SAMSUNG_022024A Advertisement SAMSUNG_022024A Advertisement SAMSUNG_022024A Advertisement

Budúcnosť „telky“

1

P riznám sa, že na pozeranie „telky“ mi nejako nevychádza čas a, úprimne povedané, ani ma veľmi nebaví. Jednak je pre mňa extrémne otravné neustále prerušovanie reklamou a navyše nemôžem pozerať, na čo mám chuť, ale iba to, čo sa v daný deň práve vysiela. Btw, nerozumiem, prečo sa má za príjem obsahu platiť, keď je v ňom toľko reklamy. Streamovacie služby ako Netflix a spol. nevyrušujú reklamou a filmov je v nich od výmyslu sveta, na druhej strane im chýba niečo, čo má zase telka, ako napr. aktuálne spravodajstvo a jednoduchosť ovládania. Plus určitý predvýber podľa mojich osobných preferencií (tým nemyslím obsahové žánre) a odporúčania a referencie od kamarátov. 

Tak som rozmýšľal, kam asi by mohla smerovať budúcnosť sledovania videoobsahu, lebo je evidentné, že mladá generácia nebude pokračovať v šľapajach svojich rodičov. Klasická telka im vôbec nič nehovorí. Sledujú najmä videá, seriály a filmy a tie pozerajú na telefónoch alebo notebookoch. A dokonca si ich ani bežne nepripájajú k veľkoplošnej TV alebo aspoň k monitoru, čomu teda celkom nerozumiem, lebo pozerať film na takom malom zariadení je jednak slabší zážitok a navyše je to omnoho únavnejšie na oči. A veď to časom asi zistia... ☺

Za mňa by teda budúcnosť televízie mohla vyzerať ako kombinácia toho najlepšieho z oboch svetov. Teda z toho „starého“ veľká obrazovka, aktuálny obsah vrátane spravodajstva a publicistických formátov, ako sú reportáže či diskusné relácie. Jednoduchý výber obsahu formou diaľkového ovládača, pričom každé tlačidlo, resp. číslo „stanice“ by nesmerovalo na tvorcu obsahu, ale na žáner. Teda nie na Markízu, Joj, STV atď., ale na Filmy, Seriály, Správy, Hudbu, Zábavu, Vzdelávanie atď. A keď sa už prekliknem na vybraný žáner, šípkami si vyberiem konkrétny obsah. 

A z toho nového sveta zase možnosť voľby, interakcie a nelinearity, teda to, že si môžem daný film pozrieť, kedykoľvek sa mi to hodí, nechať ho nedopozeraný a vrátiť sa k nemu neskôr.  

Jasné, že aj súčasné smart TV umožňujú pozerať na jednom zariadení klasickú vysielanú „telku“, ale aj videá sťahované z YouTube, TikToku, filmy z Netflixu, Roku, HBO atď. Ale nie je to integrované v jednom používateľskom rozhraní, nemá to jednotný systém ovládania a nové aplikácie nepodporujú možnosť používania obsahových kanálov cez diaľkový ­ovládač. 
Tvorcovia televízneho obsahu robia okrem toho, čo odvysielajú, aj kopec ďalších zaujímavých aktivít, ktoré však pre logické technické obmedzenia nemôžu pustiť do vysielania, ktoré je svojou povahou lineárne. Je to jednak obsah navyše, ktorý sa už do vysielania nezmestil, archív, ktorý si možno spätne pozrieť, ak ste ho nestihli live, alebo sú to interaktívne prvky ako diskusie či súťaže. Ak si ho chcete pozrieť, musíte ísť na web, prihlásiť sa a tam sa k nemu preklikať, čo je ďalšia obštrukcia. Sú to dva samostatné svety, pričom sa úplne pýta, aby boli spojené v jednom. 

Ďalšia vec je, že keď si otvoríte napr. Netflix, vyvalí sa na vás množstvo filmov a seriálov a neviete sa rozhodnúť, ktorému dáte prednosť, ak ste o ňom zatiaľ nič nepočuli. Iste, ­zobrazuje sa rebríček sledovanosti v danej krajine, ale ja môžem mať úplne iný vkus ako väčšina. Preto skôr mi dáva význam prepojiť takúto „filmotéku“ so sociálnymi  sieťami ako FB, Insta či TikTok a preberať odtiaľ referencie na daný film či seriál od mojich kamarátov, ktorých vkus poznám, resp. je podobný tomu môjmu. A naopak, keď pozerám nejaký film a páči sa mi, určite by som ocenil zdieľať ho s niekým blízkym, ako to je bežné na mobile. 

Ďalšia možnosť je integrované vyhľadávanie. Smart TV už teraz bežne podporujú vyhľadávanie v rámci jednej aplikácie a existujú diaľkové ovládače s integrovaným rozpoznávaním hlasu a možnosťou vyhľadávania, ale toto má ďaleko od použiteľných výsledkov. Preto sa vyslovene pýta indexovanie celého obsahu vrátane aktuálne živého vysielania a toho, ktoré je v privátnej zóne za paywallom. 
A posledná vec je jednotné prihlasovanie sa a platenie, teda ak si raz zaplatím za obsah, chcem mať v ňom integrované všetko, čo som spomínal. A nech sa na rozrátaní poplatkov dohodnú sami poskytovatelia, ide o lukratívny biznis, a tak sa určite radi dohodnú. A pokiaľ by mesačný paušál nebol úplne najnižší, nechal by som na výber súhlas s možnosťou zobrazovania reklám. A kto si priplatí, mal by ho bez reklamy. Ale nech je možnosť voľby.

Asi som sa nechal trochu uniesť fantáziou, ale ktovie, možno sa toho raz dožijeme... ☺

Zaujímavé čítanie októbrového vydania vám praje

 

Martin Drobný

Všetky autorove články

1 komentár

Bez telky reakcia na: Budúcnosť „telky“

9.10.2021 11:10
Máme doma telku ale nemáme už niekoľko rokov žiadneho poskytovateľa signálu. Nechýba nám to. Spravodajstvo si pozriem na nete . Decká sem tam pozrú nejaký film na stredné. Inak pozerajú len YouTube. Áno máme predplatené HBO, ale nepozeráme na telke len v smartfónoch. Nevadí nám malý display. Každý člen domácnosti si vyberie čo chce. Nesedime spolu na sedačke a nesledujem spolu stupídne relácie čo vysielajú slovenské televízie. Aj tak sa máme radi.
Nepotrebujeme telku ako takú.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať