ACER_05 ACER_05 ACER_05 Advertisement

Štúdia: Nočný režim blokujúci modré svetlo vraj nemá vplyv na spánok

2

V posledných rokoch niektorí vedci tvrdili, že modré svetlo vyžarované z obrazoviek mnohých elektronických zariadení môže výrazne narušiť náš spánok. Preto takmer každý notebook alebo smartfón ponúka aj „nočným“ režim, určeným na zníženie emisií modrého svetla. Nová štúdia testujúca tieto režimy naznačuje, že nemajú žiadny vplyv na zaspávanie a jediný spôsob, ako zlepšiť spánok, je úplne sa zdržať používania obrazovky pred spaním.

Pred niekoľkými desaťročiami vedci zistili, že fotocitlivý proteín sietnice nazývaný melanopsín, produkovaný malými sietnicovými bunkami v zadnej časti našich očí, pomáha regulovať naše cirkadiánne rytmy. Hovorí nášmu mozgu, aby bol bdelý a v strehu. Takisto sa zistilo, že melanopsín je obzvlášť citlivý na modré spektrum svetla okolo vlnových dĺžok 480 nanometrov. To podporuje hypotézu, že používanie LED obrazovky a smartfónu pred spaním môže narušiť spánok.

Preto väčšina výrobcov smartfónov začlenila do svojich produktov nočné režimy, ktoré majú večer dodať obrazovkám teplejší odtieň. Tím vedcov z Brigham Young University a Cincinnati Children’s Hospital Medical Center sa rozhodol zistiť, či tieto nočné režimy naozaj vedú merateľnému zlepšeniu spánku. Do výskumu zapojili 167 mladých ľudí, ktorých rozdelili do troch skupín. Jedna skupina musela hodinu pred spaním používať iPhone so zapnutým režimom Night Shift. Druhá skupina urobila to isté, ale s vypnutým nočným režimom. A napokon tretia skupina hodinu pred spaním vôbec nepoužívala telefón.

SWAN_042021  

Kvalita spánku účastníkov vrátane času potrebného na zaspanie, celkového času spánku a frekvencie budenia sa počas spánku bola sledovaná pomocou akcelerometra na zápästí. Ukázalo sa, že medzi tromi skupinami neboli výraznejšie rozdiely. Používanie funkcie Night Shift nebolo lepšie ako používanie telefónu bez tohto režimu alebo dokonca nepoužívanie telefónu. Podľa vedcov to znamená, že keď ste veľmi unavení, zaspíte bez ohľadu na to, čo ste robili tesne pred spaním.

Potom výskumníci rozdelili účastníkov do dvoch skupín – tých, ktorí spali v priemere okolo sedem hodín každú noc, a tých, ktorí spali menej ako šesť hodín. V druhej skupine s chronickým nedostatkom spánku neboli zistené rozdiely v spánku pri používaní či nepoužívaní nočného režimu a nepoužívaní telefónu. U tých, ktorí spali okolo 7 hodín v noci, bolo zistené veľmi malé zlepšenie kvality spánku u osôb, ktoré pred spaním vôbec nepoužívali telefón.

Výskumníci hovoria, že tieto výsledky naznačujú, že modré svetlo hrá len malú alebo žiadnu relevantnú úlohu v tom, ako rýchlo človek zaspí a aká je kvalita jeho spánku. Psychologická angažovanosť pri používaní smartfónu je oveľa silnejší faktor vplývajúci na kvalitu spánku. Nová štúdia ponúka prvé empirické dôkazy o tom, že nočný režim vášho smartfónu nemusí robiť veľa pre to, aby vám pomohol zaspať. Výskum bol publikovaný v časopise Sleep Health.

Zdroj: newatlas.com.

Redakcia

Všetky autorove články

2 komentáre

bulvar popisuje bulvar reakcia na: Štúdia: Nočný režim blokujúci modré svetlo vraj nemá vplyv na spánok

30.4.2021 01:04
Skolsky test. Bulvar popisuje to, co kazdy vie. Nikto okrem bulvaru nepovedal, ze mobil zhorsuje spanok. Modre svetlo unavuje oci, to je vsetko!
Reagovať

RE: netrep reakcia na: bulvar popisuje bulvar

30.4.2021 13:04
netrep
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať