SAMSUNG_092021 Advertisement SAMSUNG_092021 Advertisement SAMSUNG_092021 Advertisement

Domáca kancelária potrebuje adekvátne vybavenie

0

Veľa firiem muselo na jar 2020 operatívne presunúť svojich zamestnancov na home office čiže prácu z domu. Prioritne sa riešili technické záležitosti, aby pracovník mal k dispozícii adekvátne vybavený a zabezpečený počítač a takisto kvalitné a bezpečné pripojenie, teda nevyhnutné minimum, aby ľudia mohli začať pracovať z domu. Predpokladalo sa, že to bude len provizórne riešenie situácie na krátky čas. Ibaže to, čo malo trvať týždeň, pretrváva už vyše roka, takže pracovníci na home office si väčšinou z vlastnej iniciatívy začali svoju domácu kanceláriu postupne zlepšovať z technickej aj ergonomickej stránky. Navyše prechod na prácu z domu sa mnohým firmám osvedčil a plánujú ho využívať aj po skončení pandemickej ­si­tuácie.

Vzorom pri budovaní a zlepšovaní pracovne alebo pracovného kútika je, samozrejme, usporiadanie pracovného miesta vo firme. Pojem vzor v tomto prípade môžeme chápať v dvoch rovinách. Buď ako skutočný vzor, ak sa zamestnanec v práci cítil zo všetkých stránok dobre, alebo v mnohých prípadoch ako odstrašujúci príklad, ako by pracovné miesto vyzerať nemalo. Len tak mimochodom, pre mnohé firmy by bolo veľmi inšpirujúce, keby svojich zamestnancov po niekoľkých mesiacoch prechodu na home office požiadali, aby im poslali fotografiu usporiadania svojho domáceho pracoviska. Niektorým zamestnancom by vedeli poradiť, ako si pracovisko zlepšiť, a od niektorých by sa mohlo vedenie firmy inšpirovať, ako preorganizovať pracovné priestory v kanceláriách alebo open space priestoroch vo firme.

Monitor

Hlavný pracovný nástroj je počítač, takže prvým zlepšením vo väčšine prípadov bude zaobstaranie si vhodného monitora. Treba si uvedomiť, že monitor budeme využívať prakticky celý pracovný čas, ako aj počas rôznych mimopracovných aktivít, multimediálnej zábavy a v mnohých prípadoch aj hier. Preto by monitor mal byť čo najšetrnejší k nášmu zraku, a keďže neraz bude zapnutý takmer celý deň, mal by byť aj energeticky úsporný. Preto treba vybrať model, ktorý má dostatočne vysokú obnovovaciu frekvenciu, reguláciu jasu podsvietenia bez blikania čiže flicker-free a takisto potlačenie modrej zložky svetla. Monitor by mal mať aj možnosť výškového nastavenia panela, prípadne jeho pootočenia o 90 stupňov, ak potrebujete často zobrazovať dokumenty na výšku. Uhlopriečka obrazovky by mala byť dostatočne veľká, minimálne 24 palcov pri rozlíšení FHD (1920 × 1080 pixelov) a 27 palcov pri 2K (2560 × 1440 pixelov). Čím väčší monitor, tým lepšie, limitujúcim faktorom je však väčšinou miesto na pracovnom stole. Dôležitá je aj konektorová výbava, hlavne ak používate ultrabook, ktorý má len porty USB-C. V takom prípade si vyberte monitor, ktorý má konektor USB-C, takže ultrabook môžete pripojiť priamo. Väčšina takýchto monitorov má zabudovanú aj dokovaciu stanicu, takže ultrabook je zároveň z monitora napájaný a nabíjaný a do klasických portov USB-A na monitore môžete pripájať externé zariadenia. 


FOTO: Designed by pch.vector / Freepik

Klávesnica a myš

Nevyhnutné doplnky vášho „počítačového“ pracovného miesta sú aj kvalitná a ergonomická klávesnica a myš. Väčšina ľudí využíva pri home office notebook a hneď pri jeho pripojení zistí, že pri určitom nastavení výšky monitora sa síce dá písať aj na klávesnici notebooku, hlavne vtedy, ak využívate aj displej notebooku ako druhú zobrazovaciu plochu, ale aj v takom prípade sa vám bude lepšie písať na externej klávesnici. Klávesnice, či už s káblovým, alebo bezdrôtovým pripojením, sú cenovo dostupné a pre efektívnosť vašej práce môžu mať kľúčový prínos. Pred nákupom klávesnice sa zamyslite nad tým, či vám vyhovuje klávesnica vášho notebooku, hlavne čo sa týka usporiadania, tvaru a chodu, teda výšky zdvihu a pružnej reakcie jej klávesov. Ak áno, odporúčame vybrať si klávesnicu, ktorá bude čo najviac podobná tej vašej v notebooku. U mňa je písanie hlavnou náplňou práce, preto si vyberám notebooky s dobrou klávesnicou. Pretým som mal MacBook Pro a dokúpil som si k nemu klávesnicu od Apple s takmer rovnakým usporiadaním klávesov. V súčasnosti pracujem na ThinkPade a – uhádli ste – dokúpil som si k nemu externú klávesnicu rovnakej značky s rovnakým usporiadaním a chodom klávesov. Veľmi to zvyšuje rýchlosť a presnosť písania. Ak s klávesnicou svojho notebooku nie ste spokojní, vyberte si externú klávesnicu, ktorá vám bude najlepšie vyhovovať.

Zálohovanie napájania

Tí, čo pracujú na notebooku, sa určite chystajú túto stať preskočiť, veď batéria notebooku spoľahlivo pokryje aj prípadný niekoľkohodinový výpadok elektrickej siete. Výpadky, či už plánované, alebo neplánované, tak dlho spravidla netrvajú, väčšinou len niekoľko minút či desiatok minút, a cez deň by ste si ich pri práci na notebooku možno ani nevšimli. No prestane vám fungovať aj Wi-Fi router, a ak používate na ­ukladanie NAS server, aj ten, takže nemáte prístup k internetu ani k lokálne uloženým údajom. Keby ste v prípade neplánovaného výpadku elektriny mali možnosť ešte nejaký čas (stačí 30 – 60 minút) používať Wi-Fi, prípadne mali prístup na NAS server, mohli by ste si posťahovať dokumenty, s ktorými pracujete, prípadne podklady z internetu a pokračovať niekoľko hodín na batériu. Mne sa osvedčil malý záložný zdroj, schopný dodať maximálny výkon 400 W. Samozrejme, doba napájania pripojených zariadení po výpadku prúdu závisí od odoberaného výkonu. Pri odbere 60 W výrobca garantuje 45 minút a pri odbere 15 W je výdrž približne dve hodiny. Ak používate notebook, ktorý využíva vlastnú batériu, a zo záložného zdroja budete napájať len modem a Wi-Fi router, prípadne chvíľu, kým si stiahnete súbory na offline prácu, aj NAS server, máte k dispozícii minimálne dve hodiny internetového pripojenia.

Pracovný stôl a stolička

Ľudia, ktorí museli prejsť na home office doslova z večera na ráno, museli improvizovať aj ohľadne pracovného miesta. Podľa konkrétnej situácie začali pracovať pri stole v obývačke, kuchynskom stole či v kresle pri konferenčnom stolíku. Ako provizórne riešenie na niekoľko dní či týždňov je to akceptovateľné, ale pri dlhodobej práci v nevyhovujúcich podmienkach začnete pociťovať nepriaznivé účinky, hlavne bolesti krku, chrbtice, únavu zraku či celkovú vyčerpanosť. Aj napriek tomu, že práca na pohovke sa vám bude chvíľu zdať pohodlná, opak je pravda a pracovať zhrbený pri nízkom konferenčnom stolíku dlho nevydržíte. Kľúčové komponenty pri zriaďovaní pracovného miesta sú pohodlná a ergonomická pracovná stolička a pracovný stôl správnej výšky. Správne prispôsobenie výšky stoličky a pracovného stola je také, aby ste pri položení rúk na klávesnicu mali v lakťoch približne pravý uhol. Stred monitora by mal byť vo výške očí.

V záujme svojho zdravia a v neposlednom rade aj pracovnej výkonnosti sa vám určite oplatí investovať do kvalitnej pracovnej stoličky. Tá by mala byť pevná a stabilná, s možnosťou nastavenia a mechanizmom na tlmenie otrasov, napríklad pri dosadnutí. ­Ideálna výška sedacej plochy je taká, aby sa vám pri sedení chodidlá dotýkali podlahy celou plochou a v kolenách ste mali približne pravý uhol. Pri sedení by ste mali využívať sedaciu plochu na celej dĺžke, pričom predná časť musí byť zaoblená, aby vás hrana sedacej plochy netlačila na spodnej strane stehien alebo v kolene. Stolička by mala umožniť takzvané dynamické sedenie, pri ktorom sa chrbtová opierka, prípadne aj náklon sedacej plochy prispôsobuje pohybom sediaceho človeka. Chrbtová opierka by mala tvoriť oporu pre chrbticu po celej jej dĺžke. To dosiahnete pomocou výškového nastavenia opierky. Poťah sedacej plochy aj opierky chrbtice by mal byť priedušný. Únavu chrbtice pomáha znižovať aj vhodne tvarovaná opierka hlavy. Tá by mala mať možnosť nielen nastavenia výšky, ale aj sklonu. K znižovaniu únavy pri sedení prispievajú aj opierky rúk, najlepšie nastaviteľné. Väčšina kancelárskych stoličiek má kolieska, aby ste si nepoškodili drevenú či inú podobnú podlahu, odporúčame dať pod stoličku plastovú podložku.


FOTO: Designed by pch.vector / Freepik

Osvetlenie

Domáca kancelária alebo pracovný kútik by mali byť dobre osvetlené, počas dňa najlepšie prirodzeným svetlom z okna, samozrejme, nie priamym, aby sa vám okno odrážalo na monitore, ale dopadajúcim zboku a vhodne rozptýleným. Pri umelom osvetlení by svietidlo malo byť umiestnené tak, aby ste zdroj svetla nemali v zornom poli, a malo by svietiť z opačnej strany, než píšete, čiže pre pravákov zľava, aby nevytváralo nepríjemné tiene. Osvetlená by mala byť klávesnica a plocha, kde pracujete s papierovými dokumentmi. Kvalitné svietidlá s rozptýleným svetlom čiastočne osvetľujú aj plochu za monitorom, ktorú však pri práci aj tak veľmi nevnímate. Zvoľte svietidlo zo studenším odtieňom bieleho svetla, teda s farebnou teplotou 3000 – 4000 kelvinov.

Resumé

Čiastočný a počas pandémie takmer úplný home office a hlavne mobilný štýl práce odkiaľkoľvek využívame aj v našej redakcii. Za normálnych okolností musíme efektívne fungovať na rôznych podujatiach a tlačových konferenciách, večer v hoteloch a často aj vo vlaku či lietadle. Preto tento článok je v podstate zhrnutím našich vlastných skúseností so zlepšovaním pracovných podmienok.

ÚVODNÉ FOTO: Designed by mindandi / Freepik

 

 

Zobrazit Galériu

Ľuboslav Lacko

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať