Bude úspešná digitalizácia školstva? Je reálne regulovať AI na školách?
Na práve prebiehajúcej konferencii Itapa v Bratislave bola jednou z tém blízka perspektíva digitalizácie školstva. Hlavným cieľom digitalizácie je zjednotiť možnosti pre všetkých žiakov, pričom sa myslí aj na inklúziu. Aby všetci žiaci, z rôznych prostredí a z rôznych regiónov mali prístup k digitálnej infraštruktúre.
P. Pallo (ZŠ R. Dilonga, Trstená): Tento projekt môže učiteľom priniesť pomoc
V Trstenej sa už v roku 2006 pripájali chýbajúce choré deti z triedy Petra Palla, učiteľa z miestnej základnej školy, na vyučovanie prostredníctvom IT. V tej dobe to bolo takmer revolučné riešenie, na iných školách si to učitelia nevedeli predstaviť. Prišiel rok 2020, pandémia, a zrazu sa učitelia na celom Slovensku dokázali spojiť so svojimi žiakmi a fungovalo online vyučovanie. Zrazu získali digitálne zručnosti, o ktorých pred niekoľkými mesiacmi ani nesnívali. Školy sa dokázali zmobilizovať a zabezpečili si potrebné IT prostriedky. Ako si pamätáme, problém bol však v regiónoch s generačnou chudobou, kde deti nemali IT prostriedky, ani možnosti dostať sa k online vyučovaniu.
A. Šproch (vedúci krízového riadenia programu DigiEdu – POO investície do infraštruktúry škôl, MŠ VVaM SR): Najvyšší kontrolný úrad však v decembri 2023 skonštatoval, že digitálna transformácia nášho školstva zlyhala. Školy sú síce pripojené na internet, ale školstvo dostatočne nevyužíva nástroje, ktoré transformácia ponúka. Čiže, digitálny obsah a digitálne učebnice. Odporúčanie NKÚ vtedy bolo, že digitálnu transformáciu škôl by nemal štát centralizovať, mal by ju odovzdať skúseným providerom. Aj napriek tomuto odporúčaniu chce súčasný odbor digitálnej implementačnej jednotky Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR nadväzovať na Infovek, či na projekt Digitálna učebňa, ktoré sa nedokončené stratili v nenávratne. A dáva si záväzok dotiahnuť projekt dobudovania digitálnej infraštruktúry a vybavenia škôl, aby sa digitálna transformácia škôl zavŕšila. Ide najmä o zavedenie vysokorýchlostného internetu s VAN službami (služby pridanej hodnoty) aj so servisom. Monitoring súčasného stavu i potrieb škôl zahŕňa všetkých 3 000 kmeňových škôl a 3 700 jednotlivých škôl. Je snaha zjednotiť vybavenie všetkých škôl a poskytnúť im sedemročný servis, ktorý bude zlepšovať a aktulizovať IT služby. Je to gigantická práca.
Program digitalizácie má tri projekty: Digitálna infraštruktúra (bude zabezpečená na sedem rokov, potom sa budú zariadenia predávať poskytovateľovi služieb a služby by mali ďalej pokračovať), Licencie (sú nakúpené na obdobie troch rokov. Učitelia i žiaci ich môžu používať aj doma. Potom sa vyhodnotí ich využívanie a na základe toho sa budú predlžovať). Hardvér (zatiaľ majú záruku na 5 – 6 rokov) má štandardy používané v armáde – aby zariadenia prežili, ak ich budú používať aj rozjašené deti.
Sympatické na projekte je, že nie je centralizovaný, ale každá škola počas monitorovania opísala súčasný stav súčasne s potrebami, ktoré potrebuje pokryť (internetové pokrytie, licencie programov...). program myslí aj na situáciu, keď škola nebude mať motiváciu, učitelia chuť poskytnuté zariadenia používať, žiaci nebudú mať k nim prístup... Preto sa ako prvý krok bude riešiť poskytovanie internetu, aby pokrýval každá a celú školu v rovnakej kvalite. Učitelia potrebujú tiež podporu vo forme bezplatného vzdelávania v rôznych IT oblastiach. Dôležité je aj postavenie školského digitálneho koordinátora, ktorý má učiteľom pomáhať. Hlavne, ak sa učiteľ bojí použiť školskú technológiu a pod.
Inklúzia a digitalizácia
Deti z chudobných rodín majú mať prístup k digitálnym zariadeniam v rámci školských klubov, v špeciálne na to zariadených vyhradených školských priestoroch s tým, že by po vyučovaní mali mať individuálnu pomoc učiteľov/vychovávateľov.
Digitálny školník
Ide moderný nástroj, ktorý pomáha školám, učiteľom, žiakom a rodičom efektívne spravovať a organizovať vzdelávacie procesy. Tento pojem sa často používa na označenie rôznych digitálnych platforiem a aplikácií, ktoré zjednodušujú administratívne úlohy a podporujú komunikáciu medzi všetkými zúčastnenými stranami. Jednou z hlavných funkcií digitálneho školníka je správa údajov o žiakoch. Pomáha sledovať výkon študentov, vyhodnocovať ich výsledky v testoch alebo úlohách a poskytovať učiteľom cenné informácie o pokroku jednotlivcov. Tieto platformy umožňujú elektronické zaznamenávanie známok, dochádzky a ďalších dôležitých údajov, čo zjednodušuje prácu učiteľom a znižuje administratívnu záťaž.

Okrem toho, digitálny školník výrazne uľahčuje komunikáciu medzi učiteľmi, študentmi a rodičmi. Učitelia tak môžu zdieľať s rodičmi i medzi sebou navzájom dôležité informácie o školských akciách, termínoch, výsledkoch a výučbových materiáloch... Okrem toho poskytuje prístup k učebným materiálom a interaktívnym nástrojom. Učitelia môžu zdieľať prezentácie, dokumenty, videá, ale aj vytvárať online testy, kvízy a ďalšie vzdelávacie aktivity. Tieto funkcie podporujú moderný spôsob výučby a umožňujú študentom pracovať s materiálmi kedykoľvek a kdekoľvek. Ďalšou výhodou digitálnych školníkov je ich schopnosť automatizovať mnohé administratívne procesy, ako je plánovanie vyučovacích hodín, zápis do tried alebo organizovanie školských podujatí. Je vám to povedomé?
Aktuálne úlohu digitálneho školníka čiastočne plní populárna platforma EduPage (umožňuje správu tried, zápis známok a komunikáciu so žiakmi a rodičmi), Moodle (obľúbený systém pre správu online kurzov) či Google Classroom (nástroj na uľahčenie tvorby a organizácie úloh i komunikácie so študentmi). Nový program s funkciou digitálneho školníka nepočíta, túto rolu budú spravovať dodávatelia, ktorí budú spravovať siete a Wi-Fi na školách.
R. Baťo (riaditeľ odboru digitálnej implementačnej jednotky, MŠ VVaM SR): AI v školách – realita a perspektíva
Aby mohli školy naplno využívať funkcie AI na vyučovaní i na ďalšie činnosti, potrebujú aj platené licencie (ChatGPT, Copilot...). Už teraz majú mnohé školy zaplatené vlastné licencie alebo využívajú bezplatné verzie, ale je treba prijať jednotné opatrenie na úrovni štátu. Na druhej strane treba prijať regulačné opatrenia, aby AI nemohla zneužívať dáta zo školského prostredia.
Začiatkom septembra 2025 by mal svetlo sveta uzrieť implementačný plán, ktorého cieľom je širokospektrálne zaradiť AI do slovenského vzdelávacieho systému. Zrealizovať by sa mal počas nasledujúcich dvoch rokov. Má štyri hlavné piliere: vzdelávanie škôl o používaní AI na všetkých typoch a stupňoch škôl. A preto bude prvým krokom zavedenie AI kurikula na základné a stredné školy a jeho realizácia by mala začať školským rokom 2026/27. Vtedy by sa malo začať systematické vzdelávanie o AI. Druhý pilier sa zameriava na známe vyjadrenie: AI je dobrý sluha, ale zlý pán. Čiže vystupuje ako dobrý pomocník, ale ak sa nevyužíva, zväčšuje digitálnu priepasť medzi žiakmi a študentmi, ale aj učiteľmi. Aby si školy mohli predplatiť pokročilé možnosti AI asistentov. Aby mohli využiť ich rozšírené funkcie a lepší výkon, a tak sa mohli dostať všetci žiaci, najmä tie z horšieho socio-ekonomického zázemia, tiež k týmto digitálnym zručnostiam. Tretí pilier rieši otázku: Ako sa dajú využiť AI nástroje pre ciele, ktoré potrebuje školstvo splniť: vzdelávacie (kurikulárne) zmeny, podpora všetkých detí, vrátane detí so špeciálnymi potrebami a uľahčenie práce učiteľov pri zavádzaní vzdelávacích zmien do vyučovania – využívaním AI nástrojov. Štvrtý pilier by mal podporovať výskum a vývoj v oblasti AI a zároveň rozvíjať vzdelávanie o AI aj na vysokých školách. Aby tak vznikli špecifické vzdelávacie programy.
Zobrazit Galériu