Volvo EX90 Twin Motor Performance / Výkonný koráb diaľnic
Plne elektrická novinka Volvo EX90 Twin Motor Performance je v súčasnosti najrýchlejšie a najdrahšie Volvo, aké si môžete kúpiť. Ide o sedemmiestne elektrické SUV, ktoré sa vyznačuje dynamickou agilitou, elegantným dizajnom a prémiovou výbavou. Vizuálne elektrické EX90 vychádza zo svojho stále pekného predchodcu XC90 so spaľovacím motorom. EX90 však pridáva úroveň futurizmu vďaka svojmu vzhľadu bez mriežky, hladším bokom, dynamickejšej siluete s vyvýšenou líniou okien a neprehliadnuteľnému okienku lidaru v strede nad čelným sklom. Rozmerovo a hlavne proporčne EX90 príbuzenstvo so svojím súrodencom XC90 nezaprie, je však dlhšie, širšie a o niečo nižšie.
Ako prvá prišla na trh dvojmotorová verzia s pohonom všetkých kolies v dvoch výkonových stupňoch. Štandardná verzia označená Twin Motor zahŕňa pohon všetkých kolies s výkonom 300 kW a krútiacim momentom 770 Nm. Podľa stupňa výbavy sú k dispozícii 20 alebo 21" disky z ľahkých zliatin, na želanie až 22". Vo výbave okrem iného nájdete aj panoramatickú sklenenú strechu, štvorzónovú klimatizáciu a klimatizáciu v treťom rade, head-up displej, 14,5-palcový stredový displej s orientáciou na výšku, 360-stupňovú kameru, funkcie diaľkového ovládania aplikácie Volvo Cars a bezdrôtové (OTA) aktualizácie. Variant EX90 Twin Motor Performance, ktorý sme testovali, má výkon 380 kW s krútiacim momentom 910 Nm, vďaka čomu dosahuje pôsobivé zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy. V rozšírenej výbave nájdete dvojspojkovú zadnú nápravu s vektorovým rozdeľovaním krútiaceho momentu, adaptívne vzduchové odpruženie, vetrané a masážne predné sedadlá, laminované bočné a zadné okná a 1610 W audiosystém Bowers & Wilkins s 25 reproduktormi a subwooferom. Napriek hmotnosti 2736 kg je výkon skutočne špičkový. Kombinácia adaptívneho vzduchového podvozka s unikátnou zadnou nápravou s vektorovaním krútiaceho momentu umožňuje fakticky prémiový jazdný zážitok. Pohon všetkých kolies umožňuje kontrolovateľné rozdelenie krútiaceho momentu rovnomerne medzi dve nápravy. Palubné systémy analyzujú obrovské množstvo dát v milisekundách, aby okamžite rozdelili výkon a krútiaci moment na nápravu a kolesá s najlepšou priľnavosťou na maximálnu trakciu a stabilitu. Oba pohony využívajú trojfázové synchrónne stroje s permanentnými magnetmi (PMSM) a zadný kombinuje jednotku na vektorovanie krútiaceho momentu/odpojenie, ktorá umožňuje vozidlu odpojiť elektromotor od pohonu počas plachtenia, aby sa minimalizoval brzdný účinok. Oproti väčšine konkurencie, ktorá využíva primárne zadný motor, je to pri Volvo EX90 Twin naopak, predný elektromotor zabezpečuje rozjazd z miesta pri miernom zrýchlení, a ak sa viac pridá plyn, zapoja sa oba elektromotory, aby vodičovi poskytli väčší ťah. Možno zvoliť nastavenie „konštantný AWD“. Na dosiahnutie maximálnej akcelerácie musíte stlačiť tlačidlo Výkon na stredovej obrazovke. Inak je rozjazd mierne tlmený na lepšie pohodlie cestujúcich. To isté platí pre ovládateľnosť. Bez aktivovaného režimu Performance nie je EX90 taký dynamický a pri zatáčaní do zákruty veľmi nezapája zadnú nápravu. Výberom režimu Performance sa zmení spôsob rozdelenia elektrického pohonu medzi kolesá a zosilní sa účinok dvojspojkovej zadnej nápravy. Vďaka tomu s týmto mastodontom dokážete jazdiť ako s nejakým športiakom, aj keď treba myslieť na vysokú hmotnosť. Fyzika sa oklamať nedá.

EX90 využíva veľkokapacitnú batériu s kapacitou 111 kW (využiteľných 107 kW). Jej 17 modulov je usporiadaných v podlahe vozidla a komplet obsahuje aj chladenie a ohrev batérie. Na zlepšenie účinnosti má funkciu predkondicionovania batérie, prístupnú cez aplikáciu Volvo Cars. Batériu možno nabíjať rýchlym nabíjaním výkonom až 250 kW DC. To znamená, že nabíjanie pri tomto výkone z 10 na 80 % je možné v optimálnych podmienkach už za 30 minút. Volvo EX90 však používa 400 V systém, takže na dosiahnutie maximálneho nabíjacieho výkonu potrebuje vysoký prúd. To znamená, že maximálny výkon vie dosiahnuť iba na niektorých nabíjačkách. Podľa našich meraní je však aj tak nabíjacia krivka pomerne strmá, takže nabíjací výkon rýchlo klesá a dosiahnutie maximálneho výkonu na niekoľko minút sa pri nabíjaní výrazne neprejaví. Dojazd podľa WLTP je udávaný na úrovni 590 km. Navigačný systém podporuje plánovanie nabíjania pri dlhších trasách a zobrazuje predpokladaný zostatok SOC batérie v cieli.
Kvalitne spracovaný interiér využíva prémiové materiály vrátane drevených obkladov a aj vďaka laminovaným sklám je veľmi dobre odhlučnený. Veľká časť ovládania sa vykonáva iba dotykovo na obrazovke. Nie je to ideálne, ale dá sa na to zvyknúť. Našťastie je tu aj niekoľko páčok a ovládačov. Infotainment pracuje pod systémom Android Automotive, takže veľa potrebných alebo vyhľadávaných aplikácií, ako napr. Mapy Google, Waze, Spotify alebo YouTube, je predinštalovaných. Systém pracuje svižne a na veľkom displeji postavenom na výšku sa dobre ovláda. Vo výbave je aj head-up diplej, ktorý sa však obmedzuje iba na zobrazenie základných údajov. Vozidlo má ináč veľmi bohatú technologickú výbavu a je pripravené až na 3. úroveň autonómnej jazdy. Na to mu slúži až 8 kamier, 5 radarov, 12 ultrazvukových senzorov spolu s 360° kamerovým systémom. Vzhľadom na to, že sa do budúcnosti počíta s vyšším stupňom autonómie, majú takmer všetky kamery a LiDAR vlastné ostrekovače, ktoré sa automaticky spúšťajú a starajú o čistotu senzorov aj za zhoršeného počasia. Všetky bežné asistenčné systémy fungovali výborne a bez zaváhania. Na vozidle však vidieť, že výrobca intenzívne pracuje na ďalšom vývoji, a tak sa dá očakávať, že v krátkom čase vďaka OTA updatom pribudnú ďalšie dôležité funkcie. Štandardná bezpečnostná výbava zahŕňa kolenný airbag vodiča, adaptívny tempomat, asistent udržiavania v jazdnom pruhu, núdzový asistent udržiavania v jazdnom pruhu, výstrahu pred križujúcou premávkou, predné AEB s varovaním pred čelnou zrážkou, T-križovatku AEB, varovanie pred opustením jazdného pruhu, monitorovanie pozornosti vodiča, nastaviteľný obmedzovač rýchlosti, monitorovanie mŕtveho uhla, varovanie pred nárazom zozadu, výstrahu pred križujúcou premávkou za vozidlom, zadné automatické brzdenie výstražných svetiel (AEB), predné a zadné parkovacie senzory, 360-stupňovú kameru a monitorovanie tlaku v pneumatikách. Zaujímavo sú riešené predné svetlá s denným svietením v tvare Thorovho kladiva. To sa po zapnutí stretávacích svetiel mechanicky roztvorí a odhalí reflektory ukryté pod ním. Pri zapnutí a vypnutí auta tieto segmenty efektne „žmurkajú“.

Druhý rad má tri samostatné sedadlá, každé s posuvným systémom, vďaka čomu je nastupovanie do tretieho radu mimoriadne jednoduché z oboch strán vozidla. K dispozícii je úplne rovná podlaha, dvojzónová klimatizácia, vonkajšie kúrenie a slnečné clony na dverách, ako aj vynikajúci výhľad do všetkých strán a štandardná celosklená strecha. Tretí rad sedadiel je vhodný hlavne pre deti a ponúka porty USB-C a vetracie otvory v stĺpiku C. Každé sedadlo v treťom rade môžete elektricky spustiť alebo zdvihnúť pomocou tlačidiel v rámoch zadných dverí alebo v kufri.

Oficiálny dojazd vozidla je podľa WLTP 615 km. Počas testu sa nám podarilo na okreskách dosiahnuť 540 km s veľmi ľahkou nohou. Celková priemerná spotreba sa po necelých 1000 km ustálila na 22 kWh/100 km s dojazdom asi 475 km. To na takéto veľké auto vôbec nie je zlá hodnota. V kombinácii s rýchlym nabíjaním je EX90 zaujímavý adept aj na dlhšie cesty. Jazda autom je pohodlná, podvozok veľmi dobre absorbuje nerovnosti a dobré odhlučnenie dodáva pocit luxusu. Pri jazdení však treba myslieť na vysokú hmotnosť, ktorá môže byť zradná na mokrej vozovke, hlavne pre menej skúsených vodičov. Okrem vynikajúceho stereo systému sa model EX90 Twin Motor Performance skutočne odlišuje jeho skrytými talentmi, pokiaľ ide o výkon, ovládateľnosť a celkový pôžitok z jazdy.
TESTY:
- Spotreba v teste (kWh/100 km) 18,8 – 22 – 25
- Dojazd v teste (km) 540 – 475 – 428
- Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW) 11
- Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW) 250
- Čas nabíjania 10-80 % (min) 32
Technické údaje:
Výrobca: Volvo, model: EX90 Twin Motor Performance, celková kapacita batérie: 111 kWh, využiteľná kapacita: 107 kWh, poháňaná náprava: AWD, výkon motora: 380 kW,k Krútiaci moment: 910 Nm, konektor na DC nabíjanie: CCS, maximálny výkon DC nabíjania: 250 kW, výkon AC nabíjačky: 11 kW, typ AC nabíjania: 3f, maximálna rýchlosť: 180 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 4,9 s, dojazd WLTP: 615 km
PLUSY, MÍNUSY:
+ Výkon, komfort, priestor pre posádku, technologická výbava, rýchle nabíjanie
- Strmo nastavená krivka DC nabíjania
- Cena modelu od (s DPH): 102 900 EUR
- Testované vozidlo (s DPH): 123 937 EUR