divízie odrážali najmä náklady na záručné plnenie a náklady na servisné opatrenia. Aj divízie Mercedes-Benz Vans a Daimler Buses dosiahli EBIT výrazne pod vlaňajšími hodnotami. Divízia Daimler Trucks však dokázala výrazne prekonať výsledok minuloročného štvrťroka, a to najmä vyšším odbytom v regióne NAFTA a v Ázii. Aj divízii Daimler Financial Services sa v treťom štvrťroku 2017 podarilo dosiahnuť výrazný nárast zisku EBIT. Po prevode výsledkov jednotlivých divízií na koncernový EBIT sa ukazuje výrazne horší výsledok ako v minuloročnom štvrťroku.

„Daimler je na ceste úspechu a so značkou Mercedes-Benz je na prvom mieste v prémiovom segmente. Preto nastal správny čas, keď zo silnej pozície môžeme overiť, či sa dokážeme ešte zlepšiť a dosiahnuť vedúcu pozíciu, z ktorej aj v budúcnosti budeme môcť rozhodujúcim spôsobom a úspešne formovať automobilovú éru: osobnými motorovými vozidlami, transportérmi, nákladnými motorovými vozidlami, autobusmi, ako aj finančnými službami a službami mobility. Pretože chceme dlhodobo dosahovať úspechy,“ povedal Dr. Dieter Zetsche, predseda predstavenstva Daimler AG a vedúci divízie Mercedes-Benz Cars. „Tento projekt by mal posilniť perspektívnosť divízií, na základe čoho by sme dokázali lepšie rozpoznať potenciály úspechu v rámci rastu a výsledkov na jednotlivých trhoch.

Spoločnosť Daimler AG sa s výlučným súhlasom dozornej rady usiluje o výraznejšie sústredenie a posilnenie obchodných štruktúr koncernu tým, že zakladá právne samostatné jednotky: divízia Daimler Financial Services už získala status právne samostatnej divízie a teraz sa uvažuje o tom, že sa výrazne silnejšia podnikateľská zodpovednosť prenesie aj na divízie Mercedes-Benz Cars a Vans, ako aj na divíziu Daimler Trucks a Buses ako právne samostatné jednotky. Spoločnosť v tomto ohľade našla spoločnú reč so zástupcami zamestnancov a dohodla sa na kľúčových bodoch pre zosúladenie záujmov zamestnancov. Podstatnými bodmi sú predĺženie doby zabezpečenia pracovných miest do konca roka 2029 (Zabezpečenie budúcnosti 2030), ako aj plnenie finančných záväzkov v oblasti dôchodkového zabezpečenia.

„Základným predpokladom udržania konkurencieschopnosti a trvalo udržateľnej ziskovosti sú agilnosť, flexibilita a neustále zlepšovanie,“ povedal Bodo Uebber, člen predstavenstva Daimler AG, zodpovedný za financie a kontroling a divíziu Daimler Financial Services. „Zabezpečenie budúcnosti spoločnosti Daimler sa z nášho pohľadu zakladá na troch prvkoch: udržiavanie a zvyšovanie úspechu podniku, formovanie budúcnosti pre našich zamestnancov a dlhodobé naviazanie investorov na podnik. Súzvukom týchto troch priorít si z pozície sily zabezpečíme čo najlepšie vyhliadky pre budúcnosť, a tak budeme pokračovať na našej ceste úspechu. Týmto spôsobom pokračujeme vo vytváraní hodnôt pre zamestnancov, zákazníkov a investorov.“

Voľný peňažný tok a likvidita
Voľný peňažný tok z priemyselnej činnosti sa v prvých deviatich mesiacoch zvýšil na 5,8 (vlani 2,6) mld. eur. Tento nárast bol podmienený pozitívnym vývojom činnosti, ako aj pozitívnym vývojom pracovného kapitálu. Medziročne sa prejavila platba pokuty v predchádzajúcom roku vo výške 1,0 mld. eur, ktorú Európska komisia udelila spoločnosti Daimler AG v súvislosti s dohodou v protimonopolnom konaní voči divízii Trucks. Tok platobných prostriedkov vo výške 0,8 mld. eur je výsledkom vyplatenia dividend Beijing Benz Automotive Co., Ltd.. Predaj nehnuteľností zo strany Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation v prevádzke Kawasaki v Japonsku okrem toho priniesol prísun platobných prostriedkov vo výške 0,3 mld. eur. Protichodné vplyvy vznikajú z nárastu investícií do nehmotného majetku a hmotných investícií, ako aj z nákupu podielu v spoločnosti LSH Auto International Limited (LSHAI).

Od 31. decembra 2016 sa čistá likvidita z priemyselnej činnosti zvýšila z 19,7 mld. eur na 20,8 mld. eur. Za rastom bol najmä pozitívny voľný peňažný tok. Protichodné účinky boli výsledkom vyplácania dividend akcionárom spoločnosti Daimler AG, ako aj negatívnych účinkov výmenných kurzov.

Koncern Daimler sa v prvých troch štvrťrokoch 2017 opäť refinancoval na medzinárodných peňažných a kapitálových trhoch za príťažlivých podmienok. Od januára do septembra 2017 získal koncern Daimler likvidné prostriedky z emisie dlhopisov vo výške 16,6 (vlani 16,4) mld. eur. V dôsledku splácania dlhopisov odišlo z koncernu 10,6 (vlani 8,1) mld. eur. Podstatná časť objemu emisie bola vydaná v podobe takzvaných referenčných dlhopisov (dlhopisy s vysokým menovitým objemom). Okrem toho boli v rôznych krajinách zrealizované rôzne ďalšie menšie emisie. V auguste spoločnosť Daimler AG vydala takzvané pandie dlhopisy na čínskom kapitálovom trhu s objemom 5,0 mld. RMB. V treťom štvrťroku 2017 sa okrem toho v Číne, USA a Austrálii uskutočnili transakcie cenných papierov zabezpečených aktívami (ABS). Na čínsky trh sa pritom podarilo úspešne uvoľniť 5,0 mld. RMB. V Austrálii sa v júli uskutočnila prvá transakcia cenných papierov zabezpečených aktívami ABS (0,8 mld. AUD). V USA sa okrem toho refinančnou transakciou vyprodukovalo 2,1 mld. amerických dolárov.

Zamestnanci
Na konci tretieho štvrťroka 2017 bolo v koncerne na celom svete zamestnaných 292 121 (koniec roka 2016: 282 488; tretí štvrťrok 2016: 284 482) zamestnancov. Z toho 175 166 zamestnancov (koniec roka 2016: 170 034 zamestnancov) pracovalo v Nemecku,
23 513 zamestnancov (koniec roka 2016: 21 857) v USA. V konsolidovaných dcérskych spoločnostiach v Číne pracovalo na konci septembra 2017 3 986 zamestnancov (koniec roka 2016: 3 696 zamestnancov).

Výsledky jednotlivých divízií
Divízia Mercedes-Benz Cars dosiahla v treťom štvrťroku doteraz najsilnejší odbyt. Na celom svete sa v tomto období predalo 597 300 vozidiel značky Mercedes-Benz a smart (+6 %). V Európe dosiahli obidve značky najvyššiu štvrťročnú hodnotu (+3 %) s prírastkom 5 % v Nemecku. Rekordný odbyt v Belgicku, Švajčiarsku, Poľsku, Rakúsku a Švédsku prispel k úspechu v Európe. Dopyt v Číne vrátane Hongkongu narástol v treťom štvrťroku o 21 % a dosiahol novú rekordnú hodnotu. Rekordné hodnoty okrem toho dosiahla aj Austrália, India, Taiwan, Thajsko a Kanada. Odbyt v USA formoval vo všeobecnosti klesajúci automobilový trh, pričom sa v uplynulom štvrťroku predalo 82 200 kusov (v predchádzajúcom roku 89 900 kusov).

Obrat vzrástol o 1 % na 23,4 mld. eur. Od júla do septembra sa EBIT divízie s hodnotou 2 147 mil. eur nachádzal výrazne pod úrovňou predchádzajúceho roka 2 746 mil. eur. Ziskovosť dosiahla 9,2 % (v predchádzajúcom roku 11,8 %). V treťom štvrťroku 2017 sa vysoký dopyt po modeloch vozidiel kategórie SUV pozitívne prejavil na vývoji výsledku. Negatívne sa na výsledku prejavili náklady v súvislosti so zvolávacou akciou (230 mil. eur), ako aj náklady na dobrovoľné servisné opatrenia súvisiace s budúcim plánom pre dieselový pohon (223 mil. eur). Výsledok okrem toho ovplyvnili aj prídavné platby za nové technológie a vozidlá.

Odbyt divízie Daimler Trucks narástol v treťom štvrťroku 2017 o 30 % na 126 600 jednotiek. V regióne NAFTA sa odbyt s 45 300 nákladnými motorovými vozidlami (v predchádzajúcom roku 31 400 kusov) výrazne zvýšil. Aj v Ázii sa so 40 000 vozidlami (v predchádzajúcom roku 28 100 vozidiel) dosiahol výrazný nárast odbytu, ktorého pôvodom bol najmä pozitívny vývoj v Indonézii, kde sa predalo 11 900 vozidiel (v predchádzajúcom roku 6 700 vozidiel). Divízia Daimler Trucks v Indii predala 4 900 kusov (v predchádzajúcom roku 2 400 kusov), čo je v porovnaní s vlaňajším obdobím výrazne vyšší počet nákladných motorových vozidiel. Na kľúčovom trhu v Japonsku dosiahol predaj nákladných motorových vozidiel hodnotu 11 900 kusov, teda úroveň z predchádzajúceho roka (11 700 kusov). V regióne EU30 (Európska únia, Švajčiarsko a Nórsko) s 20 900 kusmi (v predchádzajúcom roku 21 300 kusov) a v Nemecku s 8 100 predanými nákladnými motorovými vozidlami (v predchádzajúcom roku 8 300 kusov) sa odbyt pohyboval mierne pod úrovňou z predchádzajúceho roka. Predaje v Turecku sa po dlhšom slabom období vyvíjali pozitívne, pričom sa predalo 3 400 kusov (v predchádzajúcom roku 1 700 kusov). V Latinskej Amerike sa odbyt pohyboval mierne nad vlaňajšou úrovňou. V Brazílii sa predalo 3 700 nákladných motorových vozidiel (v predchádzajúcom roku 3 500 vozidiel), čím sa prvýkrát dodalo viac vozidiel ako v minuloročnom období. Spoločný podnik v Číne s nákladnými vozidlami Auman Trucks zaznamenal nárast predaja o 78 %, čo predstavuje 30 000 kusov.

Obrat 9,2 mld. eur (v predchádzajúcom roku 7,9 mld. eur) dosiahol vďaka odbytu rovnako vyššiu úroveň v porovnaní s minulým rokom. V sledovanom štvrťroku 2017 EBIT divízie s hodnotou 614 mil. eur výrazne presiahol úroveň predchádzajúceho roka 464 mil. eur. Ziskovosť stúpla na 6,7 % v porovnaní s 5,9 % v predchádzajúcom roku. Pozitívny vývoj výsledku vyplýval najmä z vyššieho odbytu v regióne NAFTA a v Ázii, ako aj realizácie opatrení na zlepšenie efektivity. Výdavky v rámci plánovanej optimalizácie stálych nákladov (70 mil. eur) zaťažili EBIT. Negatívny účinok na EBIT mali aj vyššie výdavky, najmä na suroviny, nové technológie a budúce produkty.

Divízia Mercedes-Benz Vans zvýšila svoj odbyt v treťom štvrťroku 2017 o 9 % na rekordnú hodnotu 93 100 kusov. V treťom štvrťroku 2017 sa dopyt v regióne EU30 zvýšil o 2 %. Divízia Mercedes-Benz Vans zaznamenala výrazné nárasty najmä vo Veľkej Británii (+8 %), v Rakúsku (+21 %), Španielsku (+8 %), Poľsku (+11 %) a vo Švajčiarsku (+9 %). Na najdôležitejšom nemeckom trhu zaznamenala divízia pre transportéry nárast o 2 %, a tým aj ďalší veľmi dobrý tretí štvrťrok. Veľmi pozitívny bol aj vývoj v regióne NAFTA, kde došlo k zvýšeniu o 19 %. Odbyt v USA sa pritom výrazne zvýšil o 17 %. Výrazný nárast dopytu o 22 % dosiahla aj Latinská Amerika. Prispelo k tomu zreteľné ozdravenie argentínskeho trhu, ako aj veľmi pozitívny vývoj odbytu v Brazílii aj napriek zápornej tendencii vývoja trhu. Divízia Mercedes-Benz Vans pokračovala s 6 800 vozidlami vo zlepšovaní svojej pozície a zaznamenala nárast o 64 %, čím prešla štvrťrokom s doteraz najvyšším odbytom.

Obrat sa s hodnotou 3,1 mld. eur pohyboval na úrovni z predchádzajúceho roka. Táto divízia dosiahla v treťom štvrťroku 2017 EBIT vo výške 218 mil. eur, ktorý je výrazne pod úrovňou vlaňajšej hodnoty 312 mil. eur. Ziskovosť klesla na 7,1 % v porovnaní s 10,0 % v predchádzajúcom roku. EBIT bol ovplyvnený nákladmi na výrobné procesy a vyššími cenami surovín. Negatívne sa na výsledku okrem toho prejavilo aj ukončenie výroby na zákazku. Pozitívny vývoj odbytu, najmä v Európe, v regióne NAFTA a v Číne dokázal len čiastočne kompenzovať tento účinok.

Odbyt divízie Daimler Buses vzrástol v treťom štvrťroku 2017 o 17 % na 7 200 kusov. V regióne EU30 predala divízia Daimler Buses v treťom štvrťroku 1 900 kompletných autobusov a podvozkov značiek Mercedes-Benz a Setra (+1 %). Na domácom trhu v Nemecku dosiahol odbyt úroveň z predchádzajúceho roka pri naďalej neohrozenom prvenstve na trhu. V Latinskej Amerike (bez Mexika) sa odbyt výrazne zvýšil s celkovým počtom 3 600 šasi (v predchádzajúcom roku 2 200 šasi). V treťom štvrťroku predala divízia Daimler Buses v Mexiku 800 kusov (v predchádzajúcom roku 1 200 kusov).

Obrat 1,0 mld. eur (v predchádzajúcom roku 0,9 mld. eur) dosiahol vďaka odbytu výrazne vyššiu úroveň v porovnaní s minulým rokom. EBIT divízie Daimler Buses v treťom štvrťroku 2017 s výsledkom 26 mil. eur (v predchádzajúcom roku 45 mil. eur) klesol výrazne pod vlaňajšiu hodnotu. Ziskovosť klesla na 2,6 % (v predchádzajúcom roku 4,8 %). Nárast odbytu v Latinskej Amerike ani ďalšie nárasty efektivity nedokázali vykompenzovať negatívne účinky výmenných kurzov a nárast nákladov v dôsledku inflácie najmä v Latinskej Amerike.

Divízia Daimler Financial Services opäť dokázala zvýšiť počet nových zmlúv v treťom štvrťroku 2017: na celom svete bolo uzatvorených 481 400 nových zmlúv o poskytnutí lízingu a zmlúv o financovaní v hodnote 17,4 mld. eur, čo je o 11 % viac ako v predchádzajúcom roku. Na konci septembra dosiahol objem zmlúv hodnotu 135,8 mld. eur, čím v porovnaní s koncom roka 2016 vzrástol o 2 %. Po očistení zmien výmenných kurzov objem zmlúv vzrástol o 8 %. Celkový počet používateľov služieb mobility sa celosvetovo zvýšil na 15,9 mil. zákazníkov (+116 %). V treťom štvrťroku sa počet zákazníkov car2go zvýšil na 2,8 mil. Skupina moovel do konca septembra zaregistrovala približne 16,4 mil. transakcií prostredníctvom svojich aplikácií. V auguste získala skupina moovel v spolupráci s hamburským start-upom Familonet lokalizačnú aplikáciu s viac ako dvomi mil. používateľov. Aplikácia pre taxislužby mytaxi, ktorá má v Európe vedúce postavenie na trhu, s viac ako 9,7 mil. registrovaných používateľov spustila pod značkou mytaxi match novú zlučovaciu službu, pomocou ktorej môžu viacerí zákazníci zdieľať jeden taxík.

EBIT divízie Daimler Financial Services v treťom štvrťroku 2017 s hodnotou 507 mil. eur výrazne prekonal vlaňajší výsledok 438 mil. eur. Pozitívny vývoj vyplýva zo zvýšeného objemu zmlúv, ako aj nízkych nákladov súvisiacich s rizikami. Opačne sa prejavovali vyššie úroky.

Prevod operatívnych výsledkov divízií na EBIT koncernu zahŕňa vecné súvislosti podliehajúce centrálnej zodpovednosti, ako aj vplyvy na výsledok odvíjajúce sa od eliminácie interných transakcií medzi divíziami v rámci koncernu. Zo záležitostí podliehajúcich centrálnej zodpovednosti vznikli v treťom štvrťroku 2017 náklady vo výške 62 (vlani náklady vo výške 39) mil. eur. Tie zahŕňajú aj výsledok finančných investícii -53 hodnoteného at equity (v predchádzajúcom roku 21 mil. eur). Z eliminácie interných transakcií v rámci koncernu vyplynuli v treťom štvrťroku 2017 výnosy vo výške 8 mil. eur (v predchádzajúcom roku náklady vo výške 7 mil. eur).

Investície do budúcnosti
Koncern Daimler investoval v treťom štvrťroku 1,5 mld. eur do hmotných investícií (v predchádzajúcom roku 1,4). Najväčší podiel s hodnotou 1,0 mld. eur (v predchádzajúcom roku 1,1) pripadol na divíziu Mercedes-Benz Cars. Vecné investície boli zamerané na prípravu výroby novej generácie kompaktného vozidla, najmä novej Triedy A. Okrem toho sa v nich premietli výdavky na ďalšie rozšírenie medzinárodných montážnych závodov a závodov na výrobu komponentov. Divízia Daimler Trucks sa pri investíciách zamerala na nové produkty a nasledujúce generácie existujúcich produktov, celosvetové projekty komponentov a optimalizáciu celosvetovej výrobnej siete.

Výdavky na výskum a vývoj koncernu Daimler dosiahli v treťom štvrťroku 2,3 mld. eur (v predchádzajúcom roku 1,9), z toho bolo aktivovaných 0,6 ( v minulom roku 0,6) mld. eur. Približne tri štvrtiny nákladov na výskum a vývoj vo výške 1,7 mld. eur (v predchádzajúcom roku 1,4 mld. eur) pripadli divízii Mercedes-Benz Cars. Vo veľkej miere sa v nich odzrkadľujú už aj prídavné platby na mobilitu budúcnosti. Okrem toho boli ťažiskom nové modely vozidiel, úsporné pohony, ako aj zintenzívnenie modulovej stratégie. Divízia Daimler Trucks investovala predovšetkým do znižovania emisií, alternatívnych pohonných technológií a technológií budúcnosti, ako aj do produktov a technológií šitých na mieru, najmä pre trhy v Latinskej Amerike a Číne.

Prognóza trhov
Na začiatku záverečného štvrťroku poukázali konjunktúrne výhľadové ukazovatele na to, že si svetová ekonomika udrží svoje tempo rastu. Predpovede celosvetového hospodárskeho rastu pre celý rok 2017 sa medzičasom ustálili na úrovni, ktorá mierne presahuje 3 %.

Celosvetový dopyt po osobných motorových vozidlách by sa podľa aktuálneho odhadu mohol v tomto roku zvýšiť približne o 2 %, vychádzajúc z vysokej úrovne. Na základe mimoriadne vysokého objemu z predchádzajúceho roka sa pre celý čínsky trh s osobnými motorovými vozidlami predpokladá ešte mierny nárast. Vo zvyšných mesiacoch roka sa napriek tomu musí počítať so značnými anticipačnými účinkami, pretože daňové motivácie na kúpu osobných motorových vozidiel s malými motormi podľa aktuálneho stavu poznatkov zaniknú na konci roka. V prípade výraznejšieho rastu trhu v štvrtom štvrťroku, ktorý by presahoval očakávania, by celosvetový nárast mohol byť o čosi vyšší na základe významu Číny. Americký trh osobných motorových vozidiel a ľahkých úžitkových vozidiel sa síce naďalej nachádza na vysokej úrovni, predpokladá sa však, že sa bude nachádzať mierne pod hodnotou z predchádzajúceho roka. Pre európsky trh osobných motorových vozidiel sa vychádza z celkového mierneho nárastu. Dopyt v západnej Európe by pritom po silnom zotavení predchádzajúcich rokov mal už iba mierne prekročiť úroveň roka 2016. V Rusku možno počítať s výrazným nárastom z nízkej úrovne. Pre japonský trh a dopyt v Indii sa očakávajú výraznejšie nárasty.

Po cyklickom minuloročnom poklese na trhu s nákladnými motorovými vozidlami v regióne NAFTA medzičasom dochádza k výraznej obnove dopytu, ktorá by mala pokračovať aj v nasledujúcich mesiacoch. V priebehu celého roka 2017 by predaje v hmotnostných triedach 6 – 8 napriek tomu mohli mierne zaostávať za hodnotami z predchádzajúceho roka. V segmente ťažkých nákladných motorových vozidiel (trieda 8) sa pre spoločnosť predpokladá pomalší vývoj. V regióne EU30 sa očakáva, že dopyt by sa mohol približne udržať na solídnej vlaňajšej úrovni. Na brazílskom trhu možno napriek novším tendenciám stabilizácie vychádzať z toho, že predajné čísla, vychádzajúc z mimoriadne slabej vlaňajšej úrovne, ešte raz mierne poklesnú. V Turecku možno po dramatickom poklese predchádzajúceho roka očakávať ďalší, ale len mierny pokles. Ruský trh by sa mal výrazne zotaviť.

Najdôležitejšie ázijské trhy by sa v roku 2017 mohli vyvíjať nejednotne. V Japonsku je po solídnej úrovni dopytu po ľahkých, stredne ťažkých a ťažkých nákladných automobiloch pravdepodobný stabilný vývoj trhu. Indonézsky celkový trh nákladných motorových vozidiel by sa po viacerých rokoch s výraznými poklesmi trhu mohol pohybovať výrazne nad vlaňajšou úrovňou. Regulačné a daňové zmeny v Indii naopak vyvolali v zákazníkoch so záujmom o nákladné motorové vozidlá neistotu. Pre relevantnú nákupnú zdržanlivosť sa v prípade stredne ťažkých a ťažkých nákladných motorových vozidiel musí predpokladať výrazný pokles trhu. V Číne sú okrem zlepšenia ekonomickej situácie dôležité aj osobitné vplyvy, ktoré na tomto trhu vyvolali výrazné zvýšenie dopytu. V súvislosti s tým sa predbežne očakáva nárast trhu na úroveň, ktorá značne presahuje úroveň z predchádzajúceho roka.

Spoločnosť pre rok 2017 v regióne EU30 v rámci segmentu stredne veľkých a veľkých transportérov očakáva výrazný rast trhu. Pokiaľ ide o malé transportéry, spoločnosť počíta s miernym rastom trhu. Dopyt po veľkých transportéroch v USA zrejme ostane stabilný. Naproti tomu trh pre veľké transportéry v Latinskej Amerike, vychádzajúc z veľmi nízkej úrovne, by sa v roku 2017 mal opäť výrazne oživiť. V Číne sa počíta s miernym poklesom dopytu na adresovanom trhu.

V prípade autobusov v regióne EU30 spoločnosť očakáva objem trhu, ktorý dosahuje úroveň predchádzajúceho roka. Vývoj trhu v Latinskej Amerike bude aj naďalej ovplyvnený ťažkou hospodárskou situáciou, najmä hospodárskou situáciou v Brazílii. Po výrazných poklesoch v predchádzajúcich rokoch spoločnosť vychádza z toho, že dno prepadu bolo dosiahnuté v roku 2016. Najmä v Brazílii sa pre rok 2017 počíta s výrazným zotavením na naďalej veľmi nízkej úrovni.

Prognóza divízií
Na základe uvedených predpokladov o vývoji dôležitých trhov a aktuálnych odhadov divízií spoločnosť počíta s tým, že odbyt koncernu v roku 2017 bude možné celkovo výrazne zvýšiť.

Divízia Mercedes-Benz Cars aj v treťom štvrťroku 2017 pokračovala v úspechoch z predchádzajúcich štvrťrokov a dosiahla najvyšší štvrťročný odbyt v histórii firmy. Segment osobných motorových vozidiel v porovnaní s predchádzajúcim rokom plánuje pre celý rok 2017 výrazné zvýšenie odbytu na novú rekordnú úroveň. Vo štvrtom štvrťroku k tomu prispejú najmä najpredávanejšie modelové rodiny Triedy C a Triedy E, ako aj vozidlá kategórie SUV. V USA, ako aj v Číne, ktorá je trhom s najväčším odbytom sedanu Triedy S, sa okrem toho od septembra (v Európe už od júla) dodáva Trieda S sedan, ktorá prešla rozsiahlou modernizáciou. Očakáva sa od nej, že prinesie nové impulzy pre odbyt vo štvrtom štvrťroku. Na medzinárodnej výstave automobilov vo Frankfurte oslávila svetovú premiéru modernizovaná Trieda S kupé a kabriolet. Značka Mercedes-AMG, ktorá sa orientuje na športové vozidlá a výkon, je aj naďalej dôležitým impulzom pre rast odbytu.

Divízia Daimler Trucks pre rok 2017 očakáva výrazný nárast celkového odbytu v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Divízia pre nákladné motorové vozidlá počíta s tým, že si v regióne NAFTA dokáže upevniť stabilnú pozíciu na trhu a dosiahne odbyt, ktorý výrazne presiahne úroveň z roku 2016. Mierny nárast predaja sa očakáva aj v regióne EU30. Divízia počíta s tým, že aj v Brazílii dosiahne objem dopytu, ktorý mierne presiahne nízku úroveň z roku 2016. V Japonsku bola v tomto roku predstavená najnovšia generácia ťažkého nákladného motorového vozidla FUSO Super Great. Pre tento trh divízia Daimler Trucks predpokladá hodnoty predaja, ktoré by mali dosahovať podobnú úroveň ako v predchádzajúcom roku. Výrazne vyššie hodnoty predaja však možno očakávať v Indonézii aj Indii.

Divízia Mercedes-Benz Vans plánuje pre rok 2017 výrazný nárast odbytu. Aj v regióne EU30 sa v segmente transportérov počíta s výrazným nárastom. V rámci divíznej stratégie »Mercedes-Benz Vans goes global« boli veľkopriestorový sedan Trieda V a Vito v roku 2016 zavedené aj v Číne, na najväčšom automobilovom trhu na svete. To prinesie ďalší impulz na zvýšenie dopytu. Okrem toho divízia ku koncu roka vstúpi s Triedou X do segmentu stredne veľkých pikapov a dlhodobo tým ešte posilní celosvetový odbyt.

Divízia Daimler Buses vychádza z toho, že si dokáže udržať prvenstvo na svojich klasických kľúčových trhoch v prípade autobusov nad 8 t s novými vysokokvalitnými produktmi pripravenými na budúcnosť. Pre rok 2017 sa v kategórii autobusov počíta celkovo s výrazným zvýšením odbytu. Táto divízia pritom len v regióne EU30 dosahuje odbyt na minuloročnej úrovni. Po významnom poklese v roku 2016 sa v Brazílii pre rok 2017 počíta s výrazným zotavením na naďalej veľmi nízkej úrovni. Pre Mexiko teraz divízia Daimler Buses očakáva výrazne záporný vývoj odbytu.

Daimler Financial Services očakáva pre rok 2017 výrazný nárast nových zmlúv a ďalší rast objemu zmlúv. Pre tento vývoj je naďalej určujúci dobrý vývoj odbytu automobilových divízií, najmä divízie Mercedes-Benz Cars. Okrem toho otvára divízia nové trhové potenciály najmä v Ázii a využíva nové a digitálne možnosti kontaktu so zákazníkmi, predovšetkým ďalším cieleným vývojom distribučných kanálov online. V oblasti inovatívnych služieb mobility naďalej vidíme dobré šance na rast.

Prognóza koncernu Daimler
Daimler vychádza z toho, že odbyt koncernu sa v roku 2017 výrazne zvýši. Na základe výrazného zvýšenia odbytu očakávajú divízie Mercedes-Benz Cars a Daimler Buses ako aj Daimler Financial Services výrazne vyššie výnosy z obratu a divízia Mercedes-Benz Vans aj mierny nárast obratu. Aj pre divíziu Daimler Trucks počíta spoločnosť Daimler s odbytom, ktorý výrazne presiahne úroveň z predchádzajúceho roka. Z pohľadu regiónov spoločnosť očakáva najväčšie prírastky v Ázii a Európe.

Na základe očakávaného vývoja trhu a aktuálnych odhadov divízií Daimler počíta s tým, že EBIT koncernu sa v roku 2017 výrazne zvýši.

Jednotlivé divízie majú v prípade EBIT-u na rok 2017 nasledujúce očakávania:
– Mercedes-Benz Cars: výrazne nad vlaňajšou úrovňou,
– Daimler Trucks: výrazne nad vlaňajšou úrovňou,
– Mercedes-Benz Vans: na vlaňajšej úrovni,
– Daimler Buses: mierne pod vlaňajšou úrovňou a
– Daimler Financial Services: výrazne nad vlaňajšou úrovňou.

Divízia Daimler Trucks v rámci plánovanej optimalizácie stálych nákladov, najmä v prípade značky Mercedes-Benz, počíta s výdavkami do 0,2 mld. eur, ktoré vzniknú najmä v roku 2017. Divízia Daimler Trucks na základe pozitívneho vplyvu výmeny zamestnancov v rámci koncernu Daimler očakáva nižšie výdavky ako sa pôvodne predpokladalo. V prvých deviatich mesiacoch roku 2017 v tejto súvislosti vznikli výdavky vo výške 94 mil. eur. Nárast úspor pri stálych nákladoch pokračuje podľa plánu.

Očakávaný vývoj výsledku v automobilových divíziách sa aj v roku 2017 pozitívne premietne do voľného peňažného toku v priemyselnej činnosti. Napriek opäť zvýšeným prípravným platbám na nové výrobky a technológie by voľný peňažný tok z priemyselnej činnosti bez ohľadu na plánovaný mimoriadny prísun zdrojov do nemeckých dôchodkových aktív spoločnosti Daimler AG mal ležať mierne nad úrovňou predchádzajúceho roka a prekonať tak výplatu dividend v roku 2017. So zreteľom na mimoriadny prísun zdrojov do dôchodkových aktív spoločnosť očakáva voľný peňažný tok z priemyselnej činnosti pod minuloročnou úrovňou. „Vďaka nášmu obchodnému úspechu, našej dobrej bilancii a nášmu stabilnému peňažnému toku dokážeme zvýšiť úroveň našich finančných záväzkov v oblasti zabezpečenia dôchodkov. Týmto spôsobom zdôvodňujeme prísľuby, ktoré sme dali našim zamestnancom v súvislosti s dôchodkami,“ povedal Bodo Uebber. Spoločnosť tým navyše prispeje k posilneniu najlepšieho hodnotenia spoločnosti Daimler.

S cieľom splniť náročné rastové ciele budú už teraz veľmi vysoké investície do hmotného majetku (v predchádzajúcom roku 5,9 mld. eur) v roku 2017 ešte raz výrazne zvýšené. Divízie Mercedes-Benz Cars a Daimler Trucks v roku 2017 investujú najmä do nasledujúcich generácií aktuálnych produktov, do nových produktov, globálnych projektov komponentov a optimalizácie celosvetovej výrobnej siete.

Aj v prípade platieb na výskum a vývoj Daimler očakáva rozsahy výrazne nad úrovňou predchádzajúceho roka vo výške 7,6 mld. eur. K podstatným individuálnym projektom divízie Mercedes-Benz Cars patria nasledujúce modely aktuálnej Triedy S a Triedy C. Okrem toho sa bude investovať do efektívnejších motorov, vozidiel s alternatívnym pohonom a pohonných systémov, autonómneho jazdenia a konektivity. Pre divíziu Daimler Trucks sú stredobodom pozornosti aktivity v oblasti efektívneho využívania palív, alternatívnych technológií pohonu a budúcich technológií, ako aj výdavky na individuálne prispôsobené produkty a technológie, najmä pre Latinskú Ameriku a Čínu.

V súvislosti s ďalším zvýšením efektívnosti v rámci strednodobo a dlhodobo nastaveného programu na štrukturálne zlepšenie obchodných procesov vychádza koncern Daimler z toho, že náročné rastové ciele bude možné dosiahnuť iba s mierne rastúcim stavom zamestnancov.

Dôležité udalosti
Spoločnosť Daimler v júli oznámila, že vykoná štúdiu uskutočniteľnosti zakladania právne samostatných jednotiek. Predstavenstvo na základe pozitívnych výsledkov analýzy uskutočniteľnosti v októbri pod podmienkou súhlasu dozornej rady rozhodlo o pokračovaní projektu a v tejto súvislosti súhlasí s realizáciou prípravných opatrení. Spoločnosť Daimler AG sa usiluje o výraznejšie sústredenie a posilnenie obchodných štruktúr koncernu tým, že zakladá právne samostatné jednotky: divízia Daimler Financial Services už získala status právne samostatnej divízie a teraz sa uvažuje o tom, že sa výrazne silnejšia podnikateľská zodpovednosť prenesie aj na divízie Mercedes-Benz Cars a Vans, ako aj na divíziu Daimler Trucks a Buses ako právne samostatné jednotky. „Tento projekt by mal posilniť perspektívnosť divízií, na základe čoho by sme dokázali lepšie rozpoznať potenciály úspechu v rámci rastu a výsledkov na jednotlivých trhoch. Daimler na prvé kroky investuje sumu vo výške niekoľko sto miliónov eur. Spoločnosť v otázke tohto projektu našla spoločnú reč so zástupcami zamestnancov a dohodla sa na zozname kľúčových bodov pre zosúladenie záujmov zamestnancov. Podstatnými bodmi sú predĺženie doby zabezpečenia pracovných miest do konca roka 2029 (Zabezpečenie budúcnosti 2030), plnenie finančných záväzkov v oblasti dôchodkového zabezpečenia, ako aj predĺženie jednotného podielu na výsledkoch spoločnosti Daimler AG.

Predstavenstvo Daimler AG v júli schválilo plán budúcnosti dieselových pohonov. Zahŕňa masívne rozšírenie už prebiehajúcich dobrovoľných servisných opatrení na vozidlách, ktoré už boli odovzdané zákazníkom, a rýchle uvedenie rodiny úplne novovyvinutých dieselových motorov na trh. Značka Mercedes-Benz ponúka už od marca svojim zákazníkom vlastniacim vozidlá kompaktnej triedy vylepšenie emisií NOx pre jeden variant motora. S cieľom účinne zlepšiť emisné vlastnosti ďalších konštrukčných radov sa predstavenstvo spoločnosti Daimler AG v júli uznieslo, že rozšíri servisné opatrenia na viac ako tri milióny vozidiel značky Mercedes-Benz. Pri väčšine vozidiel Euro 5 a Euro 6 v Európe a na ďalších trhoch sa opatrenia zrealizujú v úzkej spolupráci so schvaľovacími orgánmi. Daimler na tento účel vynaloží sumu vo výške 223 mil. eur. Realizácia servisného opatrenia pre zákazníkov bude bezplatná. Aby sme omladili vozový park v uliciach, ponúka spoločnosť Daimler AG majiteľom osobných motorových vozidiel s dieselovými motormi spĺňajúcimi normu EU1 až EU4 v Európe výmennú prémiu vo výške 2 000 eur, ak sa ešte v tomto roku rozhodnú pre kúpu osobného motorového vozidla značky Mercedes-Benz. Prémia pre nové vozidlo smart electric drive dosahuje 1 000 eur. V súlade so svojím trhovým podielom sa Daimler AG zúčastňuje na fonde mobility založenom spoločne politickými silami a priemyslom.

Divízia Mercedes-Benz Vans vstupuje na trh s ponukami zdieľania vozidla. Divízia pre transportéry spoločnosti Daimler AG v spolupráci so start-upom Via, ktorý má sídlo v New Yorku, na tento účel založila spoločný podnik. Príslušná zmluva bola podpísaná na začiatku septembra v Stuttgarte. Inteligentný algoritmus Via umožňuje dynamický systém hromadnej dopravy, ktorý dopĺňa formy verejnej osobnej dopravy a znižuje hustotu premávky v mestách. Technológia od spoločnosti Via a technické riešenia divízie Mercedes-Benz Vans tak vytvárajú dokonalú kombináciu pre efektívnu, výhodnú a trvalo udržateľnú ponuku zdieľania vozidiel.

Mercedes-Benz dôsledne pokračuje vo svojej celosvetovej ofenzíve v oblasti elektromobility: v americkom výrobnom závode Tuscaloosa by sa mali v budúcnosti vyrábať elektrické vozidlá produktovej a technologickej značky EQ. Okrem toho sa plánuje výstavba závodu na výrobu akumulátorov v blízkosti terajšieho závodu na výrobu osobných motorových vozidiel. Značka Mercedes-Benz chce do rozšírenia svojich priemyselných záväzkov v regióne investovať spolu 1 mld. amerických dolárov. Touto investíciou by malo predbežne vzniknúť 600 nových pracovných miest. Divízia Mercedes-Benz Cars tým bude mať v budúcnosti k dispozícii šesť prevádzok na výrobu elektrických vozidiel a päť prevádzok na výrobu akumulátorov na troch kontinentoch. V rámci celosvetovej siete pre výrobu akumulátorov spoločnosť Daimler zainvestuje spolu viac ako jednu miliardu eur. Táto sieť dokáže flexibilne a efektívne reagovať na dopyt na trhu, podobne ako výroba vozidiel.

Brazílska dcérska spoločnosť koncernu Daimler Mercedes-Benz do Brasil investuje v nasledujúcich piatich rokoch približne 600 mil. eur do svojej obchodnej činnosti orientovanej na úžitkové vozidlá. Najväčší výrobca úžitkových vozidiel v Latinskej Amerike tým zdôrazní svoj silný záväzok na brazílskom trhu. Investície sú určené na modernizáciu palety vozidiel, digitálne služby, ako aj pre dva najväčšie výrobné závody v São Bernardo do Campo a Juiz de Fora. Do roku 2022 by obidva výrobné závody mali spĺňať najvyššie výrobné štandardy, čo by malo ešte viac posilniť ich konkurencieschopnosť. Od roku 2010 investovala spoločnosť Daimler do prevádzky približne 1 mld. eur.

Divízia pre nákladné motorové vozidlá spoločnosti Daimler AG investuje do izraelského podniku StoreDot Ltd. Investícia prebiehala v rámci aktuálneho investičného balíka spoločnosti StoreDot. Zástupca koncernu Daimler AG získa miesto v predstavenstve spoločnosti. Spoločnosť, ktorá bola založená v roku 2012, je priekopníkom v oblasti materiálov pre nanotechnológie a lídrom na trhu s elektrickými systémami nabíjania a materiálmi na ukladanie energie. Obaja partneri sa dohodli na strategickej spolupráci. Zameriava sa na rýchlonabíjanie akumulátorov.

Divízia Daimler Buses je najväčší a najziskovejší výrobca autobusov na svete. V rámci udržiavania dobrej kondície v európskych prevádzkach pre budúcnosť sa spoločnosť a podniková rada v septembri dohodli na budúcom balíku na zvýšenie efektivity vo výrobe. Divízia Daimler Buses bude okrem toho dôsledne pokračovať vo formovaní mobility budúcnosti. V nasledujúcich rokoch sa na tento účel investuje spolu približne 340 mil. eur. Z tejto sumy pripadne približne 140 mil. eur na optimalizáciu štruktúry a zefektívnenie procesov v európskych prevádzkach. V tejto súvislosti spoločnosť EvoBus GmbH predĺži aj plán zabezpečenia budúcnosti pre svojich zamestnancov v nemeckých prevádzkach do konca roka 2024. Divízia Daimler Buses bude okrem toho pokračovať v podpore realizácie stratégie CASE a na tento účel do roku 2020 investuje približne 200 mil. eur; predpokladajú sa aj ďalšie investície do stratégie CASE, a tým aj do budúcnosti divízie Daimler Buses.

Daimler ako prvý výrobca nákladných motorových vozidiel testuje v USA použitie digitálne spárovaných nákladných motorových vozidiel, takzvaný platooning, na verejných cestných komunikáciách. Výrobca tento krok oznámil v septembri na Severoamerickej výstave úžitkových vozidiel v Atlante. Konektivita a automatizované jazdenie v konvoji navzájom prepojených nákladných motorových vozidiel (platooning) zvyšujú bezpečnosť nákladných motorových vozidiel jazdiacich za sebou, odbremeňujú vodiča a menšími odstupmi medzi vozidlami zlepšujú úspornosť paliva. Po úspešných skúškach na testovacej trase Daimler Trucks North America (DTNA) v meste Madras v štáte Oregon získala divízia DTNA povolenie od regionálneho dopravného regulačného orgánu Oregon Department of Transportation (ODOT) na pokračovanie testovania na verejných cestných komunikáciách. V prvom štádiu divízia DTNA testuje svoju technológiu platooningu v dvoch spárovaných kombináciách ťahačov návesov Freightliner New Cascadia (tzv. pairing).

Divíziu Mercedes-Benz Vans v Číne už desať rokov zastupuje spoločný podnik Fujian Benz Automotive Co., Ltd. (FBAC). V septembri oslávila divízia pre transportéry spoločnosti Daimler toto jubileum spoločne s partnermi počas slávnostnej udalosti v prevádzke FBAC Fuzhou na juhovýchode Číny. Čína je najväčším automobilovým trhom na svete a súčasne aj jedným z najvýznamnejších hnacích motorov rastu divízie Mercedes-Benz Vans. Ústrednú úlohu pri dosahovaní úspechu transportérov s hviezdou zohráva miestna výroba FBAC so stratégiou „vyrobené v Číne pre Čínu“. Len v prvých deviatich mesiacoch tohto roku predala divízia Mercedes-Benz Vans v Číne približne 17 500 vozidiel. To v porovnaní s predchádzajúcim rokom predstavuje nárast o 78 %.

Ďalšie investície do výrobného závodu Mercedes-Benz v Mannheime: k budove 150 závodu na výrobu motorov sa zo severnej strany pristaví novostavba s dĺžkou 100 metrov, čím sa ešte viac zoptimalizujú výrobné postupy a interné procesy. Slávnostné otvorenie stavby sa uskutočnilo začiatkom septembra. Novostavba bude uvedená do prevádzky v druhej polovici roka 2018. Stavebné opatrenia sú súčasťou rozsiahleho investičného plánu výrobného závodu Mercedes-Benz v Mannheime, ktorý v období rokov 2014 až 2020 zahŕňa spolu 1 mld. eur. Veľká časť týchto investícii je určená pre výrobné projekty a na rozšírenie kapacity nových konštrukčných radov motorov, pre platformu ťažkých motorov a generáciu stredne ťažkých motorov.

Inovačné stredisko Daimler AG Business Innovation oslávilo koncom augusta desiate narodeniny. Od roku 2007 tento Think a Act Tank ako start-up úspešne pracuje na vývoji nápadov a projektov pre nové podnikateľské modely. Vznikla pritom napríklad flexibilná služba zdieľania vozidiel car2go, aplikácia moovel orientovaná na mobilitu a digitálny prístup do sveta značky Mercedes-Benz Mercedes me. Spoločnosť Daimler pri príležitosti tohto jubilea spustila vo svojom inovačnom procese ďalšie vývojové štádium: zo strediska Business Innovation sa stáva Lab1886. Cieľom je rýchlejší prechod od nápadu k produktu alebo podnikateľskému modelu. Lab1886 funguje ako nové laboratórium pre inovácie Daimler AG s vlastným inkubátorom a okrem najnovšieho hardvéru a softvéru poskytuje aj kvalifikovaný personál, ktorý kompetentne sprevádza zamestnancov spoločnosti Daimler pri realizácii.

V septembri oslávila divízia Daimler Trucks v New Yorku uvedenie na trh vozidla FUSO eCanter, teda celosvetovo prvého sériového, plne elektrického ľahkého nákladného motorového vozidla. Prvými zákazníkmi v USA sú UPS (United Parcel Service) a štyri neziskové organizácie v New Yorku. Od júla sa vozidlá FUSO eCanter pre Európu a USA vyrábajú v portugalskom výrobnom závode Tramagal, nákladné motorové vozidlá pre Japonsko pochádzajú z výrobného závodu Kawasaki. V priebehu nasledujúcich rokov by sa vybraným zákazníkom malo dodať spolu 500 nákladných motorových vozidiel tejto generácie. Veľkosériová výroba je naplánovaná na rok 2019.

Zdroj: media.daimler

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať