Samsung_04 Samsung_04 Samsung_04 Advertisement

Volkswagen ID.4 1.st edition / Rodinný hltač kilometrov

0

Volkswagen svoju elektrickú ofenzívu rozbieha vo veľkom štýle. Nový čisto elektrický Volkswagen ID.4 je už druhý model, ktorý testujeme, postavený na novej koncernovej platforme MEB, vyvinutej od začiatku pre elektromobily. Oproti menšiemu ID.3, určenému hlavne na európsky trh, je ID.4 globálny model. Volks­wagen tak prichádza s automobilom, ktorý je plnohodnotnou náhradou rodinného vozidla a poskytne dostatočný dojazd, rýchle nabíjanie a veľa priestoru pre posádku aj batožinu. Vďaka týmto vlastnostiam zároveň môže byť veľmi zaujímavou voľbou aj pre taxislužby, ktorým konečne poskytne veľkopriestorový elektromobil, aký na trhu zatiaľ chýbal.

CANON_052021

Veľká výhoda novej plat­formy MEB je jej modularita, umožňujúca v rámci jedného modelu veľmi jednoducho vytvárať viacero variantov s rôzne veľkou batériou, náhonom na zadné kolesá alebo 4×4, rôznymi výkonmi DC nabíjania aj AC nabíjania. Dodáva sa s dvoma verziami batérie s využiteľnou kapacitou 52 alebo 77 kWh. Okrem uvádzacích verzií ID.4 1.st a ID.4 1.st Max je k dispozícii ďalších 9 predkonfigurovaných verzií so zadným pohonom, počas roka majú doraziť ešte dve verzie GTX s pohonom 4×4. S menšou batériou bude možné podľa verzie získať motor s výkonom 109 alebo 125 kW, DC nabíjanie s výkonom 50 alebo 100 kW a jednofázovú AC nabíjačku s výkonom 7,2 kW. Väčšia, 77 kWh batéria je kombinovaná s DC nabíjaním s výkonom 125 kW, trojfázovou AC nabíjačkou s výkonom 11 kW a elektromotorom s výkonom 150 kW.

Volkswagen ID.4 je kompaktné SUV s elektrickým pohonom. V našej testovanej verzii ID.4 1.st je vybavený väčšou verziou batérie s využiteľnou kapacitou 77 kW (celkovou kapacitou 82 kWh). Elektromotor s výkonom 150 kW a maximálnym krútiacim momentom 310 Nm poháňa zadné kolesá. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h dosiahne za 8,5 sekundy, maximálna rýchlosť je obmedzená na 160 km/h a v tejto verzii sa udáva dojazd 522 km podľa WLTP. Nabíjacia výbava v našej verzii ponúka DC nabíjanie s výkonom 125 kW a vstavanú trojfázovú AC nabíjačku s výkonom 11 kW. Vďaka zväčšenej svetlej výške podvozka až 21 cm umožňuje jazdu aj po nespevnených cestách. Osobne bolo pre mňa trocha sklamaním, že sme na test dostali verziu s nižšou výbavou, kde chýba viacero technologických vychytávok, s ktorými ID.4 prichádza, ako napríklad HUD s rozšírenou realitou, 3D LED svetlá vzadu či matrixové LED svetlomety. Tieto prvky sme však väčšinou mohli vidieť pri teste menšieho bračeka ID.3 1.st Max a nakoniec bolo zaujímavé pozrieť sa, čo všetko sa do základnej výbavy dostalo.

Predplatné NEXTECH 2021

Veľmi potešiteľné je, že všetky podstatné systémy dôležité na bezpečnosť jazdy nájdete aj v tejto verzii. Nechýba prediktívny adaptívny tempomat s automatickým preberaním rýchlostí, udržiavanie v jazdnom pruhu, aj keď iba v základnej verzii, ani systém inteligentnej rekuperácie. Ten je tu veľmi dôležitý, pretože ID.4 nemá manuálne ovládanie rekuperácie, môžete iba zapnúť zvýšenú rekuperáciu zaradením režimu B. V testovanej verzii takisto bol iba menší 10" displej multimediálneho systému. Ten má vysoké rozlíšenie a svoju úlohu plní veľmi dobre. Celé ovládanie multimediálneho systému a funkcií vozidla je dotykové. Niektoré funkcie možno ovládať hlasovo. Predné svetlomety sú v prípade testovaného vozidla LED s plnou automatikou. Zadné LED svetlomety sú v našej verzii jednoduché, prepojené svetelným pásom a zverené technológii LED. Vzhľadom na rodinné určenie vozidla sú k dispozícii strešné lyžiny na upevnenie prepravného boxu a voliteľne môžete mať dokonca výsuvné ťažné zariadenie. ID.4 vďaka nemu môže ťahať príves s hmotnosťou 750 až 1200 kg, čo pri elektromobiloch zďaleka nie je štandardné. Ťažné zariadenie sa však dá objednať iba pri kúpe, potom už to nie je možné. Komfort zabezpečuje aj voliteľné tepelné čerpadlo, ktoré je v najvyššej výbave Max štandard. Na tomto odporúčam nešetriť, tepelné čerpadlo v zimnom období výrazne vplýva na spotrebu a tým, samozrejme, aj na dojazd.

Ako som už spomínal, Volkswagen stavil na dotykové ovládanie a jediné mechanické prvky v kabíne sú páčky pod volantom a volič jazdných režimov umiestnený na pravej strane prístrojového panela. Ten je tvorený 5,4" displejom, ktorý zobrazuje základné informácie o jazde, navigácii a asistenčných systémoch. Prístrojový panel a volič režimov sú spojené s volantom, takže sa nastavujú spolu s ním. Pod 10" multimediálnym displejom sú dotykové žliabky rozdelené na tri sekcie, krajnými sa ovláda teplota interiéru a vyhrievanie sedačiek, stredným hlasitosť alebo dvoma prstami zoomovanie mapy. Vďaka tomu, že sú plochy tvarované do žliabku, dobre sa ovládajú. Škoda len, že nie sú osvetlené a v noci ich ťažšie nahmatáte. Nižšie je päť dotykových tlačidiel na vstup do menu ovládania parkovacích kamier, klimatizácie, asistentov a jazdných módov. V strede je tlačidlo výstražných svetiel. Dotykové, respektíve dotykovo-mechanické tlačidlá sú aj na volante. Vľavo pod volantom je dotykový panel ovládania svetiel a vyhrievania skiel. Svetlá pracujú v plnej ­automatike, ale možno ich ovládať aj ručne. Na dverách je pultík ovládania okien a zrkadiel. Okná majú iba dva prepínače, ak chcete ovládať zadné, musíte zapnúť dotykové tlačidlo REAR.

Multimediálny systém je vybavený aj navigáciou. Tá pri plánovaní trasy automaticky vyznačí nabíjacie stanice po trase, na ktorých odporúča nabíjať, aj s plánovaným časom zastávky, ktorý je započítaný do času cesty. Uprednostňuje pritom ultrarýchle nabíjacie stanice, ak sú dostupné. Ak vám vstavaná navigácia nevyhovuje, môžete využiť Android Auto. Musím pochváliť, že systém pracuje bezdrôtovo, takže po spárovaní telefónu cez bluetooth vám automaticky ponúkne aj spoluprácu s Android Auto. Výhoda systému je v tom, že okrem Google Maps umožňuje aj vy­užitie ďalších navigačných systémov ako Waze alebo najnovšie aj Sygic. Všetky spomínané systémy pracovali navyše veľmi ­spoľahlivo a bez problémov. Máte tak na výber pestrú paletu najrôznejších služieb a spôsobov prehrávania obsahu a zobrazenia informácií v ďalších aplikáciách.

Ako som spomínal v úvode, napriek tomu, že ide o nižšiu výbavu, nešetrilo sa na bezpečnosti. Prediktívny adaptívny tempomat pomocou senzorov a databázy riadi rýchlosť tak, aby nedochádzalo k rýchlemu vjazdu do zákrut alebo križovatiek, alebo na úsekoch s rýchlostným obmedzením. Rýchlosti preberá automaticky, takže okrem križovatiek, kde musíte dávať prednosť, zvládne v podstate celú trasu bez zásahu. Pokiaľ adaptívny tempomat nie je zapnutý, funguje systém inteligentnej rekuperácie, ktorý podľa podmienok, profilu trate či vozidla pred vami analyzuje situáciu a riadi rekuperáciu tak, aby bola jazda čo najefektívnejšia. Ak je to výhodné, zaraďuje aj režim plachtenia, teda s vyradenou rekuperáciou, aby malo vozidlo čo najmenší odpor. Systém udržiavania v jazdnom pruhu bol v našej výbave v jednoduchšej verzii, takže zasahuje iba pri priblížení k vodiacej čiare, ale sám osebe vozidlo neriadi. Auto bolo vybavené aj systémom detekcie prekážok s automatickým brzdením či sledovaním mŕtvych uhlov. V tejto súvislosti oceňujem aj veľmi dobrý výhľad z miesta vodiča, takže mŕtve uhly nie sú také veľké ako pri niektorých iných modeloch. Nižšia výbava sa, pochopiteľne, najviac podpísala na komfortných prvkoch, takže nastavovanie sedačiek je iba manuálne, rovnako aj otváranie piatych dverí a nenájdete tu ani bezkľúčový prístup. Na druhej strane zostalo automatizované zapnutie a vypnutie vozidla, takže po nastúpení a pripútaní sa stačí stlačiť brzdu, zaradiť smer jazdy a môžete vyraziť. Pri ukončení jazdy stlačíte P, čím sa zatiahne aj automatická parkovacia brzda a po vystúpení sa všetko vypne. Možno trocha raritou je, že ID.4 má na zadných kolesách bubnové brzdy. Nemusíte sa však báť, auto aj napriek tomu brzdí veľmi dobre. Keďže je motor na zadnej náprave, väčšinu brzdného účinku obstaráva rekuperácia a bubnová brzda ju iba vhodne dopĺňa. Navyše výrobca vychádzal zo skúseností so štýlom používania elektromobilov. Veľká časť brzdení totiž prebieha rekuperáciou a mechanické brzdy sa dostávajú k slovu podstatne menej ako na bežných autách. Ak vozidlo parkuje vonku, často dochádza ku korózii kotúčov. Bubnové brzdy so svojou uzatvorenejšou koncepciou sú na koróziu menej náchylné. Veľa potenciálnych používateľov často poukazuje na zadný náhon a obáva sa jeho použitia v zime na klzkých povrchoch. V tomto ohľade sme sa mohli presvedčiť rovnako ako predtým pri ID.3, že systém pohonu je dobre prepracovaný a vďaka možnosti veľmi jemnej regulácie elektromotora aj bezpečný. Dostať auto do šmyku alebo nejakej krajnej situácie je dosť náročné a musíte sa naozaj veľmi snažiť. Počas jázd sme si ani neuvedomovali, že máme zadný náhon. Mali sme pritom možnosť jazdiť aj na čiastočne zasneženej vozovke či na klzkom blatistom podklade.

Volkswagen svojím ID.4 prináša v tejto cenovej úrovni novú kategóriu elektromobilov, ktoré sú dojazdom, jazdnými vlastnosťami a priestornosťou schopné plne nahradiť rodinné spaľovacie vozidlo. Veľmi zaujímavou voľbou bude napríklad aj pre taxikárov, kde takéto vozidlá dosiaľ chýbali. Počas testu sme najazdili viac ako 1500 km s celkovou spotrebou 20 kWh/100 km. Čiastočne sme využívali vykurovanie a asi 40 % jázd tvorila diaľnica, takže ide o veľmi slušnú spotrebu. Pri testoch v rámci mesta a okresiek bez využitia kúrenia sa spotreba pohybovala okolo 14,8 – 15,2 kWh/100 km, takže dosiahnutie dojazdu cez 500 km je úplne reálne. Pri našom testovaní v rámci 40 % diaľnice a s kúrením sa dojazd pohyboval stále okolo výborných 360 km pri plnom nabití. Nabitie z 5 na 80 % nám trvalo 48 minút, pričom sme nabili 60,6 kWh a maximálny nabíjací výkon dosiahol 126 kW. To sú veľmi dobré parametre. 

TESTY:

• Spotreba v teste (kWh/100 km): 14,8-20,0

• Dojazd v teste (km): 360-490

• Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 11

• Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 11

• Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW): 49

• Čas nabíjania 10-80 % (min): 71

•  Max. výkon DC nabíjania  UFC nabíjačka 350 kW (kW): 126

• Čas nabíjania 10-80 % (min): 35

Špecifikácie:

• Kapacita batérie 82 kWh (využiteľná 77 kWh), poháňaná zadná náprava, výkon motora 150 kW, 310 Nm, nabíjanie DC max. 125 kW, AC 11 kW 3f, zásuvka CCS, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 8,5 s, max. rýchlosť 160 km/h, dojazd WLTP 360 – 520 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Dojazd, priestor v kabíne aj v kufri, možnosti nabíjania, jazdné vlastnosti
- Nedotiahnutý infotainment pre elektromobil

Cena: od 31 990 EUR, testované vozidlo: 46 120 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský, foto: Martin Do

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať